یک سال از حضور وی‍‍روس منحوس کرونا، این میهمان ناخوانده در دنیا می‌گذرد و کشورهای مختلف با انواع و اقسام روش‌ها سعی در کنترل و مهار آن دارند.

بسیج جوانان جهادی علیه کرونا

با این‌ حال کارشناسان معتقدند هرچه از مقابله و مواجهه با این ویروس می‌گذرد نیرو و توان دستگاه‌های دولتی و مراکزی که برای شکست این همه‌گیری شکل گرفته اند رو به افول است.

در این میان کشور ما با اتکا به روحیه جهادی و اسلامی مردمان خود از همان ابتدا تا کنون با توانی مضاعف با توجه به تمامی تحریم‌ها و مشکلاتی که استکبار جهانی برای آن ایجاد کرده به مبارزه در این عرصه ادامه می‌دهد .

گروه‌های جهادی مردمی در بدو شیوع این بیماری، زمانی که دیگر کشورها به صورت علنی در حال دزدی ماسک و مواد بهداشتی بودند با تولید و پخش مواد ضدعفونی و ماسک بین مردم به‌خصوص نیازمندان، برای جلوگیری از گسترش کرونا به میدان آمدند.

از پخش مواد غذایی در میان کادر درمان برای ایجاد و حفظ روحیه تا ضدعفونی کردن معابر شهری و حضور در بیمارستان‌ها برای کمک به پرستاران و پزشکانی که در خط مقدم جبهه مقابله با کرونا بودند همگی تصویری از روحیه بالا و فداکاری مردمان این سرزمین بوده است.

خلاصه آنکه هنوز هرکسی در هر جایگاه به نحوی با حرکت جهادی خود علیه این بیماری همه‌گیر اقدام می‌کند، از آن فروشنده‌ای که در فروشگاه خود ماسک رایگان به مردم می‌دهد تا طلبه ای که در مراسم غسل و تدفین اموات کرونایی و یا حضور در بیمارستان‌ها به کادر درمان خدمت می‌کند، همگی همچنان دست در دست یکدیگر برای مقابله با این ویروس ایستاده‌اند.

مواسات و همدلی؛ رمز گروه‌های جهادی

مواسات و همدلی زمانی رمز کار این گروه‌های جهادی شد که رهبر انقلاب نیمه‌ شعبان امسال با اشاره به مشکلاتی که به‌ دلیل انتشار ویروس کرونا برای مردم پیش آمد، فرمودند: «ماه رمضان، ماه انفاق و ایثار و کمک به مستمندان است؛ چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتفاق بیفتد، خاطره‌ خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت».

در ابتدای آبان ماه امسال نیز رهبر انقلاب اسلامی در دیدار حضوری با رئیس‌جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به حضور پرشمار نیروهای داوطلب در ماه‌های نخست شیوع بیماری و خدمات مؤثر آنان همانند کمک به پرستاران، ضدعفونی کردن دستگاه‌ها و معابر، راهنمایی خانواده‌ها و کمک به افراد سالمند، استمرار این فعالیت‌ها را مورد تأکید قرار دادند و از نیروهای داوطلبِ مخلص و جوانان مؤمن و صالح خواستند بار دیگر وارد میدان شوند.

همین مطالبه موجب شد نیروهای مردمی و جهادی و بسیجیان با قوت دوچندان در میدان مبارزه با کرونا حضوری پررنگ‌تر ایفا کنند.

اجتماع کم اما تعداد زیاد

در این میان گروه‌های جهادی دانشجویی نیز از اسفند ماه سال گذشته در حوزه مبارزه با کرونا وارد عمل شدند.

معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی با توجه به خدمات دانشجویان بسیجی در مقابله با این ویروس منحوس و اقدامات گروه‌های جهادی دانشجویی در سطح کشور در گفت و گو با ما اظهار می‌دارد: در حال حاضر فعالیت‌های گروه‌های جهادی با اجتماع کمتر اما تعداد بیشتری در حال برگزاری است.

