۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 732810

آیا ترامپ به دنبال کودتای نظامی است؟

دکتر علیرضا رضاخواه، کارشناس مسائل اروپا و آمریکا

اگر ترامپ بخواهد، می‌تواند از ظرفیت‌های نظامی برای برگزاری مجدد انتخابات در ایالت‌های خاکستری (ایالت‌هایی که ترامپ نتوانسته آرای الکترال را از آن خود کند) استفاده کند»؛ این سخنان جنجالی را ژنرال مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ بیان کرده است. فلین، به اتهام دروغگویی به اف‌بی‌آی در جریان پرونده ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه محکومیت قضایی داشت که به‌تازگی مورد عفو رئیس جمهور قرار گرفته و این روزها بار دیگر به رفیق گرمابه و گلستان ترامپ تبدیل شده است. وی در مورد عجیب بودن این اقدام نیز گفت: این مسائل غیرمنتظره محسوب نمی‌شود. مردم طوری در مورد حکومت نظامی صحبت می‌کنند که گویی ما هرگز حکومت نظامی نداشته‌ایم. حکومت نظامی ۶۴ مرتبه اجرایی شده است.

ایده اجرای «وضعیت فوق‌العاده» و «برقراری حکومت نظامی» در آستانه جابه‌جایی قدرت در کاخ سفید و در حالی که کمتر از یک ماه به مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید مانده است، بیانگر خدشه‌دار شدن اساسی‌ترین مؤلفه دموکراسی آمریکایی یعنی جابه‌جایی آرام قدرت است. بی‌دلیل نیست که حتی نزدیکان ترامپ از جمله «رودی جولیانی» وکیل شخصی وی با این ایده مخالفت کرده‌اند. جان بولتن پیشنهاد حکومت نظامی برای تغییر نتیجه انتخابات را «منزجرکننده» خوانده و از نمایندگان کنگره خواسته محدودیت قدرت ترامپ به‌عنوان فرمانده کل قوا را به بحث بگذارند. در همین حین ترامپ طرح چنین ایده‌ای را از سوی خود مردود اعلام کرده است زیرا به خوبی می‌داند در رقابت میان ساختار و کارگزار در فضای سیاسی آمریکا، کارگزار از قدرت چندانی برخوردار نیست. با این حال او همچنان از پذیرش نتایج انتخابات سر باز می‌زند. در پاسخ به چرایی این رفتار ترامپ سه سناریو را می‌توان مطرح ساخت.

سناریوی نخست باج‌گیری ترامپ از دولت جدید و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های مقام ریاست جمهوری برای اعلام عفو نزدیکان خود و منع تعقیب قضایی خانواده‌اش است. تخلفات گسترده ترامپ و حلقه اصلی نزدیکانش سبب شده وی چنین رویکردی را اتخاذ کند. سناریوی دوم را می‌توان تلاش برای مشروعیت‌زدایی از رقیب دانست. دموکرات‌ها چهار سال گذشته همین سناریو را برای دولت ترامپ اجرا و با طرح موضوعاتی چون تقلب در انتخابات و تبانی با روسیه سعی کردند مشروعیت دولت ترامپ را زیرسؤال ببرند، حالا فرصتی شده تا ترامپ تلافی کند. سناریوی سوم ممانعت از آغاز روند بازسازی اجتماعی در آمریکاست که معمولاً در فردای اعلام نتیجه انتخابات با پذیرش شکست توسط نامزد بازنده آغاز و تلاش می‌شود جامعه قطبی شده آمریکا باردیگر سرو سامان یابد. ترامپ نسبت به محبوبیت خود آگاهی کامل دارد و تلاش می‌کند با حفظ فضای قطبی در جامعه آمریکا مسیر انتخابات ۲۰۲۴ را ریل‌گذاری کند. در همین راستا گفته می‌شود او قصد دارد در همان روز تحلیف، یعنی در بیستم ژانویه نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی اعلام کند. به‌هرحال بعید است وی بتواند و یا حتی قصد داشته باشد اوضاع سیاسی را مخدوش کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.