معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار مشهد گفت: با اینکه وضعیت این شهرستان از نظر شیوع کرونا نارنجی اعلام شده است اما اعمال محدودیتهای صنفی مطابق با این وضعیت از روز شنبه ۲۲ آذر ماه اعمال خواهد شد.

محدودیت‌های وضعیت نارنجی در مشهد از شنبه اعمال می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، احمد ریواده افزود: براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد،  وضعیت این شهرستان از نظر شیوع کرونا از حالت قرمز به نارنجی تغییر یافته لذا پس از ابلاغ محدودیتهای جدید، اصناف گروه شغلی ۲ نیز می‌توانند در این شهرستان فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: تصمیم گیری برای تعیین محدودیتها روز دوشنبه هر هفته در ستادهای مقابله با کرونا انجام می شود و اجرای آن نیز از روز شنبه هفته بعد از آن اعمال می‌گردد.

تاکنون با توجه به وضعیت قرمز مشهد از نظر شیوع کرونا، از حدود ۱۱۵ هزار واحد صنفی دارای جواز کسب در این شهرستان ۳۹ درصد در قالب گروه شغلی یک، به عنوان اصناف ضروری و عرضه کننده مایحتاج مردم بدون تعطیلی فعالیت داشتند و بقیه گروههای شغلی تعطیل بودند.

با تغییر وضعیت این شهرستان از قرمز به نارنجی اصناف گروه شغلی ۲ نیز از روز شنبه هفته آینده می‌توانند فعالیت خود را از سرگیرند.  

ستاد استانی مقابله با کرونا مجوزی برای فعالیت مشاغل گروه ۲ در مشهد نداده است

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز در این باره گفت: هرچند مشهد از نظر شیوع کرونا از حالت قرمز خارج و به حالت نارنجی درآمده است اما هنوز ستاد استانی مقابله با کرونا مجوزی برای فعالیت صنوف گروه شغلی ۲ در این شهرستان صادر نکرده است.

امیر دلداری افزود: به احتمال زیاد شروع فعالیت مشاغل گروه ۲ در مشهد از شنبه هفته آینده خواهد بود اما ممنوعیت فعالیت برای مشاغل گروههای سه و چهار در این شهر همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: با این حال اتاق اصناف مشهد به ستاد استانی مقابله با کرونا پیشنهاد داده است که مشاغل گروه ۲ تا قبل از هفته آینده بتوانند با محدودیت ساعات کاری به عنوان مثال از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ فعالیت داشته باشند.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: ستاد استانی مقابله با کرونا هنوز پاسخ درخواست اتاق اصناف مشهد در این زمینه را نداده است.

وی افزود: از ۱۴ آبان ماه امسال تاکنون با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره نظارت بر اماکن عمومی و مرکز بهداشت ۱۷۸ هزار و ۴۰۱ فقره بازرسی از مشاغل مختلف مشمول محدودیت یا ممنوعیت فعالیت در مشهد انجام شده که منجر به صدور سه هزار و ۷۰۶ اخطار کتبی، تنظیم ۶۲۷ فرم جریمه و پلمب ۵۰۹ واحد شده است.

ستاد ملی مقابله با کرونا هر ۲ هفته یکبار وضعیت شهرها را از نظر شیوع بیماری کووید ۱۹ بررسی و آنها را در دسته‌های سیاه، قرمز، نارنجی، زرد و سفید قرار می‌دهد که بر این اساس مشهد اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارد.

از ابتدای آذر ماه فعالیت مشاغل گروههای ۲، سه و چهار در شهرهای دارای وضعیت قرمز ممنوع شد که با تبدیل وضعیت برخی شهرها به نارنجی فعالیت مشاغل گروه ۲ از سر گرفته می‌شود.

مشاغل گروه شغلی ۲ شامل بوستانها و مراکز تفریحی، پاساژهای سربسته و سرباز، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازارهای موقت، بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی، آرایشگاه‌های مردانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم تحریر، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی، آتلیه و عکاسی، آژانس مشاور املاک، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، قنادی و شیرینی پزی تر و خشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه می‌شود.

فعالان صنفی گروه ۲ در مشهد ۴۰ درصد اصناف این شهر را تشکیل می‌دهند

مشاغل صنفی گروه سه نیز شامل آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، تالارهای پذیرایی، باغ وحش و شهربازی، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده است و گروهها و فعالیتهای اجتماعی گروه چهار نیز شامل همایش‌ها و مراسم فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، باشگاه های ورزشی سالنی و ورزشهای پربرخورد، گروه‌های حساس، کافه، چایخانه و قهوه خانه می‌باشند.   

شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۱۵ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در قالب ۹۶ اتحادیه است.

این شهرستان با ۹ هزار و ۸۱ کیلومترمربع مساحت متشکل از سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه و ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستا است و کلانشهر مشهد با مساحت ۳۵۰ کیلومترمربع و سه میلیون نفر جمعیت در بخش مرکزی این شهرستان واقع است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.