خبر خاموشی‌ها و نارضایتی‌هایی که در پی آن به وجود آمده موجب شد با نقل یک خاطره از بُعد فنی مسئله را کمی باز کنم. سال ۹۵ در مشهد به واسطه همکاری با یک مدیرپروژه جسور و جوان و در اثر سنگ‌اندازی‌های عجیب و غریب شرکت برق برای تأمین برق مجتمع و شرایط مالی سنگین آن، تصمیم گرفتیم یک نیروگاه مقیاس‌کوچک بر بام آن مجتمع طراحی و بسازیم تا با این کار علاوه بر تولید برق پروژه، حرارت مازاد آن برای گرمایش مجتمع تجاری با بیش‌از ۳۰ هزار مترمربع زیربنای مسقف و ۹۰۰ مغازه تجاری و همچنین حدود ۶۰ هزار مترمربع پارکینگ استفاده شود.

تولید برق به توان مردم

باوجود سختی‌ها و عدم هماهنگی‌های فراوان یک مولد دومگاوات نو با سرمایه‌گذاری مستقیم کارفرمای خصوصی پروژه و بدون هیچ نوع حمایت و وام دولتی خریداری، نصب و راه‌اندازی شد. این نیروگاه نخستین نیروگاه دومگاواتی در دنیا بود که بربام نصب می‌شد. با افتتاح موفق این مجموعه و پیچیدن خبر این ابتکار بسیاری از سرمایه‌گذاران در استان و حتی خارج از استان به ما پیشنهاد همکاری و یا درخواست مشاوره داشتند به طوری که در آن سال به واسطه چندین پروژه موفق در حوزه نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک، این صنعت در آستانه یک جهش قرار گرفته بود.

جالب است بدانید کل ظرفیت این نوع نیروگاه‌های پربازده (تولید برق و حرارت) در حدود کمتر از هزار مگاوات است و بیشتر این نیروگاه‌ها در حال ورشکستگی و یا کاملاً ورشکسته شده‌اند. در تحقیقاتی که در برنامه ششم توسعه است آمده بود باید تا پایان برنامه ششم حداقل ۳هزار مگاوات از این نیروگاه‌ها با مشارکت بخش خصوصی ساخته شود و از محل افزایش راندمان انرژی پیش‌بینی شده بود رشد ناخالص داخلی کشور حدود یک درصد رشد خواهد کرد. اما به‌ظاهر رشد و توسعه این نوع نیروگاه‌ها که در حالت ایده‌آل (استفاده از حرارت خروجی اگزوز و بدنه موتور) راندمان بالای ۸۰ درصد خواهد داشت به مذاق مافیای نیروگاه‌سازی کشور خوش نیامد و انبوه بخشنامه‌های متناقض و بازدارنده از سال ۹۶ آغاز و گاز بسیاری از این نیروگاه‌ها به صورت خودسرانه قطع شد. به طوری که طی سه سال عملاً تمام سرمایه‌گذاران این صنعت ورشکسته و یا ناامید شدند و پا به فرار گذاشتند و یا اقدام به فروش مجوز و ادوات نیروگاه خود کردند.

راه‌حل تمام معضلات کشور در بخش اقتصاد بازگشت به مردم است

راه‌حل تمام معضلات کشور در بخش اقتصاد بازگشت به مردم و مردمی کردن اقتصاد است. بخش انرژی هم باید مردمی شود. نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک با توجه به حجم سرمایه‌گذاری کم (در قیاس با نیروگاه‌های بزرگ) و همچنین امکان نصب و راه‌اندازی سریع و در مدت زمان بسیار کوتاه و نیز بهره‌برداری بخش خصوصی یکی از بهترین راهکارها برای توسعه ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور بوده و هست. قصد ارائه آمار و ارقام ندارم فقط کافی است بدانید برق تولیدی از این نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک با رقمی کمتر از نصف هزینه تمام شده یک کیلو وات ساعت انرژی برق تولیدی توسط خود دولت از سرمایه‌گذار خریداری می‌شود و همان مبلغ هم گاهی با تأخیر فراوان پرداخت می‌گردد. دولت برای یک نیروگاه بزرگ هم سرمایه‌گذاری می‌کند و هم در ساخت و بهره‌برداری آن درگیر است و در همه این مراحل یارانه نیز وجود دارد، اما حاضر نیست برق بخش خصوصی که نه برای احداث و نه برای بهره‌برداری آن ریالی هزینه نکرده را به میزان هزینه تمام شده انرژی در نیروگاه‌های خودش خریداری کند.  نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک در بهبود پایداری و کاهش تلفات شبکه مؤثرند همچنین آلایندگی بسیار کمتری نسبت به نیروگاه‌های فسیلی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.