بر اثر آشوب‌های گسترده در واشنگتن، پایتخت ایالات متحده در اعتراض به تقلب در آرای انتخاباتی دونالد ترامپ، پنج نفر کشته و ۶۰ مأمور امنیتی هم مجروج شدند و اطلاع دقیقی از آمار مجروحان احتمالی از میان معترضان بدست نیامده است.

آمریکا، بی‌پرده خود را روایت می‌کند

به گزارش فارس، یکی از افسران پلیس کنگره آمریکا که در جریان حمله روز چهارشنبه حامیان رئیس‌جمهور این کشور به ساختمان کنگره به شدت مجروح شده بود، آخرین جان‌باخته این حادثه بود که پس از دو روز، بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت. سخنگوی اداره پلیس پایتخت آمریکا گفته که ۵۲ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند. چهارشنبه شب در حالی که جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تأیید نهایی پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری در جریان بود، عده‌ای از هواداران ترامپ که در مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند، به داخل آن یورش بردند.

اگر معترضان سیاه پوست بودند، آن‌ها را به گلوله می‌بستند

تلاش‌ها و تکاپوی نهادهای امنیتی در آمریکا برای شناسایی و دستگیری آشوبگران کنگره این کشور آغاز شده است. در همین حال، پایگاه خبری هیل اعلام کرد که اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) از مردم این کشور خواسته هر فیلم و عکسی که از مهاجمان به ساختمان کنگره دارند، به این نهاد تحویل دهند تا این افراد مورد شناسایی قرار گیرند. مفقود شدن یک لپ‌تاپ حاوی اسناد و اطلاعات حساس حین این آشوب، مسئله امنیتی دیگری را در اوضاع نابسامان امنیتی آمریکا گشوده است. در همین حال، یک قانون‌گذار آمریکایی اعلام کرد اگر سیاه‌پوستان به ساختمان کنگره حمله کرده بودند، آن‌ها را به گلوله می‌بستند. به گزارش هیل، کوری بوش، عضو جدید مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای گفت، به این دلیل که عاملان حمله به کنگره سفیدپوست بودند، به راحتی توانستند وارد این ساختمان شوند. این قانون‌گذار دموکرات افزود، اگر این افراد سیاه‌پوست یا رنگین‌پوست بودند نمی‌توانستند از درها وارد شده، پنجره‌ها را بشکنند و پایشان را روی میز نمایندگان کنگره بیندازند.

بایدن، معترضان را تروریست نامید

اعتراض‌های هواداران رئیس جمهور آمریکا فرصت خوبی را به مخالفان وی برای انتقام‌گیری‌های سیاسی داده است. در همین راستا، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در صحبت‌هایی پس از تأیید رسمی پیروزی‌ خود در انتخابات، ضمن محکوم کردن حمله به کنگره گفت این حمله نتیجه حملات بی‌امان ترامپ علیه دموکراسی بود. جو بایدن با تروریست خواندن عاملان این حمله، ترامپ را مسئول آن دانست و گفت کسانی که این حمله را انجام دادند اراذل و اوباش و تروریست‌های محلی بودند. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم در نشستی خبری از معاون رئیس جمهور آمریکا درخواست کرد برکناری وی از طریق قانون اساسی را میسر کند. به گزارش آسوشیتدپرس، نانسی پلوسی خاطرنشان کرد، در صورتی که پنس نتواند از این طریق موجب برکناری ترامپ شود، رویه استیضاح ترامپ پیش گرفته خواهد شد. پلوسی در ادامه گفت: من از رهبر دموکرات سنا حمایت می‌کنم که از معاون رئیس جمهور درخواست کرد این رئیس جمهور را با فعال کردن فوری متمم ۲۵ برکنار کند. اگر معاون رئیس جمهور نتواند این کار را انجام دهد، کنگره ممکن است برای پیش بردن استیضاح آماده شود. دقایقی پیش از سخنرانی پلوسی، اعضای دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس لایحه استیضاح دوباره رئیس جمهور کنونی این کشور را منتشر کردند. پیش از این، «چاک شومر» سناتور ارشد و رهبر اقلیت‌ سنا از اعضای کابینه ترامپ خواست او را برکنار کنند و تأکید کرد ترامپ حتی یک روز هم دیگر نباید رئیس جمهور باشد. اما پایگاه خبری «بیزینس اینسایدر» در گزارشی اعلام کرد مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا با استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا برای برکناری ترامپ مخالفت کرده است. طبق این متمم، درصورت عدم کفایت، ناتوانی یا مرگ رئیس جمهور، اکثریت کابینه می‌توانند به انتصاب معاون وی به عنوان رئیس جمهور جایگزین رأی دهند.

دومینوی استعفاها در کابینه ترامپ

وخامت اوضاع در آمریکا کار را به جایی رسانده که چند تن از مقامات سیاسی این کشور در اعتراض به وضعیت سیاسی و امنیتی استعفا داده‌اند. بتسی دِووس، وزیر آموزش این کشور در نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ به دلیل آنچه نقش وی در تهییج خشونت‌های روز چهارشنبه این کشور خواند، از سمت خود استعفا کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، الین چاو، وزیر حمل و نقل هم قبل از او استعفای خود را تقدیم کرده بود. علاوه بر این، رایان تالی، مشاور و مدیر میز اروپا و روسیه در شورای امنیت ملی و میک مولوینی، سرپرست سابق رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و نماینده کنونی آمریکا در امور ایرلند شمالی هم از دیگر مقاماتی بوده‌اند که استعفا کرده‌اند.

 اما در این میان، حکایت چاد ولف، سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا متفاوت بود. او بعد از آنکه از رئیس جمهور این کشور درخواست کرد حمله هوادارانش به ساختمان کنگره را محکوم کند، از سمت خود برکنار شد.

ترامپ سرانجام شکست را پذیرفت

پس از بروز واکنش‌های گسترده در آمریکا، رئیس جمهور مستقر این کشور پس از چند ماه تلاش برای ابقای خود در قدرت، سرانجام در پیامی ویدئویی شکست در انتخابات ریاست جمهوری را پذیرفت و متعهد به انتقال منظم قدرت به دولت بعدی شد. ترامپ در حالی شکست در انتخابات را پذیرفت که وی می‌بایست چند هفته پیش این اقدام را انجام می‌داد، اما نه تنها این اقدام را انجام نداد، بلکه صحبت‌ها و سخنرانی‌هایش موجب افزایش تنش‌ها شد، به گونه‌ای که روز چهارشنبه طرفداران وی به ساختمان کنگره حمله‌ور شدند. وی حتی در سخنرانی بامداد روز جمعه خود بابت تحریک طرفداران خود برای حمله به کنگره هیچ‌گونه عذرخواهی نکرد.

در همین حال، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد رئیس جمهور این کشور به دستیاران خود گفته درصدد صدور فرمان عفو خود پیش از پایان دوره ریاست جمهوری است. اگر ترامپ خود را عفو کند، یکی از فوق‌العاده‌ترین و بی‌سابقه‌ترین اقدام‌هایی خواهد بود که یک رئیس جمهور آمریکا در تاریخ این کشور از قدرت خود برای آن استفاده می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.