معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: ارتقاء فرهنگ میزبانی یکی از سیاست‌های کلان معاونت زیارت و دستگاه‌های حاکمیتی استان است و خوشبختانه در چند سال اخیر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده است.

ارتقاء فرهنگ میزبانی از سیاست‌های کلان دستگاه‌های حاکمیتی خراسان رضوی است

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق براتی ر خصوص تصویب طرح جامع گردشگری استان اظهار کرد: همانطور هم که قبلا هم تاکید کرده بودم طرح جامع گردشگری استان باید هر چه زودتر تدوین و مصوب شود چرا که این طرح‌ ما را در راهبردها، سیاست‌های کلان، برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت راهنمایی خواهد کرد.

وی افزود: البته سند جامع گردشگری کشور مصوب شده و به عنوان یک سند فرادستی پیش روی ماست، اما برش استانی و شرایط خاص استان می‌طلبد که ما بحث طرح جامع گردشگری استان را داشته باشیم که علاوه بر دستگاه‌های حاکمیتی استان مانند استانداری تمام دستگاه‌های دخیل در بحث گردشگری و زیارت ملزم خواهند بود از این طرح و پژوهش بهره گیرند و تمام برنامه‌های خود را بر اساس طرحی که پژوهش شده و علمی است، پیش برند.

مطالعات کمی و کیفی زیارت در استان کمک فراوانی به حوزه گردشگری کرده است

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: لازم به ذکر است که ما تا امروز در استفاده از این پژوهش‌ها در تصمیم‌های خود نه تنها ضرر نکرده‌ایم بلکه سود هم برده‌ایم که یکی از پژوهش‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد مطالعات کمی و کیفی زیارت در استان بود که کمک فراوانی در حوزه گردشگری و زیارت به ما کرده است.

براتی در خصوص فرهنگ میزبانی در استان و اقدامات عملی و پژوهش‌های انجام شده در این حوزه خاطرنشان کرد: من بحث نارضایتی از زنجیره خدمات گردشگری مانند هتلداران، تاکسی‌داران و فروشندگان اطراف حرم را رد می‌کنم چرا که در پژوهش‌های اخیری که توسط شهرداری مشهد در سه بخش گفته شده به انجام رسیده است، به غیر از گرانی برخی از اجناس اتفاقات خوبی رخ داده است که مورد گفته شده نیز به وضعیت اقتصادی کشور باز می‌گردد.

وی گفت: البته ما با تشکیل انجمن‌های تخصصی مانند انجمن هتلداران نارضایتی‌هایی که در سنوات گذشته از هتل‌آپارتمان‌ها، خانه مسافرها و ... وجود داشت را ساماندهی کردیم و این اقدامات در جهت رضایت زائرین انجام شد؛ اقدام گفته شده برگرفته از پژوهش‌هایی بود که انجام شد و ما موفق شدیم در این پژوهش نکاتی که نارضایتی‌هایی که در زائر و گردشگر ایجاد کرده بود شناسایی کردیم و بر اساس آن، این اقدامات انجام شد.    

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: شایان ذکر است که در حال حاضر در بحث مراکز اقامتی و حمل‌ونقل مشکل حادی نداریم و با توجه به بازرسی‌ها و نظارت‌های کاملی که از بخش‌های دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی در این زمینه انجام گرفته است گله و شکایتی مانند گذشته وجود ندارد، حتی اگر موردی هم وجود داشته باشد به موقع بررسی شده و برخوردهای قانونی نیز انجام می‌گیرد.

تعامل بین دستگاه‌های متولی حوزه گردشگری ارتباط بین مجاور و زائر را نزدیک‌تر کرده است

براتی تصریح کرد: در همین راستا بحث ارتقاء فرهنگ میزبانی یکی از سیاست‌های کلان معاونت زیارت و دستگاه‌های حاکمیتی استان است که خوشبختانه در دو سال گذشته روی آن بسیار برنامه‌ریزی شده و اتفاقات خوبی رخ داده است، اما هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم و امیدوارم که با از بین رفتن شرایط کرونا و تعامل ویژه‌ای که بین دستگاه‌های مربوطه وجود دارد بتوانیم ارتباط بین مجاور و زائر را نزدیک‌تر کرده و در جهت ارتقاء فرهنگ میزبانی گام برداریم.

