۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 735373

تعداد خطوط تلفن که مخابرات در اختیار شرکت‌ها، ادارات و سازمان‌ها قرار می‌دهد، محدود است و کفاف کل مجموعه و کارمندان آن را نمی‌دهد. به همین خاطر، مدیران کسب و کار، برای ارتباط بهینه با مشتریان خود، اقدام به راه اندازی یک مرکز تلفن و یا در اصطلاح، سیستم سانترال می‌نمایند.

آشنایی با سیستم سانترال و اجزا آن

یک سیستم سانترال، خطوط شهری مجموعه را به تعداد زیادی خط داخلی تبدیل کرده و آن‌ها را در اختیار کارمندان و بخش‌های مختلف قرار می‌دهد. به همین خاطر، راه اندازی یک مرکز تلفن، حتی از نان شب هم برای مدیران شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات نیز واجب‌تر است.

حال سوال اینجاست که یک سیستم سانترال از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟ ما امروز و در این مقاله به این پرسش به صورت مفصل پاسخ خواهیم داد و اجزا یک سیستم سانترال یا همان مرکز تلفن را بررسی خواهیم کرد. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

سیستم سانترال چیست؟

همانطور که گفته شد، با استفاده از یک سیستم سانترال، می‌توان از خطوط شهری تلفن که تعداد آن‌ها محدود است، به خط‌های داخلی دلخواه دست پیدا کرد. به عبارتی دیگر، به کمک یک مرکز تلفن، تمام کارمندان می‌توانند به صورت اشتراکی از خط‌های تلفن مجموعه استفاده کنند و پاسخ تماس‌های ورودی را بدهند و یا خودشان تماس برقرار کنند.

البته سیستم سانترال امکانات دیگری را نیز در اختیار مدیران کسب و کار قرار می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت بهتر ارتباط با مشتریان

  • کنترل و نظارت آسان‌تر بر تماس‌های ورودی و خروجی مجموعه

  • کاهش هزینه‌ها با رایگان کردن تماس‌های داخلی مجموعه

  • قابلیت راه‌اندازی اپراتور گویا

  • اعمال تنظیمات بهتر بر روی دسترسی کارمندان به خطوط تلفن

با توجه به موارد گفته شده به نظر می‌رسد که به خوبی از اهمیت زیاد یک سیستم سانترال برای مجموعه‌های کاری آشنا شدیم. حال زمان آن است که بررسی نحوه راه‌اندازی و اجزای آن بپردازیم.

بخش‌های مختلف یک سیستم سانترال

یک مرکز تلفن از چند بخش اصلی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

دستگاه سانترال

مهم‌ترین بخش و رکن اصلی یک مرکز تلفن، دستگاه سانترال است. این دستگاه به عنوان هسته مرکزی عمل می‌کند و تمامی تنظیمات روی آن انجام می‌شوند. خطوط شهری وارد دستگاه سانترال شده و از سوی دیگر، خطوط داخلی از آن خارج می‌شوند.

دستگاه سانترال باید در محل مشخصی نصب شده و سیم‌کشی‌های لازم بر روی آن انجام شوند. در حال حاضر، بهترین و قابل اعتمادتری برند در زمینه ساخت دستگاه‌های سانترال، شرکت پاناسونیک است. سانترال‌های Panasonic از کیفیت، دوام، قیمت و کاربری بسیار مناسبی برخوردار هستند و به همین دلیل، ما این دستگاه‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سیستم سانترال

دستگاه‌های سانترال‌های پاناسونیک به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه تقسیم می‌شوند:

سانترال آنالوگ پاناسونیک: این دستگاه‌ها اولین و قدیمی‌ترین مدل از دستگاه‌های سانترال محسوب می‌شوند که البته همچنان هم طرفداران بسیاری در کشورمان دارند. اساس کار یک سانترال آنالوگ، بر پایه خطوط سنتی مخابرات استوار است و خطوط شهری، از طریق سیم تلفن وارد این دستگاه می‌شوند.

در سوی دیگر، خطوط داخلی نیز بازهم از طریق سیم یا کابل تلفن به سمت کارمندان و بخش‌های مختلف هدایت می‌شوند. با توجه به اینکه همچنان بخش بسیار زیادی از خطوط تلفنی که مجموعه‌های کاری در اختیار دارند، از نوع PSTN یا آنالوگ هستند، سانترال‌های آنالوگ همچنان در ایران حرف اول را می‌زنند.

سانترال تحت شبکه پاناسونیک: شما را با مدل جدید دستگاه‌های سانترال آشنا می‌کنیم: این دستگاه‌ها با خطوط آنالوگ خداحافظی کرده و بر اساس خط‌های تلفن سیپ ترانک کار می‌کنند. در یک سانترال تحت شبکه، همه ارتباطات از طریق آی پی و کابل شبکه برقرار می‌شود.

