معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: چندین عامل مهم دست به دست هم داده اند تا باعث شود وضعیت شهروندان مشهدی و همچنین هم استانی ها، از لحاظ ابتلا به کرونا و یا فوت براثر ابتلا به این ویروس خطرناک بسیار بهتر از گذشته باشد.

چرا مشهد زودتر از بسیاری از کلان شهرهای دیگر به وضعیت آبی رسید؟/آیا وضعیت سفید هم در راه است؟

قدس آنلاین – وحید اکرمی: اعلام خبر تغییر وضعیت کرونایی مشهد از زرد به آبی باعث خوشحالی و خرسندی همشهریان مشهدی شده است. اما برای خروج از ناپایداری و دستیابی به شرایط پایدار سلامتی، لازم است عوامل این تغییر وضعیت را دانست و آنها را تقویت کرد. اینکه مشهد به عنوان دومین کلان شهر مذهبی دنیا و دومین شهر کشور از نظر جمعیت و وسعت توانسته است زودتر از بسیاری دیگر از مراکز استان های کشور از رنگ زرد جدا شده و به آبی برسد جای تقدیر و البته شگفتی دارد. باید درنظر داشت که، مشهد به خاطر وجود بارگاه قدسی و معنوی ثامن الحجج(ع) در ایام کرونایی، پذیرای زوار داخلی و خارجی نیز بوده است. هرچند که این موضوع در شرایط مختلف با شدت و ضعف همراه بوده است. به همین دلیل با دکتر مهدی قلیان اول، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به گفتگو نشسته و دلایل رسیدن وضعیت کرونایی مشهد به حالت آبی و احتمال رسیدن به وضعیت سفید در روزهای آینده را ازاو پرسیدیم.

عوامل موثر در رسیدن وضعیت کرونایی مشهد به رنگ آبی

دکتر مهدی قلیان اول در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، درخصوص دلایل تغییر وضعیت کرونایی مشهد از زرد به آبی قبل از آنکه بسیاری دیگر از مراکز استان ها به این مهم دست یابند، عنوان کرد: این موضوع تنها به یک عامل محدود نمی شود. چندین عامل مهم دست به دست هم داده اند تا باعث شود وضعیت شهروندان مشهدی و همچنین هم استانی ها، از لحاظ ابتلا به کرونا و یا فوت براثر ابتلا به این ویروس خطرناک بسیار بهتر از گذشته باشد.

وی اظهار کرد: اولین و مهمترین عامل، مردم هستند. رفتار مردم، در تعیین شرایط یک شهر یا استان بسیار مهم است. باید گفت که همشهریان و هم استانی ها در این زمینه همکاری بالایی را با مراکز بهداشتی داشته و توصیه های بهداشتی را به نحو مناسبی رعایت کرده اند.

وی ادامه داد: دلیل دیگر را می توان اعتماد متقابل مردم و مسولان به یکدیگر دانست. این موضوع باعث می شود که مسئولان با اعتمادی که به مردم و رعایت دستورالعمل ها توسط آنها دارند، تصمیم های مناسب و تاثیرگذارتری را اتخاذ کنند و مردم نیز با اعتمادی که به مسئولان دارند برای رهایی از کرونا، موارد توصیه شده را بیش از پیش رعایت کنند.

وی عامل دیگررا همدلی موجود بین مسئولان و مدیران شهری و استانی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی مدیران باهم همصدا و همفکر و هماهنگ باشند و هیچ نهاد و سازمانی برای خود ساز مخالفی نزند، اجرای قوانین بسیار سهل تر و آسان تر خواهد بود. این موضوع در سطح مشهد و نیز خراسان رضوی و در میان مدیران دولتی و سازمانهای مردم نهاد و خصوصی و مراجع مذهبی و دینی و علمی، بسیار مشهود است.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: البته نقش استاندار خراسان رضوی در این اتفاق و همدل کردن مدیران و مسئولان بسیار اهمیت دارد. استاندار به عنوان راس هرم در ستاد استانی قرار دارد و بسیاری از ادارات و سازمان‌ها زیرمجموعه او هستند و باید از او تبعیت کنند.

وی متذکرشد: همچنین باید گفت که نقش نماینده محترم ولی فقیه و نیز تولیت آستان قدس رضوی در این قضیه  بسیار مهم و تاثیرگذار است و آنها با همدلی و مساعدتی که در خصوص کنترل ویروس کرونا داشتند به عنوان یک مرجع و نماد مذهبی، می توانند الگویی برای کشور باشند.

دکتر قلیان با تاکید به این موضوع که همه این عوامل باعث شده که این اتفاق خوب در مشهد رخ دهد واکنون باید قدر این نعمت را بدانیم، افزود: هرچند که برای رسیدن به وضعیت سفید جدیتی بیش از پیش مورد نیاز است و باید شرایط و اتفاقات در روزها و هفته های آینده رصد شود. نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که با تمام همت و تلاشی که انجام شده است، پایداری وضعیت آبی بسیار شکننده است و خدای نکرده با یک غرور بیجا و یا عدم جدیت مردم و مسئولان دوباره وضعیت نگران کننده کرونایی ممکن است حاکم شود.

وی تصریح کرد: اگر فکر کنیم کرونا را شکست داده و برآن غلبه کرده ایم و پیش از موعد احساس پیروزی کنیم مانند افرادی خواهیم بود که قبل از اتمام جنگ از پناهگاه خارج شده اند. در این شرایط مطمئنا دشمن با یک قدرت بیشتری بازخواهد گشت. درخواست من این است که مردم روزهای حساس پیش رو را جدی بگیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.