نخستین محموله جوجه یکروزه آمیخته تجاری لاین داخلی مرغ آرین، پس از ۴۲۰ روز از اجرای «طرح ملی ارتقای امنیت و سلامت گوشت مرغ کشور» به تازگی وارد بازار شده است.

جوجه «آرین» به آخر پاییز رسید

تا امروز دانش تولید مرغ لاین در جهان در دستان ۶ کشور آمریکا، آلمان، هلند، انگلیس، فرانسه و همچنین ایران (با داشتن لاین مرغ آرین) به‌ عنوان تنها دارنده لاین مرغ در خاورمیانه بوده است. اهمیت این دانش در جهان به حدی است که آن را با تکنولوژی هسته‌ای مقایسه می‌کنند، ولی متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل گرایش مصرف‌کنندگان به مرغ درشت‌جثه و با افزایش واردات و در نتیجه وابستگی به نژادهای مرغ اجداد و مادر خارجی، مرغ «سویه آرین» در حاشیه مانده و سهم بازاری‌اش در سبد غذایی مصرف‌کنندگان روزبه‌روز کاهش یافته و به صفر میل کرده است.

حیوانات لاین به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص (اعم از دام و طیور) اطلاق می‌شود که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی‌های ژنتیکی کاملاً مشخص بوده و صرفاً با حیوانات خالص و هم‌نژاد خود آمیزش می‌کنند و قادر به تولید حیواناتی مشابه خود هستند.

جهاد خودکفایی برای تولید مرغ ایرانی

این محموله جوجه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان اقتصادی کوثر و سایر فعالان خودکفایی صنعت طیور روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه ۹۹، روانه بازار شد. روح‌الله زحمتکش، مدیرعامل «شرکت مرغ مادر و اجداد دیزباد» که عهده‌دار اصلی اجرای این طرح در کشور بوده است، در گفت وگو با قدس با اشاره به اقدام‌ها و مقدمات این دستاورد ملی گفت: امروز پس از گذشت ۱۵ سال، شاهد تولید نخستین محموله جوجه تجاری آمیخته آرین در کشور هستیم. در حال حاضر در کشور حدود ۲۰ فارم مرغ مادر در حال پرورش و تولید سویه آرین هستند که از یک فارم اجداد جوجه‌ریزی شده در سال ۹۸ شرکت دیزباد ‌بدست ‌آمده و دو فارم اجداد نیز در سال ۹۹ جوجه‌ریزی شده که ان‌شاءالله از بهمن ‌ماه جاری تولید یکی‌دیگر از گله‌ها شروع خواهد شد. با احتساب مزارع سازمان اتکا و با تولیدات پیش‌رو، خوشبختانه به‌ سرعت سهم بازار این نژاد در حال ‌توسعه است.

تأمین ۱۰۰درصدی نیاز گوشت مرغ کشور تا سال ۱۴۰۱

زحمتکش با تأکید بر اینکه تا پایان سال جاری ۵۰درصد جوجه‌ریزی اجداد آرین طبق برنامه طراحی‌ شده عملیاتی می‌شود، گفت: برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود مجموع مزرعه‌های وزارت جهاد کشاورزی، سازمان اتکا و شرکت دیزباد، ۵۰۰هزار قطعه جوجه اجداد آرین خواهد داشت که این رقم بسیار بالاتر از نیاز کشور است و خودکفایی در این صنعت را به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت مرغ مادر و اجداد دیزباد با اشاره به ضرورت همکاری سایر شرکت‌های زنجیره‌ای طیور کشور در بخش جوجه‌ریزی مادر و تجاری معتقد است: از این طریق بازخورد مطلوب‌تر و مؤثرتری برای تولید اقتصادی آرین مانند بهترین سن کشتار یا ترکیب جیره‌غذایی و یا سایر پارامترهای اقتصادی را از آن‌ها دریافت می‌کنیم تا به‌ عنوان راهنمایی در پرورش برتر در نسل‌های آینده به کار گرفته شود.

لاین داخلی مرغ آرین، مظهر اقتدار و تحقق امنیت‌غذایی کشور

در خصوص ویژگی‌های مرغ آرین باید اشاره کرد هیچ‌گاه به‌ طور قاطع نمی‌شود در مورد برتری یا رد یک نژاد مرغ صحبت کرد، اما مقاومت در برابر بیماری‌های اپیدمیک، سایز بودن مرغ و تطابق با استاندارد جهانی، کوتاهی دوره تولید و در نتیجه درجه سلامت بالا و کاهش استفاده(و حتی عدم‌نیاز به استفاده آنتی‌بیوتیک)، چربی گوشت پایین و کیفیت بالای لاشه‌گوشت، دورریز کمتر لاشه و نیز سایر ویژگی‌ها، مطلوب بوده که قاعدتاً در مقوله زیست اقتصادی (بایواکونومیک) دارای رتبه قابل‌قبولی است. البته براساس مؤلفه‌های بهینه آرین می‌شود گفت مرغی سالم‌تر، مقاوم‌تر و اقتصادی‌تر برای تولیدکنندگان خواهد بود.

در شرایط امروز کشور، داشتن پرنده اجداد و پرنده لاین مهم است؛ چرا که هر یک پرنده اجداد معادل ۱۴ تا ۱۵ تن و هر یک پرنده لاین معادل با ۴۵۰ تا ۵۰۰ تن گوشت مرغ در سال است. ازاین‌ رو با توجه به اهمیت و سرانه بالای مصرف گوشت مرغ در کشور؛ استمرار و محافظت از لاین مرغ آرین بیش‌ از پیش ضرورت دارد. در واقع لاین داخلی مرغ آرین، مظهر اقتدار و تحقق امنیت‌غذایی کشور است و نباید آن را در معرض آسیب فنی و غیرفنی قرار داد. یکی از نکات مهم در ارتقا و تثبیت لاین مرغ آرین در بُعد امنیت‌غذایی، داشتن ظرفیت اصلاح نژادی است که خوشبختانه در کشور متخصصان عرصه اصلاح نژادی جوان، با انگیزه و کارشناس وجود دارند.

ابلاغ بسته حمایتی، تشویقی و ترویجی توسعه لاین مرغ آرین

این فعال زنجیره طیور کشور در خصوص ضرورت حمایت از فعالیت تولیدکنندگان به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از پرورش‌دهندگان مرغ لاین آرین اشاره و توضیح می‌دهد: مرداد ماه جاری بسته حمایتی – تشویقی بسیار خوبی برای تولیدکنندگان مرغ سویه آرین از سوی وزارت محترم جهاد کشاورزی ابلاغ شد که به‌ طور خاص، اختیار اجرای این مشوق‌ها نیز به شرکت مرغ مادر و اجداد دیزباد داده شده است. تأمین نهاده (ذرت و کنجاله سویا) دولتی به‌ صورت دوماهه و همچنین دارو و واکسن با نرخ مصوب، ارائه تسهیلات با نرخ ترجیحی ۶درصد به تولیدکنندگان مرغ مادری آرین، به ازای هر قطعه جوجه مادری ۲میلیون ریال با بازپرداخت ۱۲ ‌ماهه و به ازای هر قطعه جوجه گوشتی آرین ۲۰۰هزار ریال با بازپرداخت ۶‌ماهه، بخشودگی ۵۰درصد بیمه تکمیلی و اجباری سهم بیمه‌گذار، مجوز ویژه صادرات برای مرغ آرین و چندین برنامه تشویقی دیگر، از عناوین بسته ترویجی توسعه لاین مرغ آرین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.