در این دستگاه‌ها صدا به صورت داده‌های دیجیتال (صفر و یک) و در بستر اینترنت منتقل می‌شود که این دقیقا، تعریف VOIP است. با توجه به امکانات، سادگی، هزینه کمتر، سرعت و کیفیت بهتر و ... به نظر می‌رسد در چند سال آینده، سانترال‌های تحت شبکه به انتخاب اول کاربران تبدیل شوند. البته همین الان نیز این دستگاه‌ها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

البته دستگاه‌های سانترال پاناسونیک از نظر ظرفیت نیز به دو دسته کم‌ظرفیت و پرظرفیت بخش‌بندی می‌شوند:

سانترال کم‌ظرفیت: این دستگاه‌ها همانطور که از اسمشان مشخص است، دارای ظرفیت ورودی و خروجی محدودی بوده و برای شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط مناسب هستند.

سانترال پرظرفیت پاناسونیک: مدیران ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ باید به فکر خرید یک دستگاه سانترال پرظرفیت پاناسونیک باشند. این دستگاه‌ها ظرفیت دریافت حداکثر 640 خط شهری را دارند و از این نظر، بسیار مناسب هستند.

تلفن‌های سانترال

بخش مهم دیگر مرکز تلفن یا سیستم سانترال را تلفن‌های سانترال تشکیل می‌دهند. این دستگاه‌های تلفن به صورت ویژه برای کار کردن با دستگاه‌های سانترال طراحی شده‌اند و نمی‌توانید از آن‌ها در منازل و در کنار خطوط آنالوگ استفاده کنید.

تلفن‌های سانترال

این محصولات مخابراتی به طور کلی به دو دسته تلفن‌های سانترال و تحت شبکه تقسیم بندی می‌شوند:

تلفن سانترال پاناسونیک: این دستگاه‌ها در کنار دستگاه‌های آنالوگ Panasonic کار می‌کنند و در سه نوع آنالوگ، دیجیتال و هایبرید طراحی و روانه بازار می‌شوند. برای درک بهتر کاربری این تلفن‌ها به این نکته توجه داشته باشید که سانترال‌های آنالوگ دارای خروجی‌های آنالوگ و هایبرید  (سانترال‌های کم‌ظرفیت) و هایبرید و دیجیتال (سانترال‌های پرظرفیت) هستند و هر تلفن سانترال نیز بر اساس مدل خود، تنها می‌تواند به یکی از این خروجی‌ها متصل شود. بهترین نمایندگی خرید تلفن سانترال در ایران شرکت ایده آل گستر است.

تلفن تحت شبکه پاناسونیک: این مدل‌ از تلفن‌های پاناسونیک به صورت کامل با انواع دیگر تلفن‌های این شرکت متفاوت هستند. یک تلفن تحت شبکه از طریق آی پی و کابل شبکه به سرور مرکزی (سانترال تحت شبکه) متصل می‌شود و صدا را بر اساس تکنولوژی ویپ منتقل می‌کند.

سایر لوازم جانبی سیستم سانترال

دستگاه و تلفن‌های سانترال را می‌توان رکن‌های اساسی و اصلی یک مرکز تلفن محسوب کرد. اما برای راه‌اندازی یک سیستم سانترال به لوازم جانبی دیگری مانند باتری تلفن پاناسونیک نیز احتیاج دارد. سیم کشی در سانترال‌های آنالوگ و پیکربندی شبکه در سانترال‌های تحت شبکه یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در زمان راه‌اندازی این مراکز باید انجام دهید.

همچنین فراموش نکنید که دستگاه‌های سانترال به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای توسعه دادن آن‌ها (برای مثال اضافه کردن خطوط شهری و داخلی، برخورداری از اپراتور گویا، استفاده از کالر آیدی و ...) نیاز به خرید کارت‌های سانترال و نصب آن‌ها روی دستگاه دارید.

توصیه می‌کنیم حتما خرید تجهیزات و راه‌اندازی سیستم سانترال را خود را فقط به نمایندگی‌های رسمی و مراکز مجاز واگذار کنید. زیرا در این صورت، این مراکز راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه داده و از اعمال هزینه‌های بیشتر بر دوشتان جلوگیری خواهند کرد.

کلام پایانی

حتما تا اکنون به خوبی متوجه شده‌اید که یک سیستم سانترال از چه اهمیتی برای مجموعه‌های کاری برخوردار است. در پایان این مقاله ذکر دو نکته، کاملا لازم و ضروری به نظر می‌رسد:

نکته اول: بهترین برند برای راه‌اندازی یک مرکز تلفن، پاناسونیک است. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم اگر قصد دارید از امکانات یک سیستم سانترال در مجموعه خود بهره‌مند شوید، حتما قبل از هر شرکت دیگری، روی پاناسونیک فکر کنید.

نکته دوم: تمامی امور مربوط به راه‌اندازی سیستم سانترال را فقط و فقط در نمایندگی‌های رسمی و مجاز انجام دهید تا اولا از اصل بودن محصولات و تجهیزات خریداری شده مطمئن باشید و ثانیا خیالتان راحت باشد که متحمل هزینه‌های اضافه و بی مورد نخواهید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.