۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 734023

«حاج قاسم» در زندگی و شهادت اسوه وحدت بود

حسینعلی حاجی دلیگانی / نماینده مجلس شورای اسلامی

دنیای غرب با جنگ نرم و بهره‌گیری از غول رسانه‌ای خود، اختلاف‌افکنی در داخل کشورمان و در سطح کلان‌تر امت اسلامی را هدف‌گذاری کرده است. در این شرایط، شناخت ابعاد وجودی و شخصیتی شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی که نقش مهمی در وحدت‌بخشی جامعه و جهان اسلام بر عهده داشت، یک ضرورت غیر قابل انکار است. شاید کمی عجیب باشد که یک فرمانده ارشد که طبیعتاً باید روحیات خشک نظامی و امنیتی داشته باشد، این‌قدر در دل همه مردم و جوانان مختلف جا باز می‌کند و محبوب می‌شود. راز محبوبیت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی چیست؟ چه شده که ایشان امروز نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر بلاد مسلمان‌نشین محبوب است و قلب‌ها را فتح کرده‌ است؟

گذشته از توانایی و شجاعت نظامی، دلایل دیگری نیز برای محبوبیت وی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها نگاه فراگیر و وحدتی نهفته در رفتار و شخصیت شهید سلیمانی بود که مبنای دینی و اعتقادی داشت. نمود داخلی این رویه آنجاست که او اصولاً اهل حزب و جناح‌بازی نبود و از آن می‌گریخت. سردار شهید سلیمانی در تمام نیات و اعمالش پیش از هر چیز منافع کشور و امت اسلامی را در نظر داشت. حاج قاسم به عنوان فردی کاملاً معتقد، انقلابی و ولایتمدار اما روحیه وحدت‌بخشی را به‌جد در نظر داشت. موضوع جذب حداکثری البته یکی از خواسته‌های رهبر انقلاب نیز بوده و هست. وقتی به نوع رفتار و موضع‌گیری‌های سردار سلیمانی نگاه می‌کنیم، چیزی جز ولایت‌پذیری از سویی و از سوی دیگر جامعیت در نوع برخورد با همه طیف‌های مردم نمی‌بینیم. او اهل مهرورزی و تعامل با همه اقشار بود و اگر هم می‌جنگید برای همه ایرانیان می‌جنگید. حاج قاسم همه مردم را با هر نوع عقیده سیاسی و فرهنگی، با هر تیپ و ظاهری، مانند فرزندان خود می‌دانست. راز محبوبیت سردار آنجاست که می گفت «آن دختر کم‌حجاب هم دختر من است. دختر ما و شماست.» ایشان در عمل رویه وحدتی را به نمایش گذاشت و همین مسئله موجب جذب میلیون‌ها تن شد.

در حوزه سیاست خارجی هم این نگاه سرلوحه فعالیت سردار بود. با همین نگرش توانست مدیریت نیروهایی را بر عهده بگیرد که از گروه‌های مختلف تشکیل شده بودند. شیعه، سنی، مسیحی و ایزدی با فرماندهی میدانی ایشان یک‌جا جمع شدند و پایان خبیثت‌ترین گروه‌های تروریستی را رقم زدند. امروز در عراق، سوریه و لبنان به عنوان کشورهایی که در کانون توطئه آمریکایی در سالیان گذشته قرار داشتند نه تنها شیعیان بلکه تمام گروه‌های دینی و زبانی با برگزاری مجالس عزاداری می‌کوشند دِین خود را به وی ادا کنند و این راز محبوبیت اوست.

اگر دقت کنیم مراسم تشییع باشکوه سردار سلیمانی هم رسماً به نمادی از وحدت همه اقشار گوناگون مردم تبدیل شد. حضور مردم از اقشار مختلف و برگزاری مراسم عزا در نقاط مختلف دنیا مؤید این نکته است. محل شهادت ایشان هم وحدت‌بخش بود و باعث شد گروه‌های عراقی پس از سال‌ها اختلاف بر سر اخراج نظامیان آمریکایی از کشورشان به موضع‌ واحدی برسند. همه این تحولات به دشمن فهماند اگرچه یک فرمانده بزرگ را از ما گرفت، اما خیزش و وحدت درونی امت اسلامی نتیجه ناخواسته‌ای برای او داشت. این حماقت غرب البته تا قطع شدن پای آن‌ها از غرب آسیا ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.