سخنگوی وزارت امور خارجه سفر مشاور نخست وزیر عراق به ایران را تایید کرد اما گفت این سفر به دعوت تهران انجام گرفته است. او همچنین در مورد هرگونه ماجراجویی از سوی آمریکا در روزهای آینده هشداد داد.

هشدار تهران در مورد ماجراجویی ترامپ در روزهای پایانی حضور در کاخ سفید/ اجازه نمی‌دهیم خون سردار سلیمانی پایمال شود

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه سفر هیئتی از سوی دولت عراق به ریاست مشاور نخست وزیر این کشور مصطفی الکاظمی به تهران را تایید کرد، اما گفت: این سفر به دعوت ایران و در راستای مراودات معمول و منظم دو کشور و برای بررسی آخرین تحولات منطقه انجام گرفته است.

رسانه های ایران روز گذشته به نقل از منابع عراقی مدعی شده بودند که نخست وزیر عراق ابوجهاد الهاشمی را مامور کرده تا نامه‌ای از سوی او را به تهران بیاورد و انرا با برخی تحلات سیاسی در بغداد و نگرانی‌ها از بروز تنش در روزهای اینده در ارتباط با ایران و آمریکا تفسیر کرده بودند.

مسئولیت هرگونه تنش افرینی در منطقه با دولت آمریکاست

وی در خصوص گمانه‌زنی‌ها و نگرانی از احتمال ماجراجویی نظامی آمریکا در روزهای پایانی دولت ترامپ و ابراز نگرانی واشنگتن در موردحملات گروه‌های مقاومت در عراق، هم گفت:اینکه آمریکا چه جنایت هایی انجام داده که امروز از واکنش‌ها و پاسخ به آنها می‌ترسد موضوع دیگری است اما ما هشدار داده‌ایم که هرگونه تنش آفرینی در منطقه و عراق، مسئولیتش با ایالات متحده است.

وی با بیان اینکه از مجاری مختلف به آمریکا پیام داده‌ایم که در روزهای پایانی دولت فعلی دست به ماجراجویی نزند، تاکید کرد: ما به دنبال تنش نبودیم و نیستیم ولی در خصوص دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم. امیدواریم این روزها عقلایی که وجود دارند در واشنگتن بتوانند تنش آفرینی‌ها را کنترل کنند.

خطیب زاده در واکنش بیانیه مقتدی صدر که از ایران خواسته عراق را به محل درگیری خود بدل نکند هم با اشاره به حملات راکتی هفته گذشته در بغداد و مشکوک خواندن این حادثه گفت: ادعاها و توئیت های دروغ و شیطنت امیز ترامپ و پمپئو در باره این حادثه شیطنت آمیز، دروغ و محکوم است.  ما ضمن اینکه به دنبال تنش نیستیم اما از منافع و امنیت ملی جمهوری ا سلامی ایران دفاع می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا را مسئول توطئه‌چینی ها در عراق و منطقه و عواقب تنش آفرینی خواند و افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران حسن همجواری با همسایگان بوده و هیچ وقت در هیچ مقطعی حاضر نشده اختلافات خود را در منطقه دیگری حل کند اما آمریکا سرکشانه کشورهای مجاور ما را پایگاه‌های ناامنی علیه منافع و امنیت ملی ایران کرده است.

وی تاکید کرد: بارها به کشورهای همسایه گفته‌ایم که وظایف قطعی حاکمیتی دارند که در مقابل این سرکشی‌های کاخ سفید به مسئولیت خود عمل کنند. ما در چارچوب یک کشور مسئول و قوانین بین المللی در خصوص دفاع از خود تردیدی نداریم.

برای هر سناریویی پاسخ آماده داریم

خطیب زاده تاکید کرد:  ما به عنوان یک دولت برای هر سناریویی آمادگی داریم و به همه سناریوها فکر می‌کنیم و برای هر سناریویی پاسخ آماده داریم. امیدواریم در این روزهای آخر از هر تنش زایی دست بردارند.

