با توجه به برپایی مجازی نمایشگاه امکان بسیاری از تخلفات از سوی ناشرنماها از بین رفته و دیگر امکان نقد کردن بن وجود ندارد و یارانه‌های تخصیص داده شده فقط صرف خرید کتاب خواهد شد. همچنین امکان فروش کتابِ غیر وجود ندارد؛ سابقاً یک سری ناشرنماها کتاب های پرفروش ناشران دیگر به فروش می رسانند و خوشبختانه این قبیل فعالیت‌ها از متخلفین سلب شده است که می‌توان آن را از وجوه مثبت نمایشگاه مجازی قلمداد کرد.

نمایشگاه مجازی کتاب امکان تخلف ناشرنماها را از بین برده است/ ایجاد ظرفیت یک‌ونیم میلیون بازدید روزانه از سایت

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ این  مؤسسه امروز سه‌شنبه۱۶ دی ماه به صورت مجازی برگزار ‌شد.

در ابتدای این نشست، دهقانکار با اشاره به حضور ناشران شرکت کننده در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: تا این لحظه ۱۶۰۰ ناشر در نمایشگاه مجازی ثبت نام کردند که البته از این تعداد، ۲۰۰ ناشر هنوز فرایند ثبت نامشان تکمیل نشده است و در مرحله تأیید نهایی هستند. اما تا امروز حضور بالغ بر ۱۴۰۰ ناشر قطعی شدند و امروز و فردا آخرین مهلت ثبت نام است و دیگر تمدید نخواهد شد.

تخفیف ۲۰ درصدی و ارسال رایگان

وی در ادامه افزود: با همکاری ناشران کتاب‌های نمایشگاه همگی تخفیف ۲۰ درصد خواهند داشت، همچنین ارسال برای خریداران رایگان است و این امتیازی است که نمایشگاه کتاب فراهم کرده است.

دهقانکار با اشاره به تخصیص یارانه به گروه های مختلف گفت: مشمولین یارانه که دانشجویان، اساتید حوزه طلاب و دانشگاه هستند از روز ۱۸ دی ماه با مراجعه به سایت کتاب می‌توانند فرایند درخواست خود را تکمیل و یارانه را دریافت کنند. در نمایشگاه مجازی امسال چیزی تحت عنوان حضور فیزیکی بن کارت نخواهیم داشت و یارانه‌ها روی کارت ملی متقاضیان شارژ خواهد شد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران تصریح کرد: بنابراین دانشجویان، طلاب، اساتید حوزه و دانشگاه می‌توانند در مهلت مقرر درخواست بدهند اما اهل قلم نیازی به مراجعه ندارند و با استفاده از مشخصات آنها در بانک اطلاعاتی خانه کتاب یارانه را تخصیص خواهیم داد.

میزان یارانه تخصیص داده شده به گروه‌های مختلف چقدر است؟

وی افزود: امسال افزایش ۲۵ درصدی داشتیم و تا سقف ۲۰۰ هزار تومان برای دانشجو و طلاب با احتساب آورده آنها که ۱۲۰ هزار تومان است می‌توانند ۸۰ هزار تومن یارانه دریافت کنند. یارانه اساتید دانشگاه و حوزه نیز مبلغ ۴۰۰ هزار تومان است که ۲۰۰ هزار تومان سهم آنها و ۲۰۰ هزار تومان یارانه‌ای است که از سوی  معاونت به آنها تعلق می‌گیرد. برای اهل قلم نیز ضوابطی داریم که براساس رده بندی‌های انجام شده که بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان یارانه اختصاص داده شده است.

دهقانکار یادآور شد: ناشران با ثبت نام و مراجعه به غرفه‌ای که در اختیارشان قرار گرفته است می‌توانند لیست کتاب ها را مشاهده کنند. خواهشی که از ناشران داریم این است که فقط کتاب هایی را در این لیست تأیید کنند که موجود دارند و موجودی واقعی را نیز قید کنند.

وی متذکر شد: حیات و بقای نمایشگاه مجازی وابستگی شدیدی به جلب اعتماد مردم دارد و  هرگونه اهمالی از سمت ناشر و مجریان برگزاری در ذائقه خرید دیجیتالی مردم تلخکامی به وجود می‌آورد که باید از این اتفاق جلوگیری کنیم. بنابراین ناشران فقط تیراژ موجود را عنوان کنند.

وی با اشاره به نحوه ارسال کتاب ها و تحویل آن به پست گفت: پس از این جلسه به اتفاق آقای جوادی بازدیدی از مرکز پست ژاندارمری خواهیم داشت و متعاقباً سازوکارش  اعلام خواهد شد که چطور این ارسال و تحویل انجام می‌شود اما مهم است که ناشران کتاب ها را به موقع برسانند و شرکت پست هم با توجه به قولی که داده، قرار است ظرف مدت سه تا شش روز بسته ها را به دست خریداران برساند.

