سرکنسول افغانستان در مشهد در دیدار با استاندار خراسان‌رضوی بر توسعه مناسبات و گسترش روابط بین افغانستان و ایران در قالب افزایش روابط بین دو استان مرزی هرات و خراسان رضوی تاکید کرد.

سرکنسول افغانستان در مشهد بر توسعه روابط هرات با خراسان رضوی تاکید کرد

به گزارش قدس آنلاین، استانداری خراسان‌رضوی عبدالجابر انصار افزود: با وجود همکاری مجموعه استان خراسان رضوی یقین داریم می‌توانیم موانع همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف را بیشتر از پیش برطرف کرده و در راستای توسعه مناسبات گام  برداریم.

وی با تاکید بر گسترش همکاری در زمینه‌های مختلف اضافه کرد: پارک‌های علم و فناوری خراسان رضوی می‌توانند با پارک متناظر خود در هرات افغانستان در زمینه‌های علمی همکاری کنند.

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: ظرفیت‌های بالقوه ۲ کشور ایران و افغانستان می‌طلبد که سطح روابط اقتصادی و مناسبات تجاری آنها گسترش یابد.   
 
محمدصادق معتمدیان افزود: با توجه به پیشینه تاریخی و اشتراکات دینی، فرهنگی و زبان ۲ کشور ایران و افغانستان انتظار می‌رود سطح همکاری بین هرات و خراسان رضوی افزایش یابد.

وی بر گسترش سطح همکاری‌ها به ویژه در زمینه های فرهنگی و اقتصادی تاکید و اضافه کرد: با ورود بخش خصوصی ۲ کشور، ظرفیت‌های بالقوه ایران و افغانستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز دوغارون و سرعت توسعه در این مرز گفت: مرز دوغارون به عنوان یکی از فعال ترین مرزهای ایران با افغانستان مورد توجه مدیریت استان بوده و عزم ما روان سازی هر چه بیشتر در این مرز است.  

معتمدیان افزود: با توجه به مرزهای طولانی جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست و برادر، افغانستان باید تعاملات دوجانبه گسترش یابد.  

وی ادامه داد: راه آهن خواف- هرات در آذرماه امسال افتتاح شد و امیدواریم در خصوص تکمیل و برنامه زمان‌بندی اجرایی شدن ادامه این خط آهن پیگیری‌های لازم از طرف مسوولان افغانستان صورت گیرد.

ضرورت ارتباط منسجم بخش خصوصی خراسان رضوی و هرات

همچنین استاندار خراسان رضوی در دیداری دیگر با معاون والی هرات گفت: با پیوند خوردن بخش خصوصی ۲ استان خراسان رضوی و هرات، زمینه ارتقای مبادلات تجاری بین ۲ کشور نیز بیشتر فراهم خواهد شد.

محمدصادق معتمدیان افزود: انگیزه بالایی بین مسوولان ۲ کشور در جهت افزایش مبادلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد.

وی با بیان این که ارتقای سطح همکاری‌ها یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است ادامه داد: تلاش می‌کنیم با اقدامات مقتضی در استان، زمینه این ارتقا را فراهم کنیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: اراده‌های فرامنطقه‌ای به دلیل منافع خود به دنبال تخریب روابط بین ۲ کشور ایران و افغانستان هستند لذا در این راستا باید ظرفیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای فعال شوند.

معتمدیان افزود: زمینه‌های گردشگری برای مردم ۲ کشور نیز باید فراهم شود و از افزایش ارتباطات بین ۲ استان هرات و خراسان رضوی استقبال می‌کنیم و باید از فرصت‌های لازم استفاده حداکثری بشود چرا که مقامات عالی ۲ کشور در توسعه روابط مصمم هستند.

وی با تاکید بر تقویت مسیرهای ترانزیتی ایران با افغانستان ابراز امیدواری کرد که با توجه به سیاست دولت مبنی بر افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران و افغانستان شاهد ارتقای مبادلات تجاری باشیم.

مونسه حسن زاده معاون والی هرات افغانستان نیز در این دیدار ضمن بیان پیشنهادات خود در جهت رفع دغدغه‌های ۲ استان خراسان رضوی و هرات بر توسعه روابط تاکید کرد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.