مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «سلیمانی‌ها» از شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی به عنوان یوم‌الله و نعمت پربرکت برای حیات طیبه انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: یوم‌الله و نعمت شهادت حاج قاسم موجب شکست تهاجم فرهنگی و جنگ روانی دشمن در عرصه انقلاب‌ستیزی شد و حالا خیل عظیمی از کودکان، نوجوانان و جوانان ایران‌زمین، انقلابی‌تر از گذشته پای در عرصه میدان مبارزه با استکبار و استعمار در جبهه انقلاب و مقاومت گذاشته‌اند.

روایت سلیمانی ها

به گزارش خبرنگار ما؛ مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان این مطلب در مراسم رونمایی از کتاب «سلیمانی‌ها» که شامگاه پنجشنبه گذشته و همزمان با سالگرد حمله به عین‌الاسد با حضور شماری از علاقه‌مندان به ادبیات جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی و خانواده معظم شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در محل حسینیه هنر مشهد برگزار شد؛ با اشاره به ظرفیت افزوده مصرف فرهنگی در کشور اظهار کرد: ظرفیت مصرف فرهنگی در کشور؛ در حالی در پناه ارتقای ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ افزایش 100 برابری پیدا کرده که شاهد گسل عظیمی بین مصرف و تولید هستیم.

 آنچه امروزه به شدت احساس نیاز می‌شود؛ تئوری تولید محتوا در جامعه است

وحید جلیلی با طرح این پرسش که در برابر افزایش مصرف فرهنگی؛ ظرفیت تولید و محتوای ما چند برابر شده است، خاطرنشان کرد: باید اندیشیده شود که این گسل چه تبعاتی برای انقلاب دارد؟ وقتی زیرساخت‌های ایجاد و ظرفیت مصرف فرهنگی بسط و گسترش پیدا می‌کند، اما تئوری راهبردی برای تولیدات فرهنگی مشاهده نمی‌شود؛ چه اتفاقاتی در انتظار ماست؟ آنچه امروزه به شدت احساس نیاز می‌شود؛ تئوری تولید محتوا در جامعه است و اگر این تئوری؛ تولید و پیگیری نشود، سیل تولید و محتوا از منابع دیگر به جامعه سرازیر شده و اقشار مختلف جامعه به‌ویژه نسل جوان را با خود خواهد برد. این در حالی است که در حوزه تولید و محتوا در مبانی معرفتی خودمان صاحب گزاره‌های دقیق، کاربردی و راه‌گشایی هستیم، اما متأسفانه غفلت ورزیده و نسبت به آن بی‌اعتناییم.

این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به چاپ چندین کتاب مرتبط با شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: این اقدام‌ها در جامعه برای جبران گسل تولید و مصرف در حوزه محتوا احساس نیاز می‌شود. کتاب «سلیمانی‌ها» ماجرای انعکاس شهادت عظیم حاج قاسم در طبقات مختلف جامعه ایرانی و غیرایرانی است و مهم‌تر از آن یک محتواست که قابلیت تبدیل و ارزش افزوده دارد. به این معنا که همین خاطرات می‌توانند تبدیل به یک قاب نقاشی، فایل صوتی، پادکست، نمایش‌نامه رادیویی، داستان کوتاه، رمان، فیلم کوتاه، مستند، سینمایی، سریال و... شوند و از این رهگذر دومینو تولید و محتوا فعال شود.

شهادت حاج قاسم طرفداران «نه غزه، نه لبنان» را به حیرت فرو برد

وی با تأکید بر این مهم که ابعاد نعمت شهادت حاج قاسم سلیمانی بسیار فراتر است؛ اظهار کرد: در یک نمونه دیدیم که سال‌ها دشمن با پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی، اجتماعی و... سعی کرد القا نماید که نه غزه، نه لبنان... و کار به جایی رسید که برخی از خودی‌ها هم دچار تردید شدند که آیا افکار عمومی و توده مردم در قضایای جبهه مقاومت، همراه هستند یا خیر! موج توپخانه تبلیغاتی دشمن چه در فضای توده‌ای یا نخبگانی توسط غربی‌ها و غرب‌زده‌های مفلوک و ذلیل طی 12 سال گذشته آنچنان سنگین و عظیم بود که خیلی‌ها را شاید مردد کرد، اما به یکباره دنیا دچار بهت و حیرت شد و دنیا با چشم خود دید که ملت ایران یکپارچه و فراگیر و متحد در کف میدان برای سردار مشهور به سردار غزه و لبنان، تشییع جنازه بی‌نظیر و حماسه‌ساز در تاریخ به ثبت رساندند.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با انتقاد از جریان‌های روشنفکر داخلی در برابر حادثه هواپیمای اوکراینی افزود: حضور حماسی مردم در تجلیل و تکریم حاج قاسم سلیمانی موجب خشم و عصبانیت خیلی از روشنفکرمآب‌ها و عناصر غرب‌زده شد و آنان را دچار جنون کرد. واکنش‌های آنان در برابر حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی نه از حب و علاقه برای عزیزانمان که در آن حادثه تلخ به شهادت رسیدند بود، بلکه ناشی از بغض آنان نسبت به حضور حماسی مردم در تشییع جنازه سردار شهید سلیمانی بود. آنان با این تصور که تبلیغات سوءشان اثربخش شده و دیگر مردم راهشان را از انقلاب جدا کرده و منحرف و منصرف از انقلاب و آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب شده، یکباره با یوم‌الله شهادت سردار سلیمانی و تجلیل و تکریم از مقام شامخ او مواجه گردیدند و ماجرای سقوط هواپیما ابزاری برای عقده‌گشایی‌ها و انتقامشان از مردم شد.

پراکندگی جغرافیایی در جمع‌آوری خاطرات، قابل توجه است

سید سجاد جلینی دبیر این مراسم نیز درباره کتاب «سلیمانی‌ها» گفت: پس از فراخوان، بیش از 5 هزار نفر در کمتر از یک ماه مشارکت نمودند که در نهایت 92 نفر، خاطراتشان منتشر شد. انتخاب و پراکندگی جغرافیایی نیز جالب بود و از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور مشارکت داشتند. 60 عکس‌نوشت نیز در فضای مجازی منتشر شد. علاوه بر این کتاب؛ کتاب سردار سربدار، حافظ دل‌ها، بر شانه‌های کارون و نیز یک کتاب از خاطرات عراقی در مراسم تجلیل و تکریم از شهید حاج قاسم سلیمانی و مهندس ابومهدی طی همین بازه زمانی منتشر شد.

گفتنی است در انتهای این مراسم از کتاب «سلیمانی‌ها» با حضور نویسندگان و شماری از خانواده معظم شهدای مدافع حرم رونمایی شد. این کتاب روایت‌هایی از بازتاب شهادت حاج قاسم سلیمانی و مهندس ابومهدی المهندس در زندگی مردم را روایت می‌کند که توسط فریده الیاسی‌فرد، سمیرا چوبداری، مرضیه ذاکری و لطیفه نجاتی به نگارش در آمده و توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.