۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 736306

مسئولیت‌های شیعه فاطمه(س)

حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جواهری/ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

دقت و تأمل در فلسفه اسامی و القاب دختر پیامبر خدا(ص) الهام‌بخش راهبردها و راهکارهای نجات و سعادت بشریت در دنیا و آخرت و رهایی آنان از عذاب و شقاوت است. بازشناسی حکمت و وجه تسمیه هر یک از القاب و اسامی حضرت فاطمه(س) در بردارنده پیام‌ها و درس‌های کاربردی بزرگ و سازنده است. سوگواران و عزاداران فاطمی باید این آموزه‌های جاویدان را بشناسند و به آن آراسته شوند.

مشهورترین نام دختر پیامبر خدا «فاطمه» است. چرا دختر پیامبر خدا به این نام خوانده شد؟ همین پرسش همراه با پاسخ آن در گفتار پیامبر خدا و اهل بیت(ع) وجود دارد.

محمدبن عمر بصری گفته است امام جعفر صادق(ع) از پدران خویش نقل کرده‌اند: پیامبر خدا(ص) از دختر خویش حضرت فاطمه(س) پرسیدند: آیا می‌دانی چرا فاطمه نامیده شده‌ای؟ امیرمؤمنان امام علی(ع) که در مجلس حضور داشت از پیامبر خدا پرسید: ای پیامبر خدا! چرا فاطمه، فاطمه نامیده شده است؟ پیامبر خدا فرمودند: چون فاطمه و شیعه او از آتش جهنم بریده و جدا شده‌اند و از آتش جهنم در امان‌اند. (علل الشرایع، ج۱، ص۱۷۹ / امالی شیخ طوسی، ص۵۷۰)

پیامبر خدا(ص) در این پرسش و پاسخ درباره چیستی و چرایی واژه فاطمه دو حقیقت بزرگ را آموزش داده‌اند:

الف. حضرت فاطمه(س) پاک از گناه و رها از آتش جهنم: حقیقت اول در ارتباط با شخصیت حضرت فاطمه(س) است. به حکم این حدیث  حضرت  فاطمه از گناه و آتش جهنم جدا و بریده است. بی‌تردید حضرت فاطمه(س) از اهل بیت(ع) هستند و به حکم آیه تطهیر از هر گناه و اشتباهی پاک‌اند و بر همین بنیان نیز به حکم آیه مباهله (آل عمران: ۶۱) بانوی نمونه و بی‌بدیل جهان اسلام بوده و خواهند بود. بنابراین در نام آسمانی فاطمه، ظرفیت اسوه حسنه شدن این بانوی بزرگ الهی وجود دارد. بی‌شک بانویی که از آتش جهنم و عذاب الهی در امان است و در کارنامه او هیچ نقطه ضعف و هیچ گناه و خطایی راه نیافته است، الگوی برتر و عالی جامع و جهانی و ابدی خواهد بود.

ب. جایگاه شیعه فاطمه(س): در فلسفه نام دختر پیامبر خدا، پیام رهایی «شیعه فاطمه» از عذاب الهی و آتش جهنم جریان دارد. پیامبر خدا(ص) در پاسخگویی به پرسش از چیستی و چرایی نام فاطمه، وضعیت اخروی شیعه فاطمه (س) را آشکار ساخته‌اند و از این راه مسیر رشد و کمال را پیش روی بشر گشوده‌اند.

شیعه فاطمه (س) اهل نجات است و از آتش جهنم جداست و از عذاب الهی در امان خواهد بود. فهم این پاداش الهی شیعه فاطمه (س)، یادآور مسئولیت‌های بزرگ شیعیان این بانوی جهان اسلام است.

«شیعه فاطمه (س) » تنها در حرف و شعار و شهادت و گواهی دادن بر ولایت و عصمت و طهارت این بانوی بزرگ نیست. چون هویت شیعه فاطمه(س) در «اندیشه» و «عمل» با هم تحقق می‌یابد. در مفهوم شیعه پیروی کردن، رهروی و حرکت، تحول، سازندگی و عمل و تکامل جای دارد. شیعه فاطمه (س) کوشش می‌کند منطق، اخلاق، رفتار و گفتار حضرت فاطمه(س) را بشناسد و به آن آراسته شود. شیعه فاطمه(س) دختر پیامبر خدا(ص) را اسوه و سرمشق خود می‌شناسد و او را الگوی جاویدان در زندگی‌اش قرار می‌دهد. چون راه‌حل همه دردها و مشکلات فردی و اجتماعی بشر، در معرفت سبک زندگی فاطمی و تلاش در راه اقامه آن در خانواده و اجتماع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.