نشست «کمیته علمی کنفرانس ملی امام رضا(ع) و علوم روز» به صورت وبینار با حضور اساتید دانشگاه ها و پژوهشگاه های مختلف کشور به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد.

لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه پژوهش های رضوی

به گزارش قدس آنلاین، در این نشست ضمن مروری بر چگونگی برگزاری نشست‌های علمی کنفرانس ملی امام رضا(ع) و علوم روز توسط سید رضا مودب، دبیر علمی کنفرانس، در خصوص هر چه بهتر برگزار کردن این کنفرانس علمی بحث و گفت‌وگو شد.

موسی نجفی، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، برگزاری این کنفرانس را کار ارزشمندی دانست و گفت: موضوعاتی همچون اقتصاد، سلامت، خانواده و... بحث تمدنی و موضوعی کلان روایتی است که می‌تواند روایت‌های جزئی‌تر را در خود جای دهد.

علیرضا کریم‌دادیان، معاون پژوهشی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) نیز در ادامه این نشست حلقه مفقوده در بحث پژوهش را وجود منابعی مرتبط با حضرت امام رضا(ع) ذکر کرد و گفت: کاری که در بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) آغاز کردیم ایجاد بانک اطلاعاتی است که تمام مطالب، پژوهشها، کتاب و پایان نامه‌ها گردآوری شده و تا اوایل سال آینده به صورت نرم افزار در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

وی ضمن اعلام حمایت از پایان‌نامه‌هایی با موضوع رضوی گفت: ۴ پایان‌نامه با موضوع امام رضا(ع) در این بانک اطلاعات گردآوری شده است و فصل نامه‌ای علمی و پژوهشی در بحث فرهنگ رضوی به چاپ رسیده که دربردارنده ۲۲۰ مقاله مرتبط در حوزه رضوی است.

مدیر گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که بحث جزیره‌ای و یا مستقل کار کردن در مباحث پژوهشی را دلیل موازی کاری دانست و بر لزوم و ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی در این خصوص تاکید کرد.

مرتضی انفرادی، بیان کرد: متاسفانه هیچ اطلاع‌رسانی بین مراکز پژوهشی و علمی در حوزه پژوهشهای رضوی وجود ندارد و از همین رو شاهد تکرار کارها و خلاهای پژوهشی هستیم.

مدیر گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس، با بیان اینکه تا کنون ۲۶۰ اثر در حوزه‌های معارف، زندگینامه، حرم و امام رضا(ع) به همت گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است، تصریح کرد: این آثار به ۱۱ زبان زنده دنیا ترجمه شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

این پژوهشگر همچنین به برگزاری کرسی‌های ترویجی اشاره کرد و گفت: عیون‌شناسی یکی از موضوعاتی است که اخیرا توسط نمایندگی بنیاد در قم در حال پیگیری است و چندین نشست در همین راستا برگزار شده است.

وی همچنین اظهار داشت: اکثر پژوهشها و تحقیقات انجام شده با محوریت امام رضا(ع) در خصوص سال‌های آخر زندگی ایشان و پس از سنین ۵۰ سالگی، دوره ولیعهدی، هجرت امام از مدینه به مرو و همچنین حدیث سلسله الذهب است و به سالهای ابتدایی زندگی این امام همام کمتر توجه شده است.

انفرادی تصریح کرد: ما باید این خلاهای پژوهشی را شناسایی و از موازی کاری بپرهیزیم تا مشمول این دعای حضرت که فرمودند: «خدا رحمت کند کسی را که امر ما را احیا کند» شویم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.