معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به خطر شیوع و پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان با توجه به مشاهده مواردی از این بیماری در استانهای همجوار هشدار داد.

هشدار دامپزشکی خراسان رضوی درباره شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد رشتی‌باف افزود: در شرایط کنونی انجام و تشدید اقدامات امنیت زیستی توسط مرغداران به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری در گله‌ها و مراکز تولید و پرورش ضروری است لذا پرورش دهندگان طیور بایستی به دقت، توصیه‌ها و الزامات بهداشتی دامپزشکی را رعایت کنند.
وی اضافه کرد: به دنبال اقدامات پیشگیرانه از سه سال پیش تاکنون موردی از آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان خراسان رضوی مشاهده نشده است اما با توجه به مشاهده مواردی از بیماری در استانهای همجوار و ورود پرندگان مهاجر به خراسان رضوی، خطر شیوع بیماری وجود دارد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: دور نگه داشتن طیور از مناطقی که عمدتاً به وسیله پرندگان مهاجر مورد استفاده قرار می‌گیرند،  عدم استفاده از هیچ نوع امکانات مانند استخرهای ذخیره آب  که جذب کننده پرندگان مهاجر و وحشی خواهد بود، محدودیت در تردد افراد و تجهیزاتی که واحد تولید و پرورش مرغداران دسترسی دارند و به روز نگهداشتن سیستم ضد عفونی تجهیزات از موارد مورد تاکید در این زمینه است.
رشتی باف افزود: بدین منظور هرگونه کاهش مصرف آب و دان و تولید و افزایش تلفات از سوی مرغداران بایستی بلافاصله گزارش شود و عدم گزارش به موقع تلفات، تعقیب قانونی برای مرغدار و مسوول فنی بهداشتی آن واحد در بردارد دارد.  
وی اضافه کرد: ضروری است مرغداران از ورود پرندگان جدید با سابقه بیماری نامشخص و بدون پرونده بهداشتی به مزرعه پرورش مرغ خودداری کنند و از خرید جوجه یک‌روزه، پولت، دان و سایر نهاده‌های طیور از سایر استانها از جمله استان‌های درگیر پرهیز کنند.
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، معروف به آنفلوآنزای مرغی یک بیماری ویروسی همه گیر بین پرندگان است که قابلیت سرایت بسیار دارد و در صورت شیوع، خسارت فراوانی به صنعت مرغداری وارد می‌کند.
هم اکنون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی کشورها مانند ژاپن و نقاطی از روسیه و سیبری شایع است و تالاب‌های ایران نیز با مهاجرت پرندگان از این بابت تهدید می‌شوند.
این بیماری در سال ۱۳۹۶ در ۶۵ کشور جهان و ۲۵ استان ایران گزارش شد و در حال حاضر بروز آنفلوآنزای فوق ‌حاد پرندگان در چند استان کشور گزارش شده است.
هم اکنون هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری گوشتی و ۲۶۵ واحد مرغ تخم‌گذار در خراسان رضوی فعالیت دارند و این استان از نظر تولید گوشت سفید و تخم ‌مرغ رتبه‌های اول تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.