پروژه حق تقدم عابر پیاده که این روزها در سطح مشهد در حال اجراست به دنبال کاهش آمار تصادفات عابران پیاده است و باید دید چه اثری خواهد داشت.

آیا مناسب‌سازی گذرگاه‌های عابر پیاده مشهد آمار تصادفات را کاهش داد؟

به گزارش قدس آنلاین، محمدمحسن مصحفی اظهار داشت: اجرای این پروژه تصمیمی است که در شهر مشهد گرفته شده است و بابت آن بسیار خوشحال هستیم زیرا صدمات ناشی از این موضوع و کسانی که عزیزان خود را از دست می دهند، موضوع بسیار مهمی است. متاسفانه در برخی مسائل فرهنگ شهری دچار قدری کم کاری بوده ایم که باید جبران شود.

وی افزود: در زمینه فرهنگ ترافیک، رضایتی از وضع موجود وجود ندارد و باید به فکر بهبود اوضاع باشیم. یکی از کلیدی‌ترین نقاط در فرهنگ ترافیکی، عابرین پیاده هستند. موضوع از این جهت دارای اهمیت است که شهرداری مشهد و شورای اسلامی شهر مشهد به این جمع بندی رسیده که باید به موضوعات فرهنگ شهری و زندگی اجتماعی وارد شود و همشهریان را متوجه این موضوع کند.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد بیان کرد: شهر به لحاظ ساختاری و سخت افزاری نسبت به گذشته دارای وضعیت مطلوبی است و طی سال‌های گذشته، سازندگی زیادی انجام شده و امروز مشهد شهر بزرگ و زیبایی است.

مصحفی خاطرنشان کرد: اما در حوزه فرهنگ شهرنشینی، کارهای زیادی باید انجام شود که یکی از مهم ترین آن‌ها بحث عابرپیاده است که در این راستا از حمایت پلیس راهور تشکر می‌کنم زیرا بدون حمایت آنان، شهرداری به تنهایی کاری را از پیش نخواهد برد. این موضوع اهمیت زیادی دارد که در کنار فرهنگ‌سازی، دستگاه‌های مسئول با رویکرد اقتدارگرایانه و قانون‌گرایانه، شهروندان را به رعایت حق تقدم عابر پیاده تشویق کند.

وی اضافه کرد: این طرح از دو سال و نیم گذشته آغاز شده و اولین نکته‌ای که مطرح شد این بود که پس از دعوت شهروندان به رعایت حق تقدم عابرپیاده، باید به کیفیت خط کشی عابر پیاده و معابر توجه شود. گاها رانندگان نمی‌توانند تشخیص دهند که در معبری، خط عابرپیاده وجود دارد.

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: با رایزنی‌هایی که در داخل بدنه شهرداری مشهد صورت گرفت، به این نتیجه رسیده‌ایم، که ابتدا زیرساخت‌های کار را فراهم کنیم زیرا نمی‌توان گذرعابر پیاده خوب وجود نداشت و توقع داشت که این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

مصحفی عنوان کرد: از سال گذشته و تا به امسال در گذرگاه‌هایی که تردد عابرین پیاده در آن بیش از دیگر معابر است، با همکاری معاونت عمران و ترافیک شهرداری مشهد، اقدامات خوبی آغاز شده که بی شک در کشور بی نظیر است تا به واسطه آن بتوانیم به استانداردسازی معابر نزدیک شویم.

وی ادامه داد: تاکنون ۹۹ الی ۱۰۰ گذرگاه با وضعیت جدید مناسب سازی شده که این وضعیت علاوه بر زیبایی شهر سبب ایجاد نظم و انظباط در ذهن شهروندان می‌شود. اکنون که زیرساخت‌ها تا حدودی فراهم شده، در تلاش برای جلب نظر مردم برای رعایت و حساسیت آنان برای عبور از خطر عابر پیاده هستیم.

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری اظهار کرد: همه مردم باید حق عبور و مرور همراه با ایمنی و آرامش در سطح شهر را داشته باشد. واقعیت این است که اگر جامعه در حوزه حق تقدم عابر پیاده پیشرفت کند، نقطه سرآغازی برای رعایت سایر موارد ترافیکی در ذهن مردم برجسته می‌شود.

مصحفی بیان کرد: با استناد برآمار، اگر خودروی با سرعت ۶۰ کیلومتر با عابری برخورد کند، ۹۰ درصد احتمال مرگ وجود دارد بنابراین رعایت حق تقدم عابرپیاده سبب کاهش میانگین سرعت خودروها در شهر و در نتیجه کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن می‌شود.

وی افزود: شهر مشهد در جغرافیایی نسبتا کوچک قرار دارد که قریب بر سه میلیون جمعیت را در خود جای داده و شهروندان با فشردگی زیادی در این شهر زندگی می‌کنند بنابراین در صورت عدم رعایت برخی قواعد، در زندگی روزمره خود با دست اندازها و اشکالات زیادی مواجه خواهند شد.

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری تصریح کرد: گاهی شهروندان اینگونه تصور می‌کنند که رعایت قانون، اختیاری است اما آمار تصادفات اهمیت رعایت قوانین را به ما گوشزد می‌کند.

مصحفی درباره افق بلند مدت طرح عنوان کرد: این کار در دستور کار شهرداری است و به طور مستمر در سال‌های متوالی در گذرگاه های شهر اجرا خواهد شد. همچنین کارهای فرهنگی نیز زمان بر هستند و آنچه اهمیت دارد، مایوس نشدن است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.