استاندار خراسان رضوی در ادامه سفرهای شهرستانی و در دومین سفر دوره‌ای خود؛ با حضور در مناطق مرزی، از شهرستان سرخس بازدید کرد و پس از تصویب ۳۰ مصوبه این شهرستان را به مقصد مشهد ترک کرد.

محرومیت زدایی از شهر مرزی

به گزارش خبرنگار ما؛ در این بازدید که با حضور شماری از مسئولان ارشد استانی و محلی، نمایندگان مجلس، فرماندهان نظامی و انتظامی و... از بامداد روز پنجشنبه گذشته آغاز شد؛ استاندار خراسان رضوی ابتدا با حضور در گلزار شهدای گمنام بخش مزداوند به مقام شامخ شهدای عالی‌مقام این خطه ادای احترام کرد. محمدصادق معتمدیان در ادامه با گذر از قطعه ۴ الف به طول ۱۷ کیلومتر جاده مشهد به سرخس از نزدیک در جریان روند تکمیل این شریان جاده‌ای ۱۷۰ کیلومتری در منطقه کوهستانی زوآرزه قرار گرفت. حضور در جمع گرم و صمیمی روستای مرزی پس‌کمر و بررسی میدانی مشکلات مرزنشینان مرحله بعدی سفر استاندار به سرخس بود که البته حاشیه‌های جالبی به همراه داشت.

از اینترنت تا شبکه آبرسانی

دهیار این روستای هزار و۵۰۰ نفره تلفیقی - که شماری از اهالی اهل تسنن نیز حضور داشتند- در گفت‌وگو با استاندار و هیئت همراه به بیان برخی از مشکلات و معضلات این روستا پرداخت که نداشتن اینترنت و یا آب شرب سالم از جمله مشکلات اصلی روستانشینان مرزی بود. آتنا اختیاری در این باره خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: فرسوده بودن شبکه آبرسانی، نداشتن اینترنت مناسب برای استفاده از شبکه شاد و اینترنت همراه، کمبود آب شرب بهداشتی و سالم، کیفیت نامطلوب جاده‌های مواصلاتی، نبود ایستگاه آتش‌نشانی، کمبود سهمیه آرد نانوایی، خرابی شبکه تلفن، تخریب زمین‌های کشاورزی به‌خاطر طغیان رودخانه کشف‌رود و... از جمله مشکلات عمده اهالی این روستای مرزی است.از جمله حاشیه‌های جالب حضور استاندار در روستای پس‌کمر؛ حضور دو دختر کودک و نوجوان و بیان گفته‌های احساسی و صریحشان خطاب به استاندار بود که موجب شد محمدصادق معتمدیان با عبور از میان کوچه‌های گل‌آلود روستا خود را به منزل محقر و ساده یکی از این کودکان برساند و برای لحظاتی میهمان آنان باشد. این دختر نوجوان به استاندار گفت: هیچی نداریم، تو رو خدا کمک کنید! خانه ما وامی(قسطی) است و یک قسط آن را پرداخت نکردیم، بخاری نداریم و سه خانوار در یک خانه کوچک زندگی می‌کنیم، مادربزرگم بیمار است و... . در نهایت بنا به دستور استاندار قرار شد به طریق اولی مشکلات بی‌شمار مطروحه این دختر نوجوان و خانواده‌هایشان از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) و بنیاد مسکن مرتفع گردد.

عدم حمایت از روستانشینان

گلایه یکی از ریش‌سپیدان محلی مبنی بر حمایت نکردن از دامداران که شغلی اصلی روستانشینان مرزی است نیز قابل تأمل بود. بازدید از پاسگاه پل خاتون هنگ مرزی سرخس و حضور در جمع مرزبانان ایران اسلامی بخش دیگر سفر استاندار به شهرستان سرخس را تشکیل داد که با توضیحات سردار مجید شجاع، فرمانده مرزبانی خراسان رضوی منجر به گرفتن تصمیمات راه‌گشای امنیتی و انتظامی شد. گازرسانی به این پاسگاه مرزی با توجه به مشکلات ناشی از سوخت‌های فسیلی از جمله اقدام‌های مؤثر این بازدید بود. محمدصادق معتمدیان در ادامه با حضور بر روی سد دوستی در جریان آخرین وضعیت این سد در حوزه آبرسانی و آبیاری زمین‌های کشاورزی قرار گرفت. وی همچنین با حضور در منطقه ویژه اقتصادی از واحدهای پاسارگاد خاورمیانه، پترو سرخس ایرانیان و کاشی و سرامیک تندیس بازدید کرد و فاز یک پارک گوگردی گنبدلی در منطقه خانگیران شهرستان سرخس را به‌طور رسمی افتتاح نمود.