وی مورد حرکت زیردریایی رژیم صهیونیستی به خلیج فارس هم با بیان اینکه نمی‌داند این گزارش چقدر درست است افزود: چیزی که همه می دانند این است که خلیج فارس برای ایران چه معنایی دارد، آنها می‌دانند که ایران در حوزه امنیت ملی و دفاعی خود چه سیاستی دارد و می دانند که رعایت نکردن خطوط قرمز ایران چه ریسک بالایی را برای آنها به همراه دارد.

اجازه نمی‌دهیم خون شهید سلیمانی پایمال شود

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در خصوص ادعان نخست وزیر وقت عراق بر ماموریت دیپلماتیک سردار شهید قاسم سلیمانی در سفر منجر به ترور وی به عراق و ماهیت این ماموریت، همچنین اقدامات حقوقی انجام گرفته برای مجازات عاملان این ترور در همکاری با دولت عراق، سردار سلیمانی را صلح‌سازترین سردار منطقه خواند و گفت: دولت عراق میزبان آقای سلیمانی در آن سفر بود و به دعوت رسمی دولت عراق تشریف برده بودند، البته پیامی از طرف عربستان دریافت شده بود که خیلی دیپلماتیک نبود و واجد برخی ابعادی بود که ما بعدا به صورت مکتوب از طریق شورای همکاری خلیج فارس پاسخ گفتیم. سردار در این سفر پیام‌هایی را داشتند می‌بردند ولی قبل از اینکه گفته شود به دست آمران این فاجعه شنیده نشد. بعدا مکتوب آن گفته شد.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه از نخستین ساعات بعد از این ترور وارد عمل شد و تمامی معاونت ها و بخشهای مربوطه ماموریت های لازم را برای پیگیری این جنایت دریافت کردند، به اقدامات دستگاه دیپلماسی در یکسال گذشته در ارتباط با این اتفاق اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین هدف ما آشکارسازی این جنایت بود و این هدف را پیگیری کردیم و یکی از همانها رجوع به مراکز بین‌المللی و سازمان‌های مسئول بین‌المللی بود ور در این رابطه  بیش از پنج نامه و یادداشت رسمی در سازمان ملل ثبت شد.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی فقط فرمانده نیروی قدس نبود بله او یکی از ارکان توازن منطقه‌ای و صلح سازترین شخصیت‌های منطقه بود که با رهبران کشورهای مختلف روابطی را داشت، تصریح کرد: آمریکا خطای راهبردی بسیار بزرگی را انجام داد. بیش از ۸۰۰ مقاله و موضوعات مختلف در رسانه‌های مکتوب در یکسال گذشته در این باره منتشر شده بیش از ۱۸۰ مصاحبه انجام شده است.

وی افزود: ما آمریکا را مسئول کردیم و مهمترین هدف این بود که با بی کیفر ماندن آنچه آمریکا انجام داده، مقابله کنیم و تا زمانی که همه  آنهایی که آمریت، معاونت و دخالت  داشتند را به محضر عدالت نیاوریم از پیگیری دست نمی‌کشیم.

وی با اشاره به اینکه بعد از ۲۰ ژانویه این موضوع را در دادگاه‌ها و مراجع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم، اظهلر داشت: اجازه نخواهیم داد خون شهید پایمال شود و آنهایی که چنین کردند از کیفر آن بی امان بمانند. در سطوح عالی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. رئیس جمهور این موضوع را پیگیری کرد و موضوعی نیست که دولت ایران و حاکمیت جمهوری اسلامی از آن بگذرد.

وی در مورد اقدامات دولت و مجلس عراق در  پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی هم با اشاره به اینکه سردار سلیمانی مهمان رسمی دولت عراق بود و به دعوت دولت عراق به این کشور سفر کرده بود، گفت: ترور ایشان در خاک عراق صورت گرفته، بنابراین مسئولیت دوستان و دولت عراق در این زمینه کاملا روشن است و از روز اول هم ما این موضوع را گفته‌ایم.

وی  با اشاره به مصوبه چندی پیش پارلمان عراق در زمینه اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور همسایه گفت: این سند تاریخی و غرور ملت عراق است و صدای خود ملت عراق است که می‌خواهند اشغالگران کشورشان را ترک کنند.