صادق مفرد می‌افزاید: با آنکه به دلیل شیوع کرونا دانشگاه‌ها تعطیل و سازماندهی گروه‌های جهادی دانشجویی به نوعی مختل شد، انتظار می‌رفت حجم نیروهای مشارکت کننده با وجود همه مسائل و مشکلاتی که به وجود آمده کم شود، با این حال همانند سال‌های گذشته همان جمعیت و حتی در مواردی بیشتر را شاهد بودیم.

فعالیت جهادگران در حوزه‌های متعدد

وی با بیان اینکه در مرحله نخست فعالیت‌های جهادی توجه ویژه‌ای به حوزه درمان وجود داشت و محور فعالیت گروه‌های دانشگاه‌های پزشکی در راستای تولید مواد بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی بود، می‌گوید: در این مرحله فعالیت‌ها از نوع درمانی بود؛ اما در مرحله دوم توجه بیشتر بر اقدامات معیشتی متمرکز شد که در قالب رزمایش کمک مؤمنانه انجام گرفت.

مفرد با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر حضور دوباره جوانان در میدان مبارزه با کرونا می‌گوید: در مرحله سوم فعالیت‌های جهادی، حوزه‌های مختلفی مدنظر قرار گرفته شده است، نخستین حوزه طرح همیاران سلامت با محوریت فعالیت در بیمارستان‌هاست . جهادگران به عنوان کمک به کادر درمان در حال فعالیت هستند و در آینده نزدیک براساس تفاهم‌نامه بسیج جامعه پزشکی و وزارت بهداشت به منظور استفاده از ظرفیت بسیج، غربالگری هوشمندانه و قطع زنجیره انتقال ویروس در محلات را شاهد خواهیم بود.

پویش همسفره با همسایه

وی می‌افزاید: در محور دوم که حوزه اجتماعی و مسائل معیشتی را پوشش می‌دهد پویش‌هایی از جمله طرح همسفره با همسایه در حال برگزاری است.وی با اشاره به اینکه صرفاً توزیع بسته‌های معیشتی مد نظر نیست، ادامه می‌دهد: هدف در این طرح، کمک به تقویت ساختار اجتماعی محلات با ایجاد زنجیره‌ای دغدغه‌مند در محله برای کمک مردم به یکدیگراست. این طرح با محوریت مسجد و کسبه محل در حال انجام است و گروه‌های جهادی در حال شکل‌دهی به این چرخه برای رفع مشکلات افراد نیازمند در هر محل هستند.

معاون سازندگی سازمان بسیج دانشجویی اضافه می‌کند: لازم به ذکر است در مرحله قبل، 860فروشگاه در این زمینه فعال شد و در مرحله جدید نیز قرار است طرح همسفره با همسایه در محلات حاشیه شهر فعال شود. ظرفیت صندوق‌های قرض الحسنه مساجد نیز جزو مواردی است که گروه‌های جهادی با شناسایی و ارجاع گروه‌های آسیب دیده در حال کمک به کسب و کارهای آسیب دیده هستند.

توجه به پیامدهای کرونا بر کسب و کار

وی با اشاره به محور سوم فعالیت‌های گروه‌های جهادی دانشجویی می‌افزاید : توجه به حوزه اقتصادی و مسائل مربوط به کسب و کارها جزو مواردی است که با طولانی مدت شدن حضور این ویروس و پیامدهای آن باید توجه بیشتری به آن شود.

در این زمینه پویشی به نام دست به دست در حال انجام است که در آن گروه‌های جهادی کسب و کارهای خرد و خانگی را زیر پوشش خود قرار داده و به شناسایی و معرفی محصولات آن‌ها کمک می‌کنند.

مفرد با اشاره به اینکه خط مقدم جهادگران دانشجو در حال حاضر توجه به حوزه درمان و حوزه معیشتی است، خاطرنشان می‌کند: سبک کسب و کارها باید تغییر پیدا کند و نیاز است از ظرفیت دانشگاه‌ها و استادانی که در این زمینه تخصص دارند استفاده شود تا با قالب‌های تازه بتوانیم طرحی را پیاده‌سازی کنیم که معیشت و کسب و کار مردم کمتر ضرر ببیند. وی می‌افزاید: برای این موضوع از بسترهای موجود گروه‌های جهادی در فضای مجازی استفاده می‌شود و از پلتفرم‌های بزرگ تری مانند باسلام، روستا کالا و میوه پلاس که توسط جهادگران تهیه شده است نیز استفاده خواهد شد.

