کرمان- درحالی‌که غالب استان‌های کشور در طی هفته گذشته با کولاک برف و باران همراه بودند اما در جنوب استان کرمان و در شهرستان ریگان این کولاک به نحو دیگری و با بارش ماسه و خاک همراه بود.

«ریگان» در محاصره ریگ؛ توفان روستائیان را کوچ می‌دهد

قدس آنلاین-گروه استان ها- توفان‌های شن که همواره هزاران خروار ماسه‌بادی را به همراه دارد متأسفانه راه‌های روستایی و عشایری و تأسیسات زیر بنایی را تخریب  و بخش اعظمی از روستاها را با خاک یکسان کرده است تا جایی که امکان کشاورزی در آن‌ها وجود ندارد.

شهرستان ریگان در جنوب استان کرمان افزون بر ۳۰۰ روستا دارد که در حال حاضر قریب به یک‌سوم آن و به تعداد ۱۰۰ روستا به دلیل همین توفان‌ها ز سکنه خالی‌شده است.

متأسفانه مردمانی که روزی از خودکفایی به خو می‌بالیدند حالا چشمشان به دست دولتمردان و کمک‌های کمیته امداد است.

این در حالی است که ریگان در روزگاری نه‌چندان دور به دلیل جنگل انبوه ازجمله شهرستان‌هایی بود که حاکم وقت کرمان میرزا فرمانفرما در بازدید از این شهر و در وصف آن چنین نوشت:« هرچه به جنگل‌های ریگان نزدیک‌تر می‌شدیم انبوهی آن‌ها دوچندان می‌شود، گویا به جنگل‌های شمال کشور قدم می‌گذاریم.»

متأسفانه در طی دهه‌های اخیر تغییر اقلیم، کاهش نزولات جویی و افت سفره‌های آب زیرزمینی، جنگل‌ها و پوشش گیاهی این شهرستان را رفته‌رفته نابود و بر وسعت شن‌های روان و بیابان‌های ریگان افزوده است که از بین رفتن و مدفون شدن مناطق مسکونی، باغات، زمین‌های کشاورزی، خانه‌نشینی و مهاجرت از مهم‌ترین پیامدهای این پدیده مخرب طبیعی است.  

سرمایه‌هایی که بر باد می رود

فرماندار ریگان از ابعاد خسارات و مشکلات پیش روی مردم این منطقه می‌گوید: از ۳۶۵ روز سال متأسفانه ۲۰۰ روز را مردم این منطقه با طوفان شن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و متأسفانه وزش باد شدید که با  ذرات ماسه همراه است تولید محصولات را کاهش داده است.

امین باقری اظهار می‌کند: ماسه‌های روان نهرها و کانال‌های آبیاری را مسدود و به گیاهان کاشته شده خسارت وارد می‌کند، راه‌های روستایی را مسدود و حتی اجازه نفس کشیدن به مردم را نمی‌دهد و لذا آن‌هایی که از توان مالی برخوردار بودند روستاها را ترک بهشهرهای مجاور پناه آوردند.

وی بابیان اینکه در چنین شرایطی امکان حضور سرمایه‌گذاران و ایجاد اشتغال سلب می‌شود بیان می‌کند: از می‌خواهیم فکری به حال جلوگیری از افزایش طوفان‌های شن و ریز گردها بکنند .

وی تأکید می‌کند: مهم‌ترین مشکل مردم این شهرستان ریز گردها و طوفان مکرر شن است که طی دهه اخیر سیر صعودی داشته است، بسیاری از مردم زمین‌های کشاورزی‌شان زیرخاک مدفون‌شده است.

متأسفانه هزاران اصله نخل خرما که نقش حیاتی در اقتصاد و معیشت ساکنان این شهرستان رادارند، زیر شن‌های روان دفن شده که اثری از آن‌ها نمانده و یا خشکیده‌اند

فرماندار ریگان می‌گوید: متأسفانه هزاران اصله نخل خرما که نقش حیاتی در اقتصاد و معیشت ساکنان این شهرستان رادارند، زیر شن‌های روان دفن شده که اثری از آن‌ها نمانده و یا خشکیده‌اند.

وقفه در عملیات مالچ پاشی

باوجوداینکه رسیدگی به ریگان ضرورت دارد اما متأسفانه بنا بر گفته معاون امور عمرانی استانداری کرمان عملیات مالچ پاشی پس از ۱۳ سال وقفه از سال ۹۶ از سر گرفته‌شده است!

سید مصطفی آیت‌اللهی موسوی در این رابطه می‌گوید: ما در سال گذشته سهمیه مالچ استان کاهش پیدا کرد و به همین دلیل مجبور به توقف ادامه کار شدیم.

وی اظهار می‌کند: خوشبختانه در سال جاری با اختصاص بودجه مالچ پاشی در سطح ۴۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان آغازشده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال حدود ۸۵۰ هکتار در شهرستان ریگان مالچ پاشی شود.

گرچه این خبر برای مردم منطقه نویدبخش است اما واقعیت این است که این اقدامات پاسخگو نیست زیرا از ۴۷۰ هزار هکتار بیابان در این شهرستان ۲۵۰ هزار هکتار آن جز کانون‌های بحران فرسایش بادی محسوب می‌شود که ۸۵۰ هکتار مالچ پاشی رقم اندکی در برابر این هجمه محسوب شده و درد چندانی را دوا نمی‌کند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.