خطیب زاده با یادآوری اقدام ترامپ در عفو ماموران شرکت بلک واتر در عراق که به جرم کشتار ده‌ها نفر از کودکان و افراد غیر نظامی در عراق محکوم شده بودند، گفت: ترامپ بی‌شرمانه چند نفر از قاتلینی که در عراق مردم را کشته بودند مورد عفو قرار داد در حالی‌که می خندید، اینها خنده های تلخی برای منطقه و حقوق بشر است و پس از این غرب دیگر نمی‌تواند سرش را بلند کند و ا حقوق بشر حرف بزند.

گزارش فنی حادثه هواپیمای اوکراینی امروز به کی‌یف ارسال می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص گزارش فنی حادثه سقوط هواپیمای اوکرانی و ادعای کیف در مورد دریافت نکردن ان هم با بیان اینکه گزارش فنی سازمان هواپیمایی هفته گذشته  به صورت ویدئو کنفرانس در اختیار طرف اوکراینی قرار گرفت و بخشهایی از آن قرائت شد، گفت: و امروز یا فردا به صورت رسمی و با ترجمه در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی افزود: اینها مواردی نیست که سیاسی کنیم. دوستان ما در اوکراین می‌دانند برخی جهت‌ها به غم و اندوه خانواده‌های عزیز و فرزندان ملت مشغول هستند. بهترین راه راه‌های حقوقی و عمل به تعهدات است. گزارش فنی با دقت آماده شده و امیدواریم در مسیر درست اندکی از اندوه خانواده‌ها را کم کنیم و مسئولیت خود را به عنوان دولت مسئول انجام دهیم.

اروپا شریک آمریکا در نقض برجام است

وی در خصوص اظهارات وزیر خارجه فرانسه در رد سخنان ظریف مبنی بر نقض برجام از سوی اروپا و و تاکید اروپایی ها بر اینکه کاهش تعهدات هسته‌ای ایران نقض برجام است، با اشاره به نشست مجازی وزرای خارجه عضو توافق هسته‌ای،  گفت: ما در ان جلسه روشن کردیم تعهدات طرف مقابل چه بوده که انجام ندادهآقای ظریف تاکید کردند که اروپا در کنار آمریکا شریک نقض برجام است و این با امار و ارقام کاملا روشن است.

وی افزود: حجم تجارت ایران و اروپا قبل از برجام و بعد ار اینکه اروپا نتوانست به تعهدات خودش عمل کند گویای اینست که اروپا خیلی در عدم اجرای برجام مسئولیت مستقیم دارد. این آخرین فرصت اروپا است که بتوانند مسئولیت خودشان را اجرا کنند و ما هم می‌توانیم  پنج گام کاهش تعهدات را به عقب برگردیم.

وی در مورد واکنش اروپا به مصوبه اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم ها و مغایر برجام خواندن آن نیز تاکید کرد: این طنز تلخی است که برخی نمایندگان دموکراسی در غرب از ما بخواهند اصول دموکراسی و قانن مصوب مجلس را اجرا  نکنیم .

آیا FATF به واکسن کرونا ربط داشت؟

سخنگوی وزارت امرو خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس انلاین درباره ادعای برخی مقامات دولتی در مورد بروز مشکل در روند خرید واکسن کرونا به دلیل تصوب نشدن FATF و در نهایت پیش خرید این واکسن و انجام تراکنش مالی با کواکس علی رغم این ادعا با بیان اینکه درباره واکسن وزارت بهداشت باید با جزییات پاسخ دهد، گفت: اما تا جایی که به وزارت خارجه مربوط است هیچ درخواستی بی پاسخ نمانده و در سفر  آقای ظریف به آمریکای لاتین موضوع پیگیری شد و به جاهای خوبی رسیده است. 