آموزش کسب و کار خانگی

معاون عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به ظرفیت دانشجویان جهادی دانشگاه‌های فنی و حرفه ای می‌گوید: در پویش نذر مهارت، دانشجویان و افراد متخصص در زمینه‌های فنی  در محلات و مناطق محروم به تعمیرات لوازم خانگی می‌پردازند و بانوان دانشگاه‌های فنی و حرفه ای نیز  به آموزش کسب و کارهای خانگی فعالیت دارند.

ظرفیت جهادگران دانشجو معلم

وی در ادامه می‌گوید: همان‌گونه که در پویش همیاران سلامت، جهادگران کمک حال کادر درمان هستند، دانشجو معلمان جهادی نیز برای آسیب نرسیدن به وضعیت تحصیلی دانش آموزان فعالیت می‌کنند. دانشجویان جهادی دانشگاه‌های فرهنگیان سطح کشور که با وجود 70 هزار دانشجو معلم در 100 پردیس دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند ظرفیت بزرگی برای کمک به معلمان به‌شمار می‌روند و در نظر است جهادگران دانشجو معلم به صورت آموزش حضوری برای تقویت پایه درسی دانش آموزان در مناطقی که دسترسی به فضای مجازی و شبکه شاد ندارند فعالیت‌هایی صورت پذیرد. این عزیزان به صورت مجازی و مشاوره‌های تلفنی کمک‌یار معلمان هستند و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پروش در حال انعقاد است تا کار با قوت و قدرت بیشتری پیش رود .

پژوهش و مسئله‌محوری جهادگران

وی با اشاره به رویکرد مسئله‌محوری بسیج دانشجویی می‌افزاید: دانشجویان در حال پژوهش و بررسی پیامدها، مسائل و مشکلات ویروس کرونا در حوزه‌های مختلف امنیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی هستند و نتایج بدست آمده را در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی قرار می‌دهند. بنا به رسالت دانشجویی و با توجه به فرمایشات رهبری مبنی بر بیمه بیکاران و حقوق معوقه کادر درمان، دانشجویان جهادگر بسیجی در حال پیگیری و مطالبه این قبیل موضوعات از مسئولان امر هستند.

انتظار از دولت برای توجه به گروه‌های جهادی

صادق مفرد با اشاره به پررنگ و جدی قلمداد شدن ظرفیت گروه‌های جهادی و نیروهای مردمی اعم از دانشجویی و غیردانشجویی ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود در تصمیمات و اقدامات دستگاه‌های دولتی به ویژه در ستاد ملی مبارزه با کرونا نماینده‌ای از گروه‌های جهادی و مردمی حضور داشته باشد، زیرا این گروه‌ها با ظرفیتی که دارند می‌توانند کمک حال و توان مضاعفی در امتداد انجام تصمیمات این ستاد باشند. خلاصه آنکه انتظار می‌رود پیوستگی بین مردم و دستگاه‌های دولتی در این شرایط کرونایی مقداری تقویت پیدا کند.

خاطره‌ای از یک جهادگر

نرگس مصباح، دانش‌آموخته رشته حقوق در خصوص فعالیت نیروهای بسیجی و جهادگر در بیمارستان‌ها برای کمک به کادر درمان و مراقبت از بیماران کرونایی می‌گوید: این نیروها با انگیزه و روحیه‌ای خارق‌العاده در تلاش هستند تا کمک حال کادر درمان بیمارستان‌ها باشند.

وی درخصوص نحوه آشنایی و فعالیت در بیمارستان به عنوان نیروی جهادی می‌گوید: من از طریق فراخوان کمک به کادر درمان برای مقابله با ویروس کرونا که توسط قرارگاه جهادی نرجس خاتون در فضای مجازی منتشر شد با این موضوع آشنا شدم.

