۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 734039

هیچ وجودی را با فاطمه زهرا(س) سنخیتی نیست

حجت الاسلام سیدعلی دریاباری/استاد حوزه و مفسر قرآن

معرفت حضرت فاطمه سلام الله علیها ممکن نیست؛ زیرا معرفت به هر حقیقتی یا به ضد است و یا به نِد، اما فاطمه را نه ضد است و نه نِد، فاطمه(س) فقط فاطمه است.

قدس آنلاین:فاطمه از فطم  به معنای بازداشتن است. این وجود وجود خاصی است که کاملاً استثنایی است و هیچ وجودی را با او سنخیتی نیست، جز وجود پدر و همسر. وقتی که  نام او را فاطمه گذاستند یعنی  وجودی انحصاری و استثنایی در نوع خود و در کارخانه وجود و در نظام هستی این ماهیت جز یک مصداق ندارد؛ این طببعت را جز یک فرد ندارد، چون نمونه و شبیه برایش ممکن نیست، معرفت به او هم ممکن نیست؛ معرفت به هر حقیقتی یا به ضد است و یا به نِد، فاطمه را نه ضد است و نه نِد.

تاریکی ضد نور است لذا سبب شناخت نور است؛ پس به قول شاعر به ضد نور دانستی تو نور...‌ضد ضد را می نماید در صدور... هم کفو نفس نبی را نه ضدی است و نه نِد، پس راهی برای ادراک ذاتش وجود ندارد، پس فاطمه غیر همه است، پس معادل و مشابه و معاضد ندارد؛ این یعنی چه؟ یعنی فاطمه هیچ چیزی نیست، فاطمه فقط فاطمه است لاغیر فاطمه.

لذا یا فاطر بحق فاطمه.... ریشه به فطم و شکافتن و جداشدن بر می گردد، پس  فاطر السماوات والارض را با فاطمه ما  مناسبتی است و آن این که  حضرتش مصدر وجود کائنات است؛ عوام از جمله یا فاطر بحق  فاطمه همین قدر می فهمد که یک احترامی و یک  تشریفی فقط در این دعا نهفته است؛ ولی اهل معرفت می گویند در تکوین میان فاطر و فاطمه مناسبتی است در وجود و جمله جار و مجرور بحق که اضافه به فاطمه شده است، اضافه وجودی است، اما اضافه  اشراقی نه اضافه مقولی.

در اضافه  مقولی سه چیز داریم، مثلا در عبارت "غلام زید" سه چیز داریم؛ غلام که مضاف است و زید که مضاف الیه است و اضافه که نسبت میان غلام و زید است. عموم تصورشان این است که  خدایی داریم وعالمی و موجوداتی هم داریم  و اضافه  خدا به عالم که می شود سه چیز؛ این طرز نگاه با خالق و مخلوق به دو دلیل فرض باطل است: ..۱.. محدود یت خالق...۲...استقلال  موجودات...پس این اضافه، به قول عرفا اضافه اشراقی است.

از طرفی ذات غیب الغیوب اضافه ای ندارد، بلکه ماسوای ذات حق، اضافه اشراقیه حضرت فاطمه سلام الله علیهاست. این فاطر  فاطمه است به اعتبار اضافه اشراقیه... فاطمه در مقابل فاطر وجود خلقی فاطمه است نه وجود ربی و ربانی فاطمه و فاطر در مقابل فاطمه وجود ربانی و ربوبی  فاطمه است. ‌داعی در این دعا که حضرت آدم و حوا هستند و به تبع چون همه موجودات وجود خلقی فاطمه را واسطه و شفیع  برای وجود ربانی فاطمه قرار داده اند، فاغتم  فتامل جیدا لان هذه النکته نکته عرشی  لایدرکها الا لمن کان له قلب او القی السمع و هو شهید، فاغتنم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.