وی افزود: وزارت بهداشت دو مسیر را برای خرید  واکسن طی کرده که یک مسیر دولتی است و یک مسیر دیگر به بخش خصوصی وارد شدهاست.  اما اینکه کسی اظهاری در خصوصFATF کرده خودش باید پاسخ بدهد یاسیستم بانکی باید بگوید بودن ما در FATF به فرض اینکه برجام اجرا شود ضروری است یا نه؟. خطیب زاده با تاکید بر اینکه اگر بخش خصوصی نتواند دارو یا چیز دیگری را بخرد به خاطر اینکه عضو برخی استانداردهای بین‌المللی نیستیم امری پوشیده پوشیده نیست، اظهار داشت: درباره واکسن کرونا باید از بانک مرکزی و وزارت بهداشت بپرسید و از مسیر متفاوتی تامین ارز می‌شود و برخی کشورها مجوزهای خاص را از برخی نهادهای آمریکایی گرفتند.

وی تصریح کرد: FATF را باید در فضای حقوقی و فنی بررسی کرد و از موضوعات احساسی و حزبی و جریانات سیاسی فاصله گرفت چون آنچه به منافع ملی ایران برمی‌گردد باید در بستر غیر حزبی و فضای ملی بررسی کرد.

سند همکاری راهبردی ایران و افغانستان در مرحله ویرایش نهایی

خطیب زاده  درباره آخرین وضعیت سند جامع  همکاری های راهبردی بین ایران و افغانستان اظهار کرد: در جریان سفر اخیر آقای عراقچی به کابل و همچنین سفر چندی پیش وزیر خارجه افغانستان به ایران این موضوع در حد بالایی مورد بررسی قرار گرفت و نهایی شده است. موضوعات ریز و جزئی وجود دارد که در حد ویرایش برخی کلمات است و  انشاءالله آنها نیز به زودی نهایی می شوند تا سند تنظیم روابط امضا شود و در همین راستا روابط دو کشور را در چارچوب مشخصی قرار دهد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سند جامع ۲۵ ساله همکاری های راهبردی بین ایران و چین نیز گفت: در آخرین سفر آقای ظریف به چین در مورد این سند بحث و گفت وگو شد. تا کنون چندین بار متون بین مقامات دو کشور مبادله شده است. این سند یک نقشه راه برای همکاری های بلندمدت میان ایران و چین است. گفت وگوها در این زمینه با دقت در جریان است تا برای روابط دو کشور چارچوب بلندمدت راهبردی تعریف کنیم.

صادرات گاز به عراق ادامه می‌یابد

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره بروز مشکل در صادرات گاز ایران به عراق و نگرانی مقامات عراقی از این موضوع هم با بیان اینکه در این ارتباط با مسئولان امر صحبت شده و ایران به تعهداتش عمل می‌کند افزود: برخی از اوقات در شرایط جوی و یا در شرایط بسیار حاد دچار مضایق فنی می‌شویم که این باعث می‌شود به صورت گذرا مجبور شویم اقداماتی را انجام دهیم که بعضا این اتفاق در داخل کشور نیز رخ می دهد.

ویوی در عین حال با اشاره به اینکه  برخی از طرف ها و شرکت‌های عراقی بدهی انباشته شده ای به ایران دارند که برخی از آنها طبق گفته عراقی ها به خاطر موضوع تحریم های آمریکاست، اظهار داشت: ولی ما علیرغم تمامی این فشارها و بدهی‌های کلانی که وجود دارد در راستای حسن همجواری همواره سعی کرده‌ایم که به تعهدات خود عمل کنیم.

توافق‌های خوبی با دولت آذربایجان حاصل شده

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره نتایج مذاکرات مقامات ایران و آذربایجان پس از تغییرات مرزی در پی جنگ قره باغ در مرود حل برخی اختلافات و تصمیمی گیری در مرود تاسیسات مرزی مشترک نیز با اشاره به سفرهای متعدد مقامات دو کشور در این خصوص، اظهار داشت: در برخی از شهرهای اشغالی قره باغ که آزاد شدند ما دارای تاسیسات مشترکی هستیم،هم چنین درمورد موضوع اب و حق ابه و سدها و تاسیسات آبی مشترک مذاکرات خوبی صورت گرفت و توافق‌های خوبی حاصل شد که در آینده با تکمیل این پروسه در مورد انها اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.