وزیر نیرو از حل اختلافات و توافق میان تهران و باکو بر سر مسائل مالی پروژه احداث نیروگاه برق آبی سد خداآفرین در سفر دیروز معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران خبر داد.

توافق ایران و آذربایجان برای احداث نیروگاه برق‌آبی در سد خداآفرین

قدس آنلاین: رضا اردکانیان با اشاره بهاینکه یکی از پروژه‌های بزرگ که از حدود ۲۰ سال قبل عملیات اجرایی آن آغاز شد، سد خدآفرین بر روی روزدخانه مرزی ارس بوده‌اظهار داشت: این سد مهمی است که می‌تواند نزدیک به یک میلیارد ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را در طول سال ذخیره و تنظیم کند و اراضی قابل توجهی در پایین دست این سد مشروب می‌شوند که قبل از احداث سد حدود ۷۵ هزار هکتار بوده است و الان که سد احداث شده، علاوه بر ۷۵ هزار هکتار حدود ۴۲ هزار هکتار دیگر هم مشروب خواهند شد.

اردکانیان گفت: این سد، علاوه بر آبیاری اراضی کشاورزی، دو واحد نیروگاه برق آبی به ظرفیت جمعاً ۲۸۰ مگاوات را هم می‌تواند تغذیه کند، به همین منظور  چهار سال قبل موافقتنامه‌ای بین دولت ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل سد و بحث بهره برداری آن به امضا رسید و مجلس شورای اسلامی هم آن را تصویب کرد.

وزیر نیرو که در حاشیه جلسه دولت با خبرنگاران گفتگو می‌کرد افزود: از جمله کارهایی که باید انجام می‌گرفت رسیدن به توافق در مرود هزینه های این پروژه و تکمیل سد با دولت آذربایجان بود و با وجود اینکه قانون هیئت فنی این کار را نیز تعیین کرده بود، اما  این بحث مدت‌های زیادی به طول انجامید و معطل مانده بود ضمن اینکه  و هم پروژه بزرگ بود و هم بر سر نحوه محاسبات اختلاف نظراتی وجود داشت.

اردکانیان گفت: با پیگیری و جلسات متعدد، دیروز که معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به تهران آمده و تا پاسی از شب بحث‌های نهایی انجام شد و خوشبختانه این توافق به امضا رسید و امروز بحث‌های مالی کاملاً روشن است و ما بلافاصله برای احداث نیروگاه‌های برق آبی سد خداآفرین اقدام خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.