ایلام- استان ایلام ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مناطق آلوده به مین دارد که هنوز پس از سال‌ها از اتمام جنگ قربانیان بسیاری را می‌گیرد و بسیاری از مناطق شهرستان دهلران و مهران به دلیل هم‌مرزی با کشور و درگیری بیشتر در زمان دفاع مقدس آلوده به مین هستند.

مین های سرگردان کابوس مردم مرزنشین

قدس آنلاین-گروه استان ها: بر اساس برآوردهای سال ۱۳۶۷ تعداد چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ایران اسلامی در دوران جنگ تحمیلی هشت‌ساله عراق علیه کشورمان به انواع مین آلوده شد که یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن در استان ایلام قرار دارد.

مین» به اسلحه ترسوها لقب دارد  و لذا گفته می‌شود نخستین بار در آمریکا و در جنگ علیه سرخپوستان آن کشور استفاده شد.

مین‌های زمینی مرگبارترین میراث جنگ‌ها هستند، پس از پایان جنگ، مین‌های زمینی تا حدود ۵۰ سال در زمین فعال بوده و تهدیدی دائمی برای غیرنظامیان محسوب می‌شوند.

رد پای جنگ

بنا بر گفته مسئولان ایلام نیز یکی از استان‌هایی بود که به‌صورت مستقیم حجم بالایی از اراضی آن آلوده به تسلیحات جنگی برجای‌مانده از دوران دفاع مقدس بوده و بر اساس برآوردهای سال ۶۷ بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان به‌ویژه در نوار مرزی شهرستان‌های مهران و دهلران آلوده به انواع مین‌ها و گلوله‌های عمل‌نکرده آن دوران است.

در این رابطه مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری ایلام  می‌گوید: وجود بیش از ۲۰ میلیون انواع مین در اراضی آلوده مرزی پنج استان کشور که به‌طور عمده مناطق محل سکونت، کشاورزی، دامداری و صنعتی مردم بوده همواره به‌عنوان یک تهدید جدی خسارت‌های سنگین و تلفات جانی برای اهالی این مناطق به وجود آورده است به‌گونه‌ای که در سال‌های اولیه پس از پایان جنگ با انبوه تلفات مردمی مواجه بودیم.

جوهر نادری با اشاره به این موضوع که ۳۳۴ نفر از اقشار مختلف مردم این استان پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون براثر برخورد با انواع مین‌ها و گلوله‌های عمل‌نکرده دوران جنگ تحمیلی جان خود را ازدست‌داده‌اند می‌افزاید: از سال ۶۷ تا پایان سال ۹۸تعداد ۳۳۰ نفر در اثر برخورد با مواد منفجره دچار قطع عضو شدند که ۳۲۴ نفر از این تعداد تا سال ۹۳ این سوانح برای آن‌ها روی‌داده است.

وی همچنین از بروز جراحت سطحی برای ۲۴۷ نفر دیگر نیز از اقشار مختلف مردم استان ایلام طی مدت یادشده در اثر برخورد با انواع مین و گلوله‌های جنگی خبر داد و افزود: البته بروز حوادث ناشی از برخورد با انواع مین‌ها در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش‌یافته است به‌گونه‌ای که  از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸ تنها یک نفربر اثر این حوادث جان خود را ازدست‌داده و هفت نفر نیز دچار قطع عضو شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.