در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی، رهبر انقلاب روز چهارشنبه ۲۶آذرماه با اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی دیدار کردند و در این جلسه گفتند: تشییع میلیونی شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در عراق و ایران، اولین سیلی سخت به آمریکایی‌ها بود، اما سیلی سخت‌تر «غلبه نرم‌افزاری بر هیمنه پوچ استکبار» و «اخراج آمریکا از منطقه» است.

هیمنه نرم‌افزاری آمریکا فرو ریخته است

در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی، رهبر انقلاب روز چهارشنبه ۲۶آذرماه با اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی دیدار کردند و در این جلسه گفتند: تشییع میلیونی شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در عراق و ایران، اولین سیلی سخت به آمریکایی‌ها بود، اما سیلی سخت‌تر «غلبه نرم‌افزاری بر هیمنه پوچ استکبار» و «اخراج آمریکا از منطقه» است. آمریکا از گذشته تاکنون، به موازات استفاده از ابزارها و راهبردهای سخت خود در منطقه، مانند حضور نظامی و فیزیکی، استقرار نیروها و امکانات یا ایجاد ائتلاف‌های نظامی، از ابزار نرم‌افزاری نیز برای توجیه حضور و نفوذ خود در منطقه و اثرگذاری در معادلات آن بهره برده است.

در واقع، قدرت نرم‌افزاری آمریکا و تسلط بر افکار عمومی، به نوعی جاده صاف کن و رمز موفقیت اقدام‌های سخت‌افزاری این کشور در منطقه بوده است؛ بنابراین برای شکستن یکه‌تازی و هیمنه استکباری آن باید با ابزاری از همان جنس به مقابله برخاست.

به همین دلیل است که رهبر انقلاب همواره به علت اصلی اقدام‌های استکباری آمریکا اشاره می‌کند و شکستن هیمنه آمریکا و خروج آن از منطقه را در غلبه نرم‌افزاری می‌بیند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با قدس درباره غلبه نرم‌افزاری بر آمریکا، اظهار کرد: رهبر انقلاب به‌درستی اشاره کردند که بزرگ‌ترین انتقام از دشمن این است که قدرت و ابزار عمل را از آن بگیریم. اگر کسی با اسلحه در حال کشتار مردم است، بهترین راه آن است که او را خلع سلاح کنیم تا دیگر نتواند به آدمکشی بپردازد. بنابراین خنثی‌سازی تأثیر ابزارها به‌منزله مرگ و قطع اقدام‌های استکباری آمریکاست. امروز آمریکا، منطقه را به حیاط خلوت خود تبدیل کرده و سوار بر گرده برخی حاکمان جاهل و خود فروخته منطقه شده و سرزمین‌های اسلامی را لگدمال می‌کند. در چنین شرایطی، راه احیای عزت و سربلندی کشورهای منطقه، در خروج آمریکا از منطقه است. حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور ادامه داد: باید در ملت‌ها بیداری پدید آید تا دولت‌های خودشان را به مقابله با آمریکا و دخالت‌های آن در منطقه وادار کنند، چنان‌که شاهد بودید با شهادت سردار سلیمانی و المهندس، پارلمان عراق به خروج آمریکا از منطقه رأی داد. بدین ترتیب، گام نخست این است که با کشورهای منطقه هم‌افزایی داشته باشیم و این خواست عمومی که در حال حاضر برای اخراج آمریکا و مقابله با اقدام‌های استکباری آن وجود دارد را تقویت کنیم تا به منصه ظهور و اجرا برسد. ملت‌ها باید جرئت و جسارت خودشان را در مخالفت با آمریکا و فراهم‌سازی زمینه خروج آن نشان دهند و در پی آن نیز دولت‌ها مجبور به پیروی از اراده ملت‌های خود شوند.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: البته در هم شکستن هیمنه آمریکا و افول وجهه امپریالیستی آن از بعد نرم‌افزاری، تا حدودی اتفاق افتاده است، اما باید آن را تکمیل کرد. اگر در گذشته آمریکا و قدرت‌های بزرگ با چنگ و دندان نشان دادن و شایعه‌سازی درباره تحرکات نیروها و ابزارهای جنگی خود از یک نقطه به نقطه دیگر، حکومت‌ها را مرعوب و نظام سیاسی‌ آنان را ساقط می‌کردند، اما در حال حاضر شاهدیم حتی با جابه‌جایی ده‌ها ناو این کشور نیز مردم ایران و منطقه هراسی از چنین اقدام های نمایشی ندارند. این موضوع به این دلیل است که هیمنه پیشین آمریکا بسیار کمرنگ شده است.

وی همچنین معتقد است: بسیاری از ابزارهای قدرت آمریکا دچار افول و ناکارآمدی شده‌اند، به‌طور مثال امروز در زمینه فضای مجازی می‌بینید سایت‌های هسته‌ای آمریکا به‌راحتی هک می‌شود؛ بنابراین می‌توان کاری کرد که آمریکا در عرصه‌های مختلف یکه‌تازی خود را از دست بدهد. اگر ما مدعی هستیم دوران بزن دررویی آمریکا تمام شده، باید نمودهای عینی آن را در عرصه‌های مختلف آشکار سازیم و برای دستیابی به نقطه مطلوب تلاش کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با اشاره به افزایش توان و ظرفیت‌های کشور برای خنثی‌سازی یکجانبه‌گرایی آمریکا گفت: بسیاری از نظام‌های اقتصادی دنیا در چنگ آمریکایی‌هاست، اما چه ایران و چه دیگر کشورهای منطقه، وقتی به خودکفایی و خوداتکایی برسند و از پس اقدام‌های تقابلی آمریکا همچون تحریم‌ها و جنگ اقتصادی و روانی آن بربیایند، در چنین شرایطی نفوذ و قدرت عمل آمریکا و دیگر همپیمانان آن شکسته خواهد شد و این یعنی غلبه نرم‌افزاری با هیمنه آمریکا. به همین دلیل است که رهبر انقلاب تأکید می‌کنند گرچه رفع تحریم‌ها اقدام خوبی است و باید دنبال شود، اما باید روی خنثی‌سازی تحریم‌ها که وقوع آن به دست خودمان است، تمرکز بیشتری داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.