نخستین سفر رسمی شهری استاندار خراسان رضوی طی حرکتی کم‌نظیر و جهادی با حضور بیش از ۲۴ ساعت محمدصادق معتمدیان و هیئت همراه، به صورت سرزده از شهرستان درگز با ارائه ۳۰ مصوبه شامگاه سه‌شنبه پایان یافت.

۳۰ مصوبه تا مرحله اجرا پیگیری خواهد شد

به گزارش خبرنگار ما؛ گرچه حضور سرزده استاندار خراسان رضوی از شامگاه دوشنبه در شهرستان درگز آغاز شد و شواهد و قرائن از جمله ناهماهنگی در استقرار شبانه خبرنگاران و اظهارات مسئولان شهری درگز حکایت از این نکته داشت اما بازدیدهای رسمی استاندار از همان ساعت‌های اولیه بامداد سه‌شنبه با حضور وی و هیئت همراه در گلزار شهدای درگز به صورت فشرده آغاز شد.

بازدید از پروژه تونل ۵۷۵ متری گل‌خندان دومین مرحله از حضور استاندار بود که مورد بازدید میدانی و بررسی قرار گرفت و معتمدیان بر اتمام به موقع تونل ارتباطی گل‌خندان در مسیر جاده ترانزیتی لطف‌آباد تأکید کرد. در این بازدید که ابراهیم نصری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و پیمانکار پروژه نیز استاندار را همراهی کردند؛ با ارائه گزارش عملکردی به استاندار از میزان پیشرفت ساخت تونل، اظهار امیدواری کردند مرحله نهایی این تونل در مسیر جاده ترانزیتی درگز واقع در شمال خراسان رضوی تا اردیبهشت ماه آینده تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد. پایانه مرزی و گمرک لطف‌آباد مرحله بعدی بازدید میدانی استاندار بود که در انتها با جلسه فشرده‌ای در سالن همایش پایانه مرزی به پایان رسید. در این جلسه پس از استماع نقطه نظرات مسئولان ارشد استانی و محلی؛ محمدصادق محمدیان با تأکید بر نقش بارز این پایانه بر معادلات اقتصادی کشور و استان اظهار کرد: از مرز لطف‌آباد برای توسعه شهرستان درگز به صورت بهینه باید استفاده شود.

برنامه‌های توسعه‌ای به خاطر کرونا نباید متوقف شود و مرز لطف‌آباد درگز با ترکمنستان هم دوباره به اوج فعالیت خود می‌رسد. علاوه بر پیگیری «ترانشیپمنت» کالا در مرز، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه پایانه باید پیگیری شود تا طرح ساخت انبار ۵ هزار مترمربعی انجام شود.

محمدعلی باقری، مدیر کل گمرک لطف‌آباد نیز در این بازدید تصریح کرد: پس از بازگشایی مرز لطف‌آباد طی دو هفته اخیر، روزانه به طور میانگین ۲۰ تریلر ترانزیت خروجی و ۲۰ تریلر ترانزیت ورودی در این مرز تردد دارند. روند کار به صورت تبادل یدک و بار است و در اصل نوعی ترانشیپمنت بار انجام می‌شود.

حضور در جمع گرم و صمیمی و گفت‌وگو با اهالی دو روستای مرزی، بخش دیگر سفر استاندار به شهرستان درگز بود. در این حضور خودمانی اهالی روستای میرقلعه و صفرقلعه به صورت مستقیم و بی‌واسطه به بیان مشکلات خود پرداختند.

عدم تخصیص سهمیه آب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و مشکلات تردد در جاده‌های مرزی از جمله مطالبات اصلی مرزنشینان از استاندار بود. یکی از کشاورزان این روستا به نام رضا خیرخواه خطاب به معتمدیان گفت: به دلیل نزدیکی زمین‌های کشاورزی به مرز، اجازه کشت و کار نداریم و همچنین نمی‌توانیم از مسیرهای مرزی برای رسیدن به زمین‌های خود استفاده کنیم. آبی از رودخانه ابیورد به ما تخصیص نمی‌یابد در حالی که آب این رودخانه مرزی از کشور خارج می‌شود. همچنین ما از آب سد ساخته شده روی رودخانه نیز بی‌بهره هستیم. اکنون سه روستای میرقلعه، صفرقلعه و خیرآباد از یک حلقه چاه موتور، آب کشاورزی خود را تأمین می‌کنند که کفاف کشاورزی ما را نمی‌دهد بنابراین جوانان روستا برای کارگری به تهران و مشهد مهاجرت کرده‌اند.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به ۳۰ مصوبه که رهاورد شیرین حضور ۲۴ ساعته وی در شهرستان درگز بود؛ در جمع مدیران اظهار کرد: این ۳۰ برنامه و مصوبات باید هدفمند باشند و تیم‌هایی فرایند اجرای طرح‌ها و مصوبات را پیگیری کنند و مصوبات این جلسه به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود. وی افزود: شهرستان درگز از نظر آب، وضعیت خوبی دارد و در راستای سیاست‌های مقابله با کم‌آبی باید اقدام‌های صحیح را انجام داد. سدهایی ساخته شده اما بقیه کارها در خصوص پایاب سد ابیورد انجام و مجوزهای لازم نیز دریافت می‌شود چون استفاده از پایاب از مطالبات مهم مردم بود که ما نیز در این خصوص پیگیری خواهیم کرد.

معتمدیان تصریح کرد: طی توافق با ستاد فرمان اجرایی حضرت امام(ره) هزار هکتار گلخانه در استان خراسان رضوی ساخته خواهد شد که دستگاه‌های مرتبط استان در خصوص اعطای تسهیلات به این طرح‌ها باید همکاری کنند.استاندار خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم فقط سرانه‌های مطلوب و استاندارد جاری را ملاک ارائه خدمت‌رسانی قرار دهیم نمی‌توانیم به عدالت اجتماعی برسیم چون سرانه‌های هدف‌گذاری شده واقعی نیستند و نیازهای جامعه را بیان نمی‌کنند و نمی‌توانند حرکت و تحولی همراه با جهش توسعه برای استان به ارمغان بیاورند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.