انجام هرگونه عملیات حمل‌ونقل مواد خطرناک از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر، در داخل شهر ها مستلزم رعایت مقرراتی است که به دلیل موارد بی‌شمار، درج آن در این گزارش میسر نیست اما تردد خودروهای حامل این مواد که از آن به‌عنوان بمب‌های سیار یاد می‌شود همواره این سؤال را به ذهن می‌آورد که مسئولیت نظارت بر این خودروها در کلان‌شهر مشهد با چه دستگاهی است؟

پیشگیری حلقه مفقوده در مدیریت بحران

هنگامی‌که سخن از ایمنی و پیشگیری حادثه پیش می‌آید ناخودآگاه نام سازمان آتش‌نشانی بیش ازهر دستگاه دیگری در این رابطه به ذهن خطور می‌کند لذا درگام نخست با مسعود ظهوریان مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد هم‌کلام می‌شویم که پاسخ وی خواندنی است

مسئولیتی نداریم

برخلاف تصور و باور ذهنی که تا پیش‌ ازاین گزارش داشتم و می‌کردم مسئول پیشگیری از حوادث در شهر احتمالاً با سازمان آتش‌نشانی باشد و از همین رو نسبت به پرداخت عوارض اقدام می‌کنیم اما آتشپاد ظهوریان خط بطلانی بر باورم کشیده و به ما می‌گوید: اگر یکی از صنایع یا جایی که در استفاده از این مواد شیمیایی و اسیدی کاربری خاصی دارد از ما به‌عنوان یک مجموعه امداد رسانی توصیه یا دستورالعمل خاصی بخواهند قطعاً همکاری می کنیم.

وقتی از وی سؤال می‌کنم حتماً باید حادثه اتفاق بیفتد تا بعد برای آن اقدام کنیم پاسخ می‌دهد: سازمان آتش‌نشانی فقط پیرو دستورالعمل عادی سازمانی مبنی بر اینکه حادثه‌ای ایجاد شود اقدام خواهد کرد در غیر این صورت هیچ مسئولیت دیگری در این حوزه ندارد.

ظهوریان البته برای اطمینان خاطر اظهار می‌کند: حوادث ناشی از حمل مواد شیمیایی در سال خیلی اندک است مگر اینکه در مقدار وسیعی باشد.

البته طبق روالی که در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی به چشم می‌خورد مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد مسئولیت این موضوع را بر عهده شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی می‌داند و لذا از ما می‌خواهد تا موضوع را از این شرکت پیگیری کنیم.

در حوزه اختیارات ما نیست!

به دنبال پیدا کردن مسئول نظارت و حمل‌ونقل مواد شیمیایی خطرناک در انبارهای مشهد و بنا بر آدرسی که مدیرعامل آتش‌نشانی به ما  داده است با رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی تماس می‌گیریم اما وقتی سید جعفر قائمی طلب اذعان می‌کند چگونگی حمل‌ونقل این مواد خطرناک در حوزه اختیارات ما نیست و شرکت فراورده‌های نفتی هیچ مسئولیتی در حمل‌ونقل این مواد در داخل شهر ندارد لذا متوجه می‌شوم که آدرس را اشتباهی آمدیم!

به‌عنوان یک خبرنگار یک‌بار دیگر نام تمام مسئولان شهر را که با بحران مرتبط هستند در ذهنم مرور می‌کنم و درحالی‌که حادثه بندر لبنان در ذهنم تداعی می‌شود با مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی تماس می‌گیرم اما پس‌ازاینکه ارتباطی با مدیر بحران برقرار نمی‌شود همکاران ایشان برای اینکه دست‌خالی نمانم به من می‌گویند: مدیریت بحران مانند دیگر ادارات دخالت و نظارتش را به بعد از ایجاد حادثه برای محیط‌زیست و مردم بعد از ایجاد اتفاق در پی حمل‌ونقل و جابه‌جایی مواد شیمایی  است و لذا متولی رصد و رسیدگی به این موارد در اختیارات این مدیریت نیست!

پیدا کنید پرتقال فروش را

موضوع یافتن مسئول نظارت بر حمل مواد شیمیایی که حالا حکم پیدا کردن پرتقال فروش را برای من پیداکرده است موجب می‌شود تا با سازمان حفاظت محیط‌زیست هم تماس بگیریم.

مهدی نوروز زاده کارشناس مسئول آب‌وخاک حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی در این رابطه می‌گوید: اداره محیط‌زیست در بحث صدور مجوز برای حمل این مواد هیچ‌گونه دخالتی ندارد ولی اگر در این حوزه سانحه زیست‌محیطی اتفاق بیفتد که به‌نوعی منجر به پخش مواد در طبیعت بشود همکاران ما  نسبت به رفع مشکلات زیست‌محیطی اقدام خواهند کرد.

حالا پس از تماس با مسئولان متعدد این سؤال در ذهنم شکل می‌گیرد که چرا تمامی وظایف این دستگاه‌های اجرایی برای پس از حوادث و سوانح ناگوار تعریف‌شده  و رد پایی در پیشگیری دیده نمی‌شود؟

یک غفلت یک‌عمر پشیمانی

درحالی‌که دیگر از پیگیری این سوژه برای یافتن مسئول مربوطه پشیمان شدم اما در آخرین تلاش شماره نماینده پیشگیری از بحران، ایمنی و سلامت سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه شهرداری مشهد را می‌یابم که به‌احتمال‌زیاد