مدیرعامل شرکت آب ‌و فاضلاب خراسان رضوی گفت: برای تکمیل طرح‌های روستایی در این استان از محل صندوق توسعه بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان و برای زیرپوشش قراردادن ۲۲۰ روستا ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

آبفای خراسان رضوی ۷۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم علوی روز دوشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان فیروزه افزود: انتهای پارسال پس از شیوع کرونا با افزایش مصرف آب مواجه شدیم که در برخی شهرستان‌ها به حدود ۴۰ درصد رسید و منابع آب را به شدت تحت تاثیر قرار داد.
وی ادامه داد: با توجه به تعطیلی مراکز تجاری و مدارس و دانشگاه‌ها بخش عمده درآمدهای خارج از بخش خانگی و منابع داخلی محقق نشد به طوری که در فررودین ماه امسال با مبلغی حدود ۳۰ میلیارد ریال مدیریت کردیم در صورتی که حداقل اعتبار مورد نیاز ماهیانه ۳۰۰ میلیارد ریال برای پرداخت حقوق و دستمزد و خرید تجهیزات و مواد مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب ‌و فاضلاب خراسان رضوی گفت: در این مدت یکپارچه‌سازی آب‌ و فاضلاب شهری و روستایی ابلاغ شد که پیاده‌سازی سازمانی آن با چالش‌های عدیده‌ همراه بود و تا پیش از تابستان در ۷۶ شهر خراسان رضوی این یکپارچه ‌سازی اتفاق افتاد و طی صد روز شرایط آب ‌رسانی ۹۱۳ روستا از ۲۸۰۰ روستای استان که شرایط بحرانی داشتند ارتقا و بهبود پیدا کرد.
وی افزود: در این چارچوب با استفاده از توانمندی‌های داخلی از ۸۰ روستای فیروزه وضعیت ۴۷ روستا با مهندسی مجدد بهبود یافت و همه تلاش بر این است که تا پیش از تابستان آینده این طرح‌ها در روستاها اجرایی گردد و بدین منظور از محل ماده ۵۶ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های دارای اولویت در روستاها اختصاص می‌یابد.

خیران استان ۱۵۰ میلیارد ریال برای آب‌رسانی کمک کردند

علوی ادامه داد: امسال خیران ۱۵۰ میلیارد ریال به طرح‌های آب‌رسانی استان کمک کرده‌اند و در ۶ شهرستان استان مانند خواف، تربت‌جام، صالح آباد، درگز و قوچان طرح‌های آب‌رسانی با کمک خیران در حال اجرا می‌باشد و در سایر شهرها باید این ظرفیت فعال گردد.
وی گفت: امسال در شهرستان خوشاب طی تفاهم‌نامه‌ای با امام‌ جمعه این شهرستان از محل وجوهات شرعی ۱۰ میلیارد ریال و به همین میزان هم از محل منابع دولتی برای اجرای طرح‌های آب‌رسانی در نظر گرفته شد.

مدیرعامل شرکت آب ‌و فاضلاب خراسان رضوی افزود: طی مذاکراتی که با ستاد اجرایی فزمان امام (ره) انجام شده قرار شد در مرحله بعدی خراسان رضوی نیز مشمول طرح‌های محرومیت زدایی گردد.
وی با بیان اینکه باید از منابع غیردولتی استفاده کنیم ادامه داد: امسال سقف اعتبارات روستایی این شرکت ۲۴ میلیارد تومان است که با کمک ماده ۵۶، صندوق توسعه و خیران به ۴۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.
علوی گفت: بیش از ۵۰ درصد از ۳۰ هزار کیلومتر شبکه آب استان بیش از ۲۰ سال قدمت دارد و برای هر کیلومتر اصلاح شبکه ۱۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.
وی افزود: در حال حاضر شاهد انباشته شدن فرسودگی شبکه آب هستیم زیرا  براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها که در  سال ۸۹ اجرایی شد قرار بود ظرف پنج سال شرکت‌های آب‌ و فاضلاب قیمت تمام شده را دریافت کرده و از این محل شبکه را اصلاح کنند ولی این قانون به درستی اجرا نشد و اگر قیمت تمام شده اخد شود نیاز به اعتبارات دولتی نخواهیم داشت.
مدیر دفتر طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: طرح‌ انتقال آب از سد بار حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد و برای تکمیل و خرید لوازم حدود ۲۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.
حمیدرضا بیاتی افزود: قرارداد پیمانکار حدود ۴۰ میلیارد ریال است که از این‌ میزان ۳۰ میلیارد ریال به پیمانکار بدهکار هستیم.
وی ادامه داد: از ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار پارسال برای فیروزه و نیشابور ۴۰ درصد و از ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار امسال ۵۹ میلیارد ریال اختصاص یافت.
فرماندار فیروزه هم گفت: طی یک سال گذشته در حوزه آب‌ و فاضلاب فیروزه اقدامات ارزشمندی انجام شده و مشکل تامین آب محور جنوبی فیروزه حل گردید و باید با برنامه‌ریزی از طولانی شدن طرح آب‌رسانی از سد بار به فیروزه جلوگیری شود.
ابوالفضل حکیم‌پور افزود: امسال ۷۵ درصد از اعتبارات استانی و هشت درصد از اعتبارات نفتی و ۳۹ درصد از اعتبارات متوازن شهرستان فیروزه اختصاص یافته است.
وی با اشاره به لزوم صرفه‌جویی در مصرف انرژی ادامه داد: با وجود همه کمبودها در فیروزه به موفقیت‌های چشمگیر دست پیدا کرده‌ایم و با تعریف طرح‌ها در سطح دهیاری‌های فیروزه باید مشارکت مردم را جلب کنیم.
فرماندار فیروزه گفت: ۶۶ روستا بالای ۲۰ خانوار در این شهرستان وجود دارد که با آب‌رسانی به روستای کلاته زینل شاخص برخورداری این روستاها از آب شُرب به ۱۰۰ درصد رسید و از پارسال طرح توسعه شهرک صنعتی کمال‌الملک فیروزه آغاز شده و ۴۱ قطعه واگذار و ۹ قطعه باقی مانده است و احداث شهرک صنعتی طاغنکوه نیز به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

مرکز شهرستان ۴۲ هزار نفری فیروزه در ۱۶۲ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.