در روزهایی که با گرانی افسارگسیخته کالاها و اجناس در بازار روبه‌رو هستیم متأسفانه خرید یک کالا به ‌شرط کالایی دیگر در برخی از واحدهای صنفی سبب گلایه شهروندان شده است.

خرید روغن به شرط رُب!

در برخی از واحدهای صنفی، فروش روغن خوراکی تنها مشروط به خرید رب گوجه‌فرنگی و یا دیگر اقلام است.

هر چند مسئولان این موضوع را قبول ندارند و معتقدند نباید در قبال خرید یک کالا به همراه آن کالایی دیگر به فروش برسد اما برخی از واحدهای عرضه در سطح شهر اقدام به این کار می‌کنند و وقتی هم اعتراضی می‌شود پاسخشان این است که «نمی‌توانیم بدون فروش کالایی دیگر جنس را به شما بدهیم؛ اگر نمی‌خواهید از جایی دیگر خریداری کنید».

به یکی از مغازه‌های سطح شهر رفتیم و در حالی ‌که روی شیشه مغازه درج شده «روغن جامد نداریم، سؤال نفرمایید» قفسه‌های یک ‌طرف مغازه پر از انواع روغن مایع است. وقتی قیمت روغن مایع را می‌پرسیم، فروشنده با دست به قوطی‌های رب اشاره می‌کند و می‌گوید در کنار خرید روغن مایع باید یک شیشه رب گوجه‌فرنگی هم خریداری کنید در غیر این صورت روغن مایع نداریم.به سراغ یکی دیگر از مغازه‌های شهر می‌روم؛ در این مغازه هم خبری از روغن جامد نیست اما چند بطری روغن مایع در مغازه مشاهده می‌شود که البته برای خرید آن باید تن ماهی و سس هم خریداری کنیم.

وی در پاسخ به اعتراض خبرنگار ما نسبت به فروش اجباری روغن همراه با کالای دیگر اظهار کرد: شرکت‌های پخش عمده برای فروش محصولاتشان از ما می‌خواهند تا کالاهای دیگری را هم به ‌اجبار خریداری کنیم که این موضوع سبب نارضایتی و گلایه ما و فروشندگان هم شده است.

این کاسب بیرجندی گفت: ما مغازه‌داران مجبور هستیم محصولات مورد نیاز خود را تهیه کرده و به خواسته شرکت‌ها عمل کنیم و متقابلاً مجبوریم برای عرضه محصولات خاص مثل روغن، محصولات دیگر را هم به مشتری عرضه کنیم.

دیگر فروشنده بیرجندی نیز ضمن گلایه از این خریدهای شرطی گفت: نباید این ‌طور باشد. من نیازی به خریدن سس مایونز و یا دیگر کالاها ندارم اما اگر آن‌ها را نخرم به من روغن نمی‌فروشند. از سویی تاریخ انقضای سس نیز نزدیک بود، یعنی عملاً هیچ عایدی برای من نداشت که آن را به اجبار بخرم بنابراین از مسئولان می‌خواهم به داد ما برسند.

وی افزود: واقعاً شرایط اقتصادی خوبی نداریم که برای خرید کالای مورد نیازمان اقدام به خرید کالاهای دیگری که نیازی به آن‌ها نداریم، بکنیم و هزینه‌ای هم برای آن در نظر بگیریم.

یکی از شهروندان بیرجندی نیز با بیان اینکه برخی فروشندگان شرط فروش روغن را خرید دو عدد رب گوجه‌فرنگی در کنار آن و یا فروش روغن در قبال خرید مواد شوینده اعلام می‌کنند، اظهار کرد: این اجحاف واضح و روشن به مردم در این شرایط اسفبار اقتصادی است؛ چراکه مردم در این شرایط اقتصادی تنها کالاهای ضروری را خریداری می‌کنند و با این رویه مردم دچار خسارت و مشکل می‌شوند.

وی گفت: برای خرید یک روغن مایع به سوپر محله مراجعه کردم و فروشنده، خرید روغن را منوط به خرید رب و یا تن ماهی اعلام کرد؛ وقتی به او اعتراض کردم، پاسخم این بود که بروید از جای دیگر خریداری کنید.مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی نیز در پیگیری خبرنگار ما، از ممنوع بودن و برخورد قانونی با فروش اجباری کالا در واحدهای صنفی عمده‌فروش و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد و گفت: واحدهای صنفی عمده‌فروش و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در حین فروش کالاهای اساسی و پرمصرف، اقدام به فروش اجباری کالاهای کم‌مصرف کنند، تخلف مرتکب شده و به ‌موجب قوانین تعزیرات حکومتی و نظام صنفی، افراد متخلف به پرداخت جریمه معادل پنج برابر قیمت فروش کالای تحمیلی و الزام به پس گرفتن کالا محکوم خواهند شد.

اشرفی افزود: به تازگی چند مورد گزارش از فروش اجباری کالا دریافت شد که در پی آن توسط شعبه سیار پیگیری شده و بررسی‌های لازم را سازمان صنعت، معدن و تجارت به عمل آورده است.وی اظهار کرد: اتاق اصناف به ‌منظور پیشگیری از تخلف در سطح عرضه و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و ضایع شدن حق مصرف‌کنندگان، موظف به رصد و پایش فعالیت واحدهای صنفی در این زمینه است.

اما در گزارش میدانی خبرنگار ما آنچه مشاهده شد، این بود که مردم خواهان توزیع روغن جامد هستند و شرطی بودن خرید در قبال کالایی دیگر را اجحاف در حق خود می‌دانند. آن‌ها می‌خواهند مسئولان دستگاه‌های نظارتی، بازار را بیشتر رصد کنند؛ چراکه هم ‌اینک مردم علاوه بر دغدغه کمبود برخی کالاهای مورد نیازشان، دغدغه شرطی بودن خرید را هم دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.