وی تشریح کرد: برای این ارتقاء اولین موردی که اهمیت دارد بحث آموزش است، برای مثال برای ارتقاء حمل و نقل داخلی از انتهای سال ۹۷ بحث‌های آموزشی در این حوزه به افرادی که در حریم حرم مطهرو مبادی ورودی منند فرودگاه، راه‌آهن و ... در حال فعالیت بودند، انجام شد. می‌توان گفت که این آموزش‌ها در جهت ارتقاء نقش اساسی دارند که در دستگاه‌های متولی نیز این مهم مورد توجه قرار گرفته و در حال انجام است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: به عقیده من در بحث فرهنگ میزبانی از گذشته بسیار بهتر شده‌ایم و در همین راستا از زائرین بررسی میدانی به عمل آمد که در نتیجه آن نقاط قوت و ضعف تشخیص داده شد و با آموزش‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش شد که نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف برطرف شود.

براتی در خصوص برنامه‌های پسا کرونا در حوزه گردشگری عنوان کرد: در ابتدای شیوع بیماری با توجه به نظرات کارشناسان بهداشت و درمان وزارت بهداشت امیدوار بودیم که بتوانیم در پیک تابستان با کم شدن بیماری و همکاری افراد در بخش‌های مختلف تاسیسات گردشگری به ویژه بخش‌های خصوصی فعال در این حوزه و با برنامه‌های جایگزین پیک نوروز را جبران کنیم. برنامه‌های گفته شده اگر به اجرا گذاشته می‌شدند بسیاری از خساراتی که فعالین حوزه گردشگری در نوروز ۹۹ متحمل شده بودند جبران می‌شد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه این ویروس ادامه پیدا کرد و پیک تابستان نیز از دست رفت و حوزه گردشگری و تاسیسات آن بیش از سه هزار میلیارد تومان خسارت دیدند. بنابراین پس از کرونا نیز همان برنامه‌هایی که برای تابستان گذشته پیش‌بینی شده بود مقداری بیشتر و با همکاری دستگاه‌های ملی و کشوری مانند سازمان حج و زیارت قرار است برای جبران این خسارت پا پیش بگذارند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین امیدوارم که هر چه زودتر از وضعیت‌های قرمز، نارنجی و زرد خارج شویم و با برنامه‌های پیش‌بینی شده مانند تسهیلات ویژه برای دفاتر خدمات مسافرتی یا واحدهای اقامتی بتوانیم به بحث گردشگری رونق بخشیم و از آن طرف نیز خسارت وارد شده بر تاسیسات گردشگری را جبران کنیم.   

همکاری بین دستگاه‌های حاکمیتی استان در حوزه زیارت و گردشگری در نقطه ایده‌آل قرار دارد

براتی خاطرنشان کرد: تعامل و همکاری که در حال حاضر در حوزه حاکمیتی استان، نهادهای دخیل در حوزه زیارت و گردشگری، نهادهای عمومی و دستگاه‌های متولی وجود دارد بسیار عالی است و در نقطه‌ای ایده‌آل قرار گرفته و ما باید از این فرصت بهترین استفاده را ببریم.  

وی در خصوص استفاده این معاونت از ایده‌هایی که در مراکز پژوهشی مطرح می‌شود اظهار کرد: همانطور که گفته شد من مقید این امر هستم که پژوهش‌ها و تحقیقات و بررسی‌های میدانی که در حوزه گردشگری و زیارت انجام می‌شود سرلوحه کار ماست و اگر ما این موارد را نادیده بگیریم شاید در کوتاه مدت موفق شویم اما در بلندمدت موفقیتی نخواهیم داشت.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.