پس از ثبت نام، دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی بهیاری و کمک‌های اولیه را در سازمان غذا و دارو زیر نظر استادان دانشگاه‌های تهران به صورت فشرده گذراندم. یکی از شرایط ورود به بیمارستان برای کمک به کادر درمان کسب نمره قبولی در انتهای دوره آموزشی بود و با توجه به این موضوع در پنجم مرداد برای نخستین بار به عنوان کمک به کادر درمان وارد بیمارستان شدم .

هیچ کس نمی‌دانست

وی ادامه می‌دهد: در ابتدا هیچ کس حتی خانواده من از اینکه من چنین فعالیتی دارم آگاه نبود، به پدر و مادرم گفته بودم در کلاس‌های هلال احمر شرکت می‌کنم و به این صورت زمانی را که در خانه نبودم برایشان توجیه می‌کردم.

مصباح ادامه می‌دهد: یک روز در بخش بودم که مادرم با من تماس گرفت و پرسید کجا هستی و چون نمی خواستم به او دروغ بگویم، گفتم آمده‌ام پیش بچه‌های جهادی بیمارستان تا کمک کنم. مادرم با تعجب گفت: بیمارستان برای چه؟ مگر تو را بیمارستان راه می‌دهند؟ مگر درسش را خوانده‌ای؟ در پاسخ گفتم وقتی خانه بیایم توضیح می‌دهم.

این جهادگر در ادامه می‌گوید: تلفن را که قطع کردم یکی از خانم‌های بیمار با اینکه حال و روز خوشی نداشت، گفت: دخترم آمده ای اینجا و به پدر و مادرت نگفته‌ای درست نیست، چون رضایت ندارند هر کار خوبی که انجام می‌دهی آن ثواب واقعی را نمی بری. بیمار تخت کناری هم با تعجب گفت: مگر به خانواده‌ات نگفته ای؟! و من جواب دادم: نه ، چون تک فرزند هستم اطلاع ندادم تا نگران نشوند.

حتی مسئول قرارگاه وقتی فهمید من به خانواده نگفته‌ام اجازه نداد به فعالیت ادامه دهم و گفت باید رضایت خانواده را بگیری.

تداعی فضای دفاع مقدس

مصباح می‌گوید: با اینکه من در دوران جنگ نبوده ام اما با توجه به آنچه از خاطرات دفاع مقدس خوانده‌ام برایم فضای قبل از رفتن رزمندگان به جبهه و بعضاً نارضایتی خانواده آن‌ها تداعی شد. آن حس و حالی را که رزمنده‌ای به دنبال گرفتن رضایت از مادرش بود تجسم کردم که در انتها مادر با افتخار این رضایت را به فرزندش می‌داد، من هم به نحوی شاهد این ماجرا در فضایی دیگر بودم.

امید به آینده

خلاصه آنکه می‌توان گفت فرهنگ مواسات و همدلی و توجه شهروندان به اطرافیان خود که در این ایام کم ندیده‌ایم یکی از مصادیق امید به آینده کشور است.

این نوع حرف‌ها و تلاش‌های مثال زدنی در تاریخ ماندگار خواهد بود. جهادگران امروزه با فعالیت‌هایی که در بیمارستان‌ها برای مقابله با کرونا انجام می‌دهند خطراتی را شاهد هستند که علاوه بر خود آن‌ها، خانواده‌هایشان را  نیز در معرض آن قرار می‌دهد اما با این حال با رضایت کامل خود و خانواده‌هایشان در این عرصه پرخطر مشغول فعالیت هستند.

نوع ایثاری که نیروهای مردمی جهادگر در این مدت انجام داده‌اند متفاوت بوده است و می‌توان گفت در دل این حوادث، انسان‌هایی در حال تربیت هستند که آینده کشور را امیدبخش نشان داده و بیانگر این واقعیت هستند که سرانجام این حرکات نشانگر پیشروی به سمت تمدن نوین اسلامی و تشکیل جامعه مهدوی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.