نمایشگاه مجازی امکان بسیاری از تخلفات از سوی ناشرنماها را از بین برده است

دهقانکار تأکید کرد: با توجه به برپایی مجازی نمایشگاه امکان بسیاری از تخلفات از سوی ناشرنماها از بین رفته و دیگر امکان نقد کردن بن وجود ندارد و یارانه های تخصیص داده شده فقط صرف خرید کتاب خواهد شد. همچنین امکان فروش کتابِ غیر وجود ندارد. سابقاً یک سری ناشرنماها کتاب های پرفروش ناشران دیگر به فروش می‌رسانند و خوشبختانه این قبیل فعالیت ها از متخلفین سلب شده است  که می توان آن را از وجوه مثبت نمایشگاه مجازی قلمداد کرد.

در ادامه صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب گفت: در برپایی نمایشگاه پایلوت جیرفت، مشکلاتی وجود داشت که برطرف شد و از مهم ترین این کارها لینک کردن سامانه‌های فروش و بن خرید بود. البته نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه فیزیکی نیست.

وی افزود: خوشبختانه امسال مشارکت بالای ناشران را داریم که اتفاق بسیار خوبی است و به دلیل این که محدودیت فضا نداریم همه می‌توانند در نمایشگاه شرکت کنند و هزینه ارسال رایگان از دیگر نکات جذاب این طرح است. همچنین ناشران می‌توانند کتاب‌ها را برای ارسال به پست تحویل بدهند و از طرفی این امکان هم فراهم است تا ناشران از طریقی که خودشان راحت تر هستند روند ارسال را انجام بدهند و تا سرعت ارسال را بالا ببرند. درگاه پرداختی فقط آن چیزی است که در سامانه درج می شود و پول نقد اصلاً دریافت نخواهد شد.

برپایی ۸۰ نشست داخلی و خارجی در نمایشگاه

دهقانکار تأکید کرد: هشتاد نشست داخلی و خارجی در نمایشگاه تدارک دیده شده که در فضای مجازی قابلیت مشاهده دارد و به مسائل روز حوزه نشر و کتاب پرداخته می شود و ۴۰۰ کارشناس داخلی و خارجی در این نشست‌ها حضور خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: همچنین مراسم افتتاحیه هم خواهیم داشت و با تلاش دوستان ما در بخش فنی سایت قابلیت مشاهده همزمان ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید و خرید را خواهیم داشت و بازدید ۲۴ ساعته خواهد بود.

دهقانکار با اشاره به برآورده هزینه برپایی نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: هزینه نمایشگاه را تا پایان برگزاری به صورت دقیق نمی‌توانیم اعلام کنیم و پس از برگزاری مبلغ آن اعلام خواهد شد اما آنچه می‌توان گفت این است که هزینه ها نسبت به برپایی فیزیکی نمایشگاه کمتر شده است. مانور ما در تخصیص رایانه با توجه به امکانی است که وزارت ارشاد به ما می‌دهد. حتی ما علاقه داشتیم به همه مردم و دانش آموزان نیز یارانه خرید کتاب اختصاص دهیم که امکانش میسر نشد.

وی با اشاره به این که ذات برپایی نمایشگاه با خرید از سایت‌های فروش کتاب متفاوت است، گفت: زمانی که نمایشگاه در مصلی هم برگزار می شد، فاصله اش با خیابان انقلاب و کتابفروشی ها زیاد نبود و مردم می توانستند بروند انقلاب و کتاب هایشان را تهیه کنند اما ذات نمایشگاه نوعی تجمیع و گردهمایی است و طبیعتاً سایت‌ها به جامعیت نمایشگاه نمی‌رسند، ضمن اینکه بسیاری از ناشران به ویژه در شهرستان‌ها با این سایت ها قرارداد ندارند. ماهیت نمایشگاه بحث جامعیت، تخفیف و ارسال رایگان است.

وی تاکید کرد: از سویی دیگر هیچ نمایشگاهی به ناشر تضمین فروش نمی‌دهد اما وظیفه ذاتی ما کمک به صنعت نشر است و تمام تلاش خودمان را برای حمایت از ناشران انجام می‌دهیم. بحث عدالت توزیع یک مسئله است و این نمایشگاه این شرایط را فراهم می‌کند که کتاب‌ها و شرایط فروش برای همه یکسان به نمایش درآید حتی این امکان هم فراهم شده و ناشران می توانند یک بار مراجعه کنند و قیمت‌ها را تغییر دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.