رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی از آغاز بررسی دوباره لوایح FATF در این نهاد به درخواست دولت خبر داده که کارشناسان معتقدند نه تنها حل مشکلات اقتصادی با پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی دروغی بزرگ است، بلکه این کار می‌تواند راه فروش نفت و صادرات کالا را در شرایط تحریمی کشورمان مسدود ‌کند.

راه دور زدن تحریم را بادست خود نبندیم

آیت‌الله آملی لاریجانی در این باره گفته است: در پی درخواست رئیس جمهور و حسب اجازه رهبر معظم انقلاب، بررسی دوباره این لوایح در دستور کار مجمع قرار گرفت و اعضا جدا از فضاسازی‌ها آن را بررسی خواهند کرد.

اصل منافع ملی است

اما یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با قدس، فضاسازی و سیاه‌نمایی برخی جریان‌های خاص درباره تأثیرات منفی تصویب‌نشدن FATF بر اقتصاد کشور را نادرست خوانده و معتقد است این کارگروه مالی از اساس در جهت منافع کشورهای غرب بنا گذاشته شده است. محمود عباس‌زاده مشکینی افزود: به همین دلیل پیوستن به این مسیر برای کشورهایی مستقل که خارج از هژمونی غرب قرار دارند، به‌طور قطع تنگنا و آسیب‌هایی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز جدا از جهت‌گیری‌های سیاسی باید این موضوع مورد کاوش تصمیم‌سازان قرار گیرد، ادامه داد: ما در موضوع برجام تجربه بدعهدی غرب را داشتیم. FATF هم میدان بزرگی است و اگر بدون تفکر وارد آن شویم، انگار وارد بازی سیاسی شده‌ایم که غرب آن را مدیریت می‌کند.

 پس آنچه مهم بوده و در موضوع FATF باید مدار همه مباحث قرار گیرد، مصالح و منافع ملی کشور است.

فریب سیاسی

مسعود براتی، کارشناس مسائل تحریم و سیاست خارجی هم با اشاره به آغاز بررسی لوایح مزبور در مجمع معتقد است تصویب این لوایح آن هم در شرایط تحریمی مشکلات و چالش‌های بیشتری برای ما به همراه خواهد داشت.

 وی با بیان اینکه ما در سالیان گذشته بخش بزرگی از نیازهای خود را از طریق دور زدن تحریم‌ها تأمین می‌کردیم، خاطرنشان کرد: همین چند شب پیش آقای عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه‌ای که با صدا و سیما درباره تأمین مالی واکسن خارجی کووید ۱۹ داشت، اعلام کرد ما تحریم‌ها را از طریق واردات و صادرات از کانال‌های غیر رسمی و مباحث این‌گونه دور زدیم. حال تصویب FATF همین مسیر را هم مسدود خواهد کرد. پس در شرایطی که تحریم‌های همه‌جانبه غرب علیه ما همچنان ادامه دارد، تصویب این لوایح از اساس غلط و به زیان منافع ملی است.

براتی درباره رویکرد غرب‌گرایان که تلاش دارند بهبود اقتصاد را به تصویب FATF مربوط کنند هم گفت: این یک فریب سیاسی است که حتی سخنگوی دولت در بحث عدم ورود واکسن کرونا آن را تکرار کرد. جریان غرب‌گرا به دنبال ساخت یک حاشیه امن برای خود است تا مقدمات تعامل با تیم بایدن را فراهم کند و به همین دلیل این بازی‌های انحرافی را به راه می‌اندازند.

انگیزه دوم این است که حامیان FATF می‌دانند شرایط فعلی اوضاعی نیست که بتوانند مجمع و افکار عمومی را در موضوع تصویب این لوایح اقناع کنند؛ چرا که شرایط نسبت به گذشته تغییر نکرده است. ولی دولتی‌ها بدشان نمی‌آید بحث‌های بی‌فایده گذشته را در صفحه کشور باز کرده و با ایجاد سروصدا بتوانند ماهی‌گیری سیاسی خود را در آستانه انتخابات داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.