رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار گفت: طبق آخرین پیگیریهای به عمل آمده، اختلاف شهرداری با مالکان سرای تاریخی معمارزاده سبزوار برطرف شده است و به زودی وضعیت تملک این اثر تاریخی مشخص خواهد شد.

تملک سرای تاریخی معمارزاده سبزوار در مراحل نهایی قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین، سیدرضا حسینی افزود: سرای معمارزاده از جمله سراهای ارزشمند عهد قاجاریه است که به شماره ۵۹۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: این بنا قبلا در جداره بازار تاریخی سبزوار قرار داشته است اما هم اکنون با تغییر شکل محلات و خیابانها در محله گلستان شهر سبزوار قرار دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار گفت: سال ۱۳۹۵ طی قراردادی این اثر توسط شهرداری از مالکان خریداری شد ولی هنگام تحویل و تنظیم سند، به دلیل اختلاف متراژی که در قرارداد با وضعیت موجود ملک وجود داشت انجام معامله میسر نشد و موضوع تملک سرای معمارزاده از سوی شهرداری معلق ماند.

حسینی افزود: تخلیه این سرا و متروکه شدن آن بر شدت روند فرسایش و تخریب آن افزود و متاسفانه شدت بارندگی‌های سال ۹۸ بخشی از سه حجره گوشه جنوب شرقی حیاط را تخریب کرد.

وی ادامه داد: کاهش اعتبارات میراث فرهنگی در سالهای اخیر و عدم شفاف بودن وضعیت تملک اثر به علت وجود تناقض در قرارداد شهرداری با مالکان سبب رها شدن اثر به حالت متروکه و افزایش روند فرسایش و تخریب آن شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار گفت: در سال ۱۳۹۷ طرح مطالعات و مرمت، بازسازی و احیای اثر با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی و ستاد بازآفریی محدوده‌ها و محلات هدف بعد از چندین جلسه شورای فنی بررسی و مصوب شد و آماده ارائه برای اجراست.

حسینی با بیان این که پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی و اداره میراث فرهنگی سبزوار نیز به شدت پیگیر تامین اعتبار لازم برای مرمت و بازپیرایی این اثر است افزود: تنها راهکار برای مرمت و احیای این اثر تاریخی ورود بخش خصوصی و واگذاری اثر به اشخاص برای بهره‌برداری است با این وجود این اداره و پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار مانند گذشته پیگیر جذب اعتبار برای رفع خطر از این بنای تاریخی است.

سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.