به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی پیش نشست همایش بین‌المللی «نظریه مقاومت و آینده جهان اسلام» برگزار شد.

پیش نشست همایش بین‌المللی «نظریه مقاومت و آینده جهان اسلام» برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، در اولین نشست هم‌اندیشی دانشگاه‌های محور مقاومت در ایران، لبنان و سوریه با عنوان «نظریه مقاومت و آینده جهان اسلام» که در قالب وبینار در دو مرحله تدارک دیده شده است، اساتید دانشگاه‌های امام صادق(ع) و علوم اسلامی رضوی در ایران و دانشگاه‌های لبنان و سوریه به بررسی مقاومت شکل گرفته بعد از انقلاب اسلامی در کشورهای منطقه پرداختند.

مصطفی ناصرالدین از لبنان به بررسی ابعاد شخصیت و نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در محور مقاومت و تاثیر وی در پیروزی های مقاومت پرداخت و به ابعاد انسانی، ولایی و ویژگی های حاج قاسم، رفتار سردار سلیمانی با همرزمانش و اقدامات این سردار در سوریه اشاره کرد.

همچنین ناصرالدین به این نکته تاکید کرد که حاج قاسم سلیمانی هیچ‌گاه به دنبال شهرت نبوده بلکه هدف غایی و نهایی او شهادت بوده است.

مقاومت؛ مصداق جهاد کبیر

حجت‌الاسلام سید محمد ذوالفقاری، معاون امور بین الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از دیگر سخنرانان این نشست بود که به «بررسی تئوری مقاومت در منظومه فکری انقلاب اسلامی و مبانی آن» پرداخت.

وی گفت: نظریه مقاومت در منظومه فکری انقلاب اسلامی مبتنی بر مبانی فلسفی و عقلی است و مبانی قرآنی و روایی نیز دارد.

ذوالفقاری افزود: مقاومت محرکی دارد که رها شدن از سلطه و ستم استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل به لحاظ مکانی عرضه آن بین‌المللی است و مقصد آن بازدارندگی و زمان آن اراده و عزم ملتهاست.

وی خاطر نشان کرد: از منظر قرآن مقاومت دارای مولفه‌هایی از جمله، دستور مقاومت در قرآن، سازش نکردن، مقاومت مصداق جهاد کبیر و مقاومت به مثابه تکلیف است.

حامد آرضایی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز در ادامه این نشست به بررسی ابعاد نظریه مقاومت و شرایط فعلی آن پرداخت.

در پایان نیز غلامرضا کحلکی پژوهشگر روابط بین‌الملل اسلامی به بررسی جایگاه مقاومت در روابط بین‌الملل اسلامی مبتنی بر نظریه سیستمی گزینش هستی شناختارانه پرداخت.

شایان ذکر است، وبینار هم اندیشی اساتید دانشگاه‌های ایران و سوریه و لبنان در روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت و علاقه مندان می‌توانند برای اطلاع از نظرات و مشاهده برخط وبینار بین ساعت ۱۴ الی ۱۶:۴۵ به لینک https://www.aparat.com/Rasaneh۲۰۲۰/live  و همچنین جهت اطلاع بیشتر به سایت http://Misbahevents.com مراجعه کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.