کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر چه برقراری ارتباط با سعودی ها تا حدودی می‌تواند منجر به تأثیرات منفی بر روی روابط تجاری- اقتصادی ما شود اما به نظر می‌رسد فعالیت قطر و روابط آنها با عربستان می‌تواند منجر به کاهش تنش‌های منطقه‌ای و تنش بین ایران و عربستان منتهی شود.

قطر همچنان به روابط با ایران اصرار دارد/ ارتباط قطر با عربستان و امارات هیچ وقت مثل سابق نخواهد شد

سید مصطفی خوش چشم کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص ارتباط قطر با عربستان و کاهش درآمدهای ایران از محل در اختیار قرار دادن آسمان ایران به کشور قطر گفت: به هر حال با ارتباط بین قطر و عربستان احتمال اینکه بخشی از درآمدهای جمهوری اسلامی ایران که از طریق پروازهایی انجام می‌شد که از قطر به برخی کشورها می‌رفت، کاهش یابد وجود دارد.

وی دراین باره افزود: به هر حال می‌توان پیش بینی کرد که ممکن است بخشی از پروازهای قطر به سمت آفریقا که تاکنون از سمت آسمان ما انجام می‌گرفت از سمت آسمان عربستان صورت بگیرد اما این موضوع شامل حال همه پروازهای این کشور نمی‌شود چرا که بخشی از پروازها به مقاصد مختلف اروپایی از آسمان ایران برای کشور قطر بسیار به‌صرفه و اقتصادی‌تر تمام می‌شود، ضمن اینکه راه دریایی از طریق ایران نیز برای قطر به مراتب به صرفه تر است.

 خوش چهره در خصوص عدم اعتماد قطر به سعودی ها تصریح نمود: اگر چه قطری ها در ظاهر با سعودی ها ارتباط گرفته و برخی مسائل اقتصادی را از سر گرفته‌اند اما این موضوع به منزله اعتمادسازی یا اعتماد قطر به سعودی‌ها نیست. قطر به هیچ عنوان به عربستان و امارات اعتماد ندارد بنابراین واضح است که هیچ گاه روابط این کشورها مانند سابق نمی‌شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ارتباط قطر با دو کشور ایران و عربستان بیان داشت: به هر حال قطری‌ها تلاش می‌کنند همانند پیش از این که سعی داشتند ارتباط خود را با کشورهای همسایه و منطقه ای مثل ایران و عربستان مطلوب نگه دارند قطعا برقراری ارتباط با عربستان سعودی به منزله پایان و قطع ارتباط با جمهوری اسلامی ایران نیست بنابراین آنها سعی می‌کنند با دو طرف روابط خوبی داشته باشند.

خوش چشم در پایان تاکید کرد: به هر حال شواهد حاکی از آن است که قطر مصرانه خواستار افزایش ارتباط با ماست اگر چه برقراری ارتباط با سعودی‌ها تا حدودی می‌تواند منجر به تأثیرات منفی بر روابط تجاری- اقتصادی ما شود اما به نظر می‌رسد فعالیت قطر و روابط آنها با عربستان می‌تواند منجر به کاهش تنش‌های منطقه‌ای و تنش بین ایران و عربستان منتهی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهر فرنگ ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    حقیقت این است که هیچ کشور عربی در حاشیه خلیج فارس به سعودی ها اعتماد ندارد ، و همش تظاهر است ، آمریکا هم همین را می خواهد ، آمریکا توانسته میان همه ی همسایگان یک نوع فتنه خاموش ( مثل کشور های عربی ) و فتنه روشن نهادینه کند ( مثل روابط ایران و همسایه های عربی ) ... استعمار نوین آمریکا و متحدش انگلیس ادامه دارد و روزی خواهد رسید که این کشور های وابسته دو دستی تمام اختیارات کشورهای ورشکسته ی خود را با تمامی امکاناتی که استعمارگران به آنها فروخته اند تقدیم آمریکا و انگلیس کنند ، استعمار جدید دوسر سود ( البته حرام) است الان پول می گیرند می فروشند ، پول می گیرند تعمیر می کنند ، پول میگیرند در آنجا حضور دارند و عشق و حال و در آینده کشور و ملتی ورشکسته را تحویل می گیرند.