بازدید میدانی از پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد و صرف ناهار در جمع کارگران این پالایشگاه نقطه پایانی سفر استاندار تا ظهر روز پنجشنبه بود. محمدصادق معتمدیان عصر پنجشنبه با حضور در منزل شهید عظیم بالقدر از شهدای معظم شهرستان سرخس که به عنوان امدادگر در سوم بهمن ۱۳۶۵ طی عملیات کربلای۵ به شهادت رسید؛ در جریان وضعیت مادر این شهید بزرگوار قرار گرفت و دستوراتی نسبت به تکریم مادر شهید صادر نمود. دیدار مردمی و ارتباط مستقیم با شماری از شهروندان سرخسی از جمله برنامه‌های اصلی شامگاه پنجشنبه استاندار خراسان رضوی بود. شهروندی که دارای دو کودک معلول بود و خانم سرپرست خانواری که چهار فرزند داشت و با فوت همسرش دچار مشکلات عدیده‌ای شده، از جمله ده‌ها شهروند سرخسی بودند که استاندار ضمن تفقد و دلجویی از آنان دستوراتی به منظور رفع مشکلات معیشتی آنان صادر کرد.

سرخس دچار محرومیت است

نقطه پایان سفر یکروزه استاندار خراسان رضوی حضور در جلسه شورای اداری شهرستان سرخس و جمع‌بندی دستاوردهای سفر بود که در ساعت آخر شامگاه پنجشنبه در سالن اجتماعات شهرک گاز شهید مهاجر سرخس برگزار شد. وی با اشاره به ویژگی‌های این شهرستان اظهار کرد: شهرستان سرخس یکی از قطب‌های تأثیرگذار استان و اقتصاد در حوزه ملی و دروازه اصلی کشور به آسیای میانه است اما با وجوداین دچار محرومیت است که برای رفع آن باید تمهیداتی اندیشیده شود. زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جانمایی فرودگاه در کنار ظرفیت‌های قوی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد می‌تواند منجر به جهش اقتصادی این شهرستان شود.

محمدصادق معتمدیان در تشریح دستاوردهای این سفر یکروزه خاطرنشان کرد: بحث راه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های شهرستان سرخس است. جاده مشهد- سرخس یک پروژه ملی است نه استانی و بنا بوده ۳۰ درصد هزینه این پروژه را وزارت نفت تأمین کند. تلاش می‌کنیم تا این وزارتخانه به تعهد مالی خود عمل کند ضمن اینکه ما ماده ۵۶ در مورد استقراض از بانک‌ها و بازپرداخت توسط برنامه بودجه را داریم، باتوجه به اینکه این پروژه یک پروژه ملی است و در سفری که وزیر راه و شهرسازی با استان دارد درخواست فعال‌سازی این پروژه را خواهیم داشت.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: حدود ۳۰ مصوبه در حوزه معاونت عمرانی برای شهرستان سرخس مصوب شد که باید بررسی مجدد، زمان‌بندی، ابلاغ و پیگیری شود که در زمینه پیگیری مصوبات، چند کارشناس ابلاغ گرفتند تا فقط این موضوعات را پیگیری کنند. البته تکمیل‌ پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت ماست و از مدیران می‌خواهیم با تمام توان این پروژه‌ها را به اتمام برسانند و می‌توانند در این مسیر از ظرفیت نهادهای انقلابی استفاده کنند. همچنین برخی پروژه‌ها با مشکل تأمین مالی مواجه هستند، اما این دلیل نمی‌شود کارها پیگیری نشود؛ پروژه‌هایی که امکان واگذاری به بخش خصوصی را دارند به بخش خصوص واگذار و سعی می‌کنیم با فروش املاک سازمان‌ها تأمین مالی انجام شود.

ناگفته نماند نخستین مصوبه تصویب‌شده اختصاص به یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهرستان سرخس در حوزه نظام سلامت داشت که با همکاری آستان قدس رضوی به بهره‌برداری خواهد رسید. تکمیل و تجهیز ۳ هزار مترمربع باقیمانده بیمارستان لقمان حکیم سرخس و نصب دستگاه سی‌تی‌اسکن با مشارکت ۵۰ درصدی مؤسسه اقتصادی آستان قدس رضوی از جمله اقدام‌های اساسی برای رفع محرومیت‌زدایی شهرستان سرخس است که نماینده دانشگاه علوم پزشکی به آن تصریح کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.