۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 733830

یوم الله بصیرت

جمیله سیبویه

امیرالمومنین(ع) :

《الا لایحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر》

آگاه باشید علم ولایت ما را جز اهل بصیرت و صبر توان حمل نمی باشد.

/خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه/

برداشتن علم ولایت از فاطمیه آغاز گردید. آن زمان که صدیقه طاهره سلام الله علیها در دفاع از جایگاه ولایت از محسن شش ماهه خود گذشت و در این مسیر متحمل اذیت های بسیاری نیز گردید که در نتیجه، همان آزار ها باعث شد که جان گرانقدرش را تسلیم معبود نماید.

آری هر کس را توان حمل علم ولایت نمی باشد که خداوند در قرآن با تعبیر امانت الهی نام برده و از عرضه آن بر آسمانها و زمین و کوهها پرده برداشته که همه آن موجودات از تحمل این امانت سرباز زدند و فقط انسان بود که پذیرفت.

ولی از اول خلقت تا به امروز معدود انسانهایی توانسته اند این جایگاه را بدرستی درک کرده و علم ولایت را بنحو شایسته ای بر دوش کشند و همانها هستند صاحبان بصیرت و بردباری.

آنچه از بصیرت بدست می آید قدرت تحلیل و شناختی است که در برهه های حساس عالم توان تشخیص جبهه حق از باطل نصیب انسان گردد.

و چه بسیار در تاریخ دیده شده اصحاب خاص و یاران نزدیک معصومین که در بزنگاهها و فتنه ها با اندک شبهه ای از مرزبندی بین حق و باطل عاجز گشته و از میدان بدر شده اند.

این ناتوانی در تمییز حق از باطل برخی اوقات دامنگیر خواص جامعه نیز می گردد که در فتنه ۸۸ شاهد آن بودیم و مایه تاسف و شرمگینی برای بعضی افراد شد و روسیاهیش تا به امروز برایشان باقی است.

فتنه که بپا شود چون گرد و خاک بالا رفته ی در میدان نبرد، توان تشخیص دشمن از دوست را از انسان خواهد گرفت.

در این میان برخی افراد دوربین های دید در شب داشته و مجهز به میدان آمده اند پس طبیعی است که نسبت به دیگران قدرت تمییز بین دوست و دشمن و حق و باطل را تقویت نموده اند.

از این روست که قرآن برای چشم سر جایگاهی تلقی نکرده و عدم بصیرت و کوری را به کور دلی تشریح می کند:

《فانها لاتعمی الابصار ولکن تعمی القلوب التی فی الصدور》/حج  ۴۶/

نهم دی همواره یادآور خاطره های تلخ و شیرینی برای ملت بزرگ ایران است، که فتنه عظیمی را با بصیرت خود پشت سر گذاردند.

آن زمان که دشمن خارجی و دنباله رو های داخلی شان در کشور، فضای غبارآلودی را ایجاد کرده و متاسفانه عده ای نیز چشمِ دل بسته، در این موج گرفتار گشته و فریب خوردند.

 امروز پس از گذشت یک دهه از آن روزهای پر التهاب بر ما فرض است به عقب برگشته و مرور تاریخ کنیم و با دقت بیشتر و تحلیل وقایع و جریانات سیاسی بر بصیرت خود بیافزاییم تا علاوه بر بالا بردن سطح دید خود دوباره به دامان چپ و راست های دم انتخاباتی نیافتیم.

و البته با کنکاش در پیدایش فتنه ۸۸ و چگونگی به اتمام رسیدنش آنچه بیشتر از قبل بر ما روشن می شود؛ جایگاه ولایت در کشور و اهمیت ملت به رویکرد ولی فقیه در بزنگاهها و در نتیجه تبعیت از امام جامعه بخصوص در شرایط حساس می باشد که به قطع می توان فصل الخطاب بصیرت مردم را در نهم دی هدایت ها و اقدامات بجای رهبری در جریان فتنه دانست.

 و بر ماست تا با تجدید پیمان با ولایت و عدم غفلت از هشدارها و انذارهای رهبری به دام فتنه های مجددی گرفتار نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.