۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 733748

برای نشر معارف فاطمی تلاش کنیم

آیت‌الله حسن عالمی/ عضو مجلس خبرگان رهبری

حضرت زهرا(س) در نظر پیامبر اسلام(ص) جایگاه بلندی داشت و نمی‌توان برای چنین منزلتی حدی تعیین کرد. در شرح حال حضرت زهرا(س) این گونه نقل شده است که رسول خدا(ص) هر وقت می‌خواست وارد مسجدالنبی شود ابتدا به خانه فاطمه زهرا(س) می‌رفت، به اهل خانه سلام کرده و بعد به سمت محراب حرکت می‌کرد.

یا در روایت‌های دیگر درباره احترام شگفت‌انگیز پیغمبر(ص) به دختر خود آمده است که هر گاه پیامبر(ص) می‌خواست به سفری برود اول با حضرت فاطمه(س) وداع می‌کرد و پس با برگشت با اولین کسی که دیدار می‌کرد حضرت فاطمه(س) بود.

نبی گرامی اسلام با این رفتار می‌خواست شدت علاقه خود را به فاطمه زهرا(س) نشان دهد و از سویی دیگر جایگاه و منزلت فاطمه زهرا(س) را نزد پروردگار عالم معرفی کند. رسول خدا(ص) می‌خواست بفرماید که فاطمه زهرا(س) از مقامی برخوردار است که فرستاده خدا پیش از حضور در میان جمع مسلمین به او سلام می‌دهد. دیگر اینکه رسول خدا(ص) می‌خواست تأکید کند حضرت فاطمه(س) از مقام و منزلت والایی نزد خدا و پیغمبر او برخوردار است.

قطعاً رسول گرامی اسلام(ص) روزگار پس از رحلت خود و مظلومیت فاطمه زهرا(س) را به خوبی می‌دید و این اقدام‌ها را برای شناسایی حضرت زهرا(س) به مردم انجام می‌داد، ولی متأسفانه پس از رحلت پیغمبر اکرم(ص) فاصله‌ای نشد که آن مصیبت‌ها برای فاطمه زهرا(س) فراهم شد.

حضــــرت زهــرا (س) از ولایـــــت امیرالمؤمنین(ع) که حق محض بود حمایت می‌کرد. همچنان که پیامبر(ص) فرموده بود: علی با حق و حق با علی است و از هم جدا نمی‌شوند تا در کنار حوض کوثر در قیامت بر من وارد شوند.

حضرت زهرا(س) با انگیزه دفاع از حق که همان جایگاه و منزلت امیرالمؤمنین(ع) بود با تمام توان خود دفاع کرد.

دفاع از علی بن ابی طالب(ع) دفاعی در بالاترین حد امکان بود و بیشتر از آن امکان نداشت. او جان و سلامتی خود را سپر کرد و در همین راه هم به شهادت رسید.

لازم است پیروان اهل بیت(ع) و شیعیان آن‌ها برای حفظ و جایگاه موقعیت فاطمه زهرا(س) و منزلت آن حضرت در دل‌های مسلمین تمام تلاش خود را داشته باشند. در این خصوص در سال‌های گذشته و متعارف در منازل، حسینیه‌ها، تکایاو... عزاداری برای حضرت فاطمه(س) صورت می‌گرفت.

 فضائل و مناقب حضرت(س) در بین مردم گفته می‌شد و مردم در این جلسات حضور پیدا می‌کردند که به تعبیر نبی خدا(ص) و اوصیای بزرگوارشان «حَلَقُ الذِّکر» یعنی حلقه‌های ذکر بود.

جلسات و دور هم نشینی‌هایی با ارزش و دارای جایگاهی عظیم که در آن‌ها فضائل فاطمه(س) و فرزندان او گفته می‌شود.

این جلسات در شرایط عادی به وفور وجود داشت اما در شرایط به وجود آمده به دلیل بیماری کرونا که توصیه به حفظ فاصله‌های اجتماعی است باید از شیوه‌های دیگر تبلیغ استفاده کنیم. باید فضائل و مناقب حضرت زهرا(س)، فرمایشات، توصیه‌ها و تأکیدها، خطبه‌ها، فرمایشات و سخنرانی‌‎های حضرت را در فضاهای مجازی یا مساجدی که زمینه برگزاری مجالس وجود دارد بیشتر از پیش بیان کرده و نشر دهیم و تلاش کنیم هر چه بیشتر و پررونق‌تر مراسم شهادت حضرت زهرا(س) را برگزار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.