با انتشار فیلم‌های متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر می‌توان امیدوار بود سینما از بهمن‌ماه و با آغاز جشنواره روزهای گرم و پرشوری را تجربه کند.

نگاهی به مهمترین فیلم‌های فجر ۳۹/ سینما در انتظار یک شروع دوباره!

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، همه می‌دانیم که از ماه‌های پایانی سال گذشته سینما در وضعیت مناسبی نبود و حال و روز مساعدی نداشت، از تعطیلی سالن‌ها و بازگشایی گاه و بی‌گاه و کم رمق آن گرفته تا توقف بسیاری از پروژه‌های سینمایی. تا جایی که بسیاری نگران سرنوشت نامعلوم جشنواره سی و نهم فیلم فجر شده بودند و به گمان بسیاری در صورت برگزاری هم اقبال چندانی از سوی فیلمسازان برای حضور در آن صورت نمی‌گرفت اما با نهایی شدن تصمیم به برپایی جشنواره و آغاز ثبت نام، شور و شوقی میان فیلمسازان افتاد و روز به روز بر تعداد فیلم‌های ثبت نامی و متقاضی حضور در جشنواره امسال افزوده شد.

تا این که شب گذشته روابط عمومی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر  لیست نهایی متقاضیان حضور در این دوره از جشنواره را منتشر کرد. در این فهرست بلند نام ۱۱۰ فیلم به چشم می‌خورد که تا پایان مهلت اعلام شده در فراخوان جشنواره در دبیرخانه ثبت‌نام شده‌اند. فیلم‌هایی که تا ۲۰ دی ماه مهلت دارند نسخه DCP را به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند و اگر نسخه نهایی فیلمی پس از این موعد به دبیرخانه برسد، توسط داوران بازبینی نخواهد شد.

نکته‌ جالب این است که از همان ابتدای انتشار این لیست بلندبالا سوالاتی همچون تامین بودجه برای تولید فیلم‌ها مطرح شد، آن هم در حالی که طی این مدت بسیاری از سینماگران و تهیه‌کنندگان از نبود سرمایه گذار و بودجه مکفی برای ساخت فیلم گلایه داشتند؛ نکته دیگر روند تولید این فیلم‌هاست که به نظر می‌رسد شمار قابل توجهی از این آثار در بازه زمانی یک سال گذشته ساخته شده باشند، آن هم در حالی که اهالی سینما به تعطیلی پروژه‌ها و شرایط معیشتی عوامل تولید انتقاد داشتند. با این حال لیست ۱۱۰ فیلم تولید شده نشان می‌دهد وضعیت تولید در سال جاری و البته ماه‌های منتهی به پایان سال ۹۸ چندان هم بد نبوده است.

نکته جالب در این لیست ۱۱۰ نفره حضور فیلم اولی‌ها و اسامی جدیدی است که نام بسیاری از آنها تا پیش از این شنیده نشده بود و از این فهرست، ۳۲ فیلم متعلق به فیلم اولی‌هاست. البته بنا به گفته متولیان جشنواره بخشی از فیلم‌های ارسالی ویدئویی هستند و داوری نخواهند شد و نهایتاً خود به خود حذف خواهند شد.

غایبان جشنواره سی و نهم

از میان فیلم‌هایی که گمانه زنی‌ها برای حضورشان در این دوره از جشنواره تا همین چند روز گذشته هم ادامه داشت، «خائن کشی» مسعود کیمیایی، «قهرمان» اصغر فرهادی، «شب، داخلی، دیوار» وحید جلیلوند، «گشت ۳» سعید سهیلی است که همچنان در مراحل تولید هستند و از حضور در این دوره جشنواره بازماندند. همچنین «جنایت بی دقت» شهرام مکری و «لامینور» داریوش مهرجویی نیز متقاضی حضور در این دوره جشنواره نبوده‌اند. البته ساعتی پس از انتشار این لیست، روابط عمومی فیلم «مجوز خروج» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده نیز اعلام کرد علیرغم وجود نام این فیلم در لیست، این اثر فرم حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را پر نکرده است.

منتظر تماشای کدام فیلم‌ها باشیم؟

با این حال اما امسال هم همچون سال‌های گذشته فیلم‌های قابل توجهی در این لیست طولانی حضور دارند که از مدت‌ها قبل  گمانه‌زنی‌ها برای کم و کیف آنها آغاز شده است.

فیلم‌هایی همچون «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله، «روشن» به کارگردانی روح الله حجازی، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «بدون همه چیز» محسن قرایی، «شیشلیک» امیرحسین مهدویان از جمله آثار مهمی است که بسیاری از آنها در سکوت خبری جلوی دوربین رفته‌اند و پیش بینی می‌شود تنور جشنواره امسال را به خوبی گرم کنند.

همچنین فیلم‌های «بی‌سرزمین» تورج اصلانی، «گورکن» کاظم ملایی، «ستاره بازی» هاتف علیمردانی، «آفتاب نیمه شب» شهریار بحرانی، «مهران» رقیه توکلی، «موسی» احسان عبدی پور، «طلا خون» ابراهیم شیبانی، «تک تیرانداز» علی غفاری و «صحنه زنی» علیرضا صمدی، «رومانتیسم عماد و طوبی» کاوه صباغ زاده، «سلفی با دموکراسی» علی عطشانی، «رقص دلفین‌ها» و «راند چهارم» علیرضا امینی نیز از دیگر آثاری هستند که به نظر می‌رسد با توجه به پیشینه سازندگانشان فیلم‌های درخور توجهی باشند.

آیا امسال هم فیلم اولی‌ها پدیده جشنواره می‌شوند؟

علیرغم این که امسال بخش نگاه نو از جشنواره فیلم فجر حذف شده است اما این امکان فراهم شده تا همه فیلمسازان آثار خود را در لیست متقاضیان ثبت کنند. اما با این حال به واسطه تجربه موفق چند سال اخیر کارگردانان فیلم اولی، کنکجاوی درباره آثار آنها بیش از پیش شده است و امسال نیز تعداد این فیلم‌ها به نسبت حضور پیشکسوتان سینمایی قابل توجه است.

البته در میان فیلم اولی‌ها هم حضور بازیگران نام آشنایی همچون حمیدرضا آذرنگ با ساخت فیلم «روزی روزگاری آبادان» و ستاره اسکندری با «خورشید آن ماه» به چشم می خورد، همچنین هوشنگ گلمکانی از منتقدان بنام سینما که با ساخت فیلم سینمایی «آهو» به جشنواره سی و نهم آمده از دیگر فیلم اولی‌های این دوره محسوب می‌شود. در کنار اینها نیز عادل تبریزی با «گیج‌گاه»، ارسلان امیری با «زالاوا»، «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی، «طبقه یک و نیم» ساخته نوید اسماعیلی، «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی زاده، «مصلحت نظام» به کارگردانی حسین دارابی نیز در این لیست به چشم می‌خورند.

بنا به گفته دبیر جشنواره شماری از فیلم‌ها از لیست اعلام شده حذف خواهند شد و باید منتظر ماند و دید چه آثاری در لیست نهایی قرار خواهند گرفت و امیدوار باشیم تا بهمن ماه و با آغاز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر جان و روح تازه‌ای در رگ‌های سینما دمیده و چراغش روشن شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.