غلامرضا موسوی تهیه‌کننده پیشکسوت سینما معتقد است در شرایط فعلی و با توجه به اینکه شاید شرایط برای برپایی جشنواره ملی فیلم فجر مناسب نباشد، گزینه برگزاری همزمان جشنواره ملی و جهانی در سال ۱۴۰۰ مطرح است.

برپایی توأمان جشنواره ملی و جهانی فجر در سال۱۴۰۰/ احتمال بازگشایی کامل سینماها در نوروز آینده

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما و رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان درباره وضعیت برپایی جشنواره ملی فیلم فجر در شرایط کرونایی اظهار کرد: من هم باید به نکته‌ای که آقای دکتر طباطبایی نژاد دبیر جشنواره در این رابطه عنوان کردند، اشاره کنم. به نظر می‌آید پیش بینی دوستان این است که جشنواره ملی و جشنواره جهانی فجر را در سال ۱۴۰۰ با یکدیگر برگزار کنند.

با توجه به پیش زمینه‌ مطرح شده از سوی دبیر جشنواره، برپایی جشنواره تقریباً منتفی است

تهیه کننده فیلم «من مادر هستم» در ادامه افزود: قطعاً با توجه به پیشرفتی که شیوع بیماری کرونا داشته و وضعیتی که سینماها با آن مواجه هستند و هنوز بازگشایی نشده در طرح جدید مجدداً بسته شدند بعید می‌دانم در ماه‌های آینده که بحث پیک کرونا هم مطرح است اتفاقی بیفتد و بتوان جشنواره را برگزار کرد. تمام پیش بینی‌ها مبنی بر اینکه جشنواره ملی فجر در سال ۹۹ برگزار شود به نظرم با توجه به پیش زمینه‌ای که دبیر جشنواره داده، تقریباً منتفی است.

احتمال بازگشایی کامل سینماها در نوروز ۱۴۰۰

موسوی درباره بازگشایی سینماها عنوان کرد: از طرفی دیگر پیش‌بینی می‌شود با یک دید بسیار خوش‌بینانه بتوانیم نوروز ۱۴۰۰ سینماها را به صورت کامل بازگشایی کنیم. با توجه به اینکه بحث واکسن کرونا و کنترل بیماری هم مطرح است، اگر این اتفاق بیفتد فضا بهتر خواهد شد و برپایی توامان جشنواره ملی و جهانی فجر در سال ۱۴۰۰ می‌تواند اتفاق بیفتد. البته باز همه اینها به شرایطی برمی‌گردد که کرونا تعیین کند. این ویروس نامحترم این روزها برای همه بشریت تکلیف تعیین می‌کند و جشنواره فجر هم به گمان من از این قاعده مستثنی نیست.

در هر صورت الویت اکران با فیلم‌های سال ۹۸ است

این تهیه کننده پیشکسوت در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که در صورت لغو برگزاری جشنواره فجر و با توجه به اینکه این جشنواره محور برنامه‌ریزی‌ها و چیدمان هرساله اکران است، وضعیت سینما در سال آینده چگونه خواهد بود، گفت: ببینید! در حال حاضر هم اکثریت فیلم‌های سال ۹۸ که در جشنواره سال گذشته به نمایش درآمده هنوز اکران نشده و فیلم‌هایی که در سال ۹۹ ساخته می‌شود نیز قطعاً اکران نخواهد شد. احتمالاً فیلم‌های شش ماهه نخست ۱۴۰۰ نیز به این لیست اضافه می‌شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان تصریح کرد: بنابراین با شرایطی مواجه هستیم که فیلم فراوان داریم و مشخص نیست سالن‌ها چه زمانی باز می‌شوند و حتی اگر هم بازگشایی شوند این پرسش همچنان مطرح است که چه زمانی می‌توانند به شرایط عادی بازگردند. زیرا همانطور که می‌دانیم شرایط سریعاً به حالت عادی بازنخواهد گشت.

موسوی ادامه داد: به همین دلیل با لغو برپایی جشنواره هم اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، زیرا ما هنوز فیلم‌های جشنواره سی و هشتم را هم داریم و براساس یک قاعده حرفه‌ای فیلم‌های سال ۹۸ برای اکران در شرایط عادی شدن سالن‌ها الویت دارند و طبیعی است که با برگزار نشدن جشنواره سی و نهم در سال جاری (اگر برگزار نشود) هم اتفاقی رخ نمی‌دهد.

خطر سرقت فیلم‌ها امکان برپایی آنلاین جشنواره را میسر نمی‌کند

این تهیه کننده با اشاره به اینکه برپایی جشنواره فیلم فجر به صورت آنلاین با مخاطراتی همراه است، تاکید کرد: نکته مهم دیگر این است که جشنواره ملی فجر به دلیل خطر سرقت فیلم‌ها امکان اینکه بتواند به صورت آنلاین برگزار شود را ندارد؛ همانطور که می‌بینیم بسیاری از صاحبان آثار فیلم‌هایی که در تولید هزینه بسیار بالایی داشتند را برای اکران به شبکه‌های اینترنتی و اکران آنلاین نمی‌دهند.

به گفته موسوی با توجه به شرایط موجود و برپایی یا عدم برگزاری جشنواره، قطعاً ترافیک اکران خواهیم داشت و این معضلی است که همین الان هم با آن مواجه هستیم و اکران فیلم‌های سال ۹۸ و ۹۹ با بازگشایی سینماها، زودتر از ایام عید نخواهد بود.

وی با رد اکران آنلاین فیلم «قصیده گاو سفید» گفت: فیلم‌هایی که برای تولید آنها بیشتر از یک حدی هزینه شده، در اکران آنلاین نمی‌توانند به پولشان برسند. بلکه اینها باید در سینما اکران شوند و چرخه اکران را کامل طی کنند تا بتوانند بودجه‌ خود را برگردانند. بنابراین اکران آنلاین مناسب این فیلم‌ها نیست، زیرا ظرف دو ساعت سارقان داخلی و خارجی فیلم را سرقت می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.