پوئم سمفونی «سرباز» کاری از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به مناسبت سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی رونمایی شد.

پوئم سمفونی «سرباز» رونمایی شد/ روایتی از یک همدلی برای سردار دل‌ها + فیلم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، آئین رونمایی از پوئم سمفونی «سرباز» و تشریح ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور علیرضا زندوکیلی معاون هنری و امیرحسین سمیعی مدیر موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، میلاد عرفان‌پور مدیر موسیقی حوزه هنری، محمدعلی مودب شاعر و جمعی از عوامل تولید این پوئم سمفونی صبح امروز ۹ دی ماه در سازمان فرهنگی هنری برگزار ‌شد.

در ابتدای این نشست، زندوکیلی با اشاره به برنامه های این سازمان در سالروز گرامیداشت شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: برنامه های سازمان در یک بسته مفصل آماده شده و در سطح تهران اجرا خواهد شد و بخشی از آن نیز درشهر کرمان  اجرا می شود.

تشریح برنامه های سازمان برای سالروز بزرگداشت سردار سلیمانی

وی در ادامه افزود: برنامه های ما در چهار بخش هنری برنامه ریزی و تدارک دیده شده است. بخش نخست، ساخت سردیسی فاخر توسط مجسمه سازان مطرح از جمله آقای مجیدی است که در سالگرد شهادت سردار در فرهنگسرای حاج قاسم و اتوبان سردارسلیمانی رونمایی و نصب می شود.

زندوکیلی گفت: همچنین مسابقه ای طراحی نشان تحت عنوان «سرباز» داریم که از سال آینده به هنرمندان برگزیده که اندیشه و سیره سردار سلیمانی را در آثار خودشان به تصویر درآوردند، اهدا خواهد شد و البته این نشان مختص یک رشته هنری نیست و به تمام شاخه های هنری تعلق می گیرد.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: فراخوان طراحی این نشان در سالگرد شهادت سردار منتشر خواهد شد و به اثر منتخب و طرح های برگزیده جوایزی اهدا می شود. داوران ما در این بخش حسن موسی زاده، دوست محمدی و استاد نجابتی هستند که بهمن ماه داوری آثار را انجام می دهند و همچنین نمایشگاهی در اسفندماه و به مناسبت سالگرد میلاد سردار برپا می شود و جوایز اهدا خواهد شد.

وی تاکید کرد: برنامه دیگر که شاید مدت هاست جایش در فرهنگ و هنر ما خالی است، تولید پوئم سمفونی سرباز است که ماحصل سه چهار ماه برنامه ریزی و ۲۰ روزضبط فشرده در استودیوی صدا و سیماست.

زندوکیلی تصریح کرد: همچنین جایزه هنری «سردار دل ها» را داریم که در برنامه ریزی شده در چندین بخش اجرا شود. در بخش شعر که شامل شعر کلاسیک، نو و ترانه است. بخش داستان که شامل داستانک و داستان کوتاه است و بخش نمایشنامه نویسی که امسال در بخش مسابقه ادبی گنجانده شده است. همچنین دبیران بخش تخصصی ما که شامل علی عطایی پیرکوه در بخش تئاتر، علی داوودی در بخش شعر و فرزانه فخریان در بخش داستان هستند. جایزه هنری «سردار دل ها» امسال بیشتر در فضای ادبیات تمرکز دارد و از سال های بعد بخش های دیگری به آن نیز افزوده خواهد شد.

پوئم سمفونی تصویرساز یک شعر بلند نیمایی است

در ادامه امیرحسین سمیعی مدیر موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با اشاره به تولید پوئم سمفونی سرباز گفت: پیش تولید این سمفونی از سه ماه پیش آغاز شد. این ساختار و فرم آغازگر فرم های آزاد است و با توجه به اینکه سرزمین ما مهد شعر است نت ها براساس شعر شکل گرفتند. برهمین اساس اتاق فکری تشکیل شد و استاد مودب اشعاری را به همین بهانه سرودند و با آرمان مهربان به عنوان آهنگساز مذاکراتی صورت گرفت و تولید کار آغاز شد. این پوئم سمفونی شش قطعه است که در پنج عنوان تصویرساز یک شعر بلند نیمایی است.

در ادامه میلاد عرفان پور مدیر موسیقی حوزه هنری با اشاره به ساخت این پوئم و شرایط تولید گفت: با خودم فکر می کردم که ای کاش این کارها را در زمان حیات سردار انجام می دادیم اما به این نتیجه رسیدم که ایشان امروز زنده تر از گذشته هستند و از طرفی دیگر مخالف اینگونه برنامه ها بودند اما عشق مردم و هنرمندان به این شخصیت بی نظیر تاریخی بی اندازه است. به جرات می توان گفت سردار سلیمانی زنده ترین قهرمانی است که ما در ایران داشتیم، شخصیتی سراسر واقعی و کسی که در شاخص اخلاق و حماسه در اوج قرار داشت.

هنر بهترین زبان برای به تصویر کشیدن شخصیت سردار است

عرفان پور متذکر شد: اگر بخواهیم این شخصیت را به تصویر بکشیم بهترین زبان برای آن هنر است و چه خوب است که هنرمندان تمام هنرشان را برای تولید این پوئم سمفونی خرج کردند. شاید برخی فکر کنند بودجه این کار بسیار زیاد بوده اما من شهادت می دهم که این پوئم سمفونی با کمترین بودجه ای که بتوان متصور شد ساخته شده و اگر دوستان پای این کار نبودند، قطعاً ساخته نمی شد.

اثری که با همدلی ساخته شد و بر دل مردم می نشیند

در ادامه صفایی مدیر ارکستر سمفونی صدا و سیما با اشاره به سختی های تولید این پوئم سمفونی تاکید کرد: زمانی که کار به دست ما رسید، شرایطی بود که ارکستر به صورت جمعی نمی‌توانست در استودیو تولید شود. تولید کار به دلیل مشکلاتی که به واسطه شیوع کرونا با آن مواجه بودیم سخت بود و در این شرایط ارکستر نمی تواند به صورت جمعی اجرا کند اما وقتی بچه ها می شنیدند که این کار برای سردار است با یک انرژی مضاعفی تلاش می کردند که زمان مقرر انجام شود و به پایان برسد.

صفایی گفت: این کار توسط آرمان مهربان ساخته شد و می توانم در یک کلام بگویم یکه اثر دلی است که مطمئن هستم به دل مردمی که دلشان برای سردار سلیمانی می تپد، خواهد نشست.

سمفونی سرباز اتفاق مهم و بزرگی در صحنه موسیقی ماست

در ادامه این نشست، محمدعلی مودب شاعر پوئم سمفونی سرباز طی سخنانی اظهار کرد: من در یکی از روزهای ضبط در کنار این عزیزان حضور داشتم و از نزدیک تلاش ستودنی آنها را دیدم. برای من توفیقی بود که برای شهیدی که عزیز ملت های منطقه است قلم بزنم. شهیدی که برای حق حیات و عشق ورزیدن جنگید و شهید عشق است و به نظرم تولید سمفونی سرباز اتفاق مهم و بزرگی در صحنه موسیقی ماست. خیلی خوشحالم که شاهد رونمایی از اثری درباره سردار سلیمانی هستیم و امیدوارم این روند نیز ادامه داشته باشد چرا که ناگفته‌ها درباره سردار دل‌ها زیاد است که می‌توانیم تا سال‌ها از آن برای ساخت آثار هنری بهره مند شویم.

بیتی که انگیزه خلق این سمفونی شد

در بخش دیگری از این نشست، آرمان مهربان سازنده این قطعات گفت: زبان من موسیقی است و تمام توانم را به کار گرفتم تا با موسیقی آنچه را که احساس می کنم خلق و بیان کنم. تمام حس و ایده این سمفونی را از یکی از بیت های استاد مودب که برای کار سروده بودند گرفته بودم. در بخشی از این شعر آمده «دلت را سربلندی ها، سرت را سر به زیری ها...» این مصرع تاثیر عجیبی روی داشت و با تمام وجود می خواستم این سربلندی و سربه زیری ها را با زبان موسیقی بیان کنم.

به گفته مهربان، تک تک کسانی که در تولید و ساخت این اثر نقش داشتند با جان و دل کار کردند و این کار بی نظیری بود که در طول ساختش عشق و بسیج عجیبی برای خلقش شکل گرفت و همه اینها با هدایت آرش امینی رهبر اکستر میسر و ممکن شد.

در ادامه آرش امینی هم گفت: من از همان ابتدا که پارتیتورهای قطعه را دیدم گفتم این کاری است کارستان و کار را آغاز کردیم و در طول ضبط احساس بسیار خوبی داشتیم و این همدلی بین همه اعضای گروه برقرار بود و شور و شوق وصف ناشدنی بر ما حاکم شده بود و خوشحالم اگر توانسته باشم یک هزارم وظیفه خودم را در قبال سردار سلیمانی انجام بدهم.

در بخش دیگری از نشست، رازمیک اوحانیان رهبر گروه کر سمفونی سرباز گفت: با آرمان مهربان آشنایی چندانی نداشتم اما او آهنگساز خوش ذوقی را از خود به من نشان داد که توانست در قالب چنین پروژه‌ای اثر خوب و مهمی را برای مردم معرفی کنند. این چنین ساخته هایی باید بیشتر شود تا مردم به موسیقی کلاسیک و شنیدن آن عادت کنند و این مسئله زمان می برد اما شروع آن قابل تجلیل است.

در ادامه سمیعی با اشاره به این که این اثر به صورت رایگان در دسترس مردم قرار خواهد گرفت گفت: این تصمیم تیم تولید بود که اثر به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد و وجه مردمی سردار خاص است و ما می خواستیم که مردم بتوانند به راحتی این پوئم سمفونی را تهیه کنند.   

در پایان این مراسم از پوئم سمفونی سرباز رونمایی شد. پوئم سمفونی «سرباز» در قالب پنج موومان با نام‌های «سرباز»، «میهن»، «پیکار»، «پدر»، «الله اکبر» و «فتح» به آهنگسازی آرمان مهربان، اشعار علی محمد مودب، رهبری ارکستر آرش امینی، خوانندگی امیرحسین سمیعی تولید شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • s.l. ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
    0 0
    دبیر بخش داستان جشنواره عوض شد: http://shahr.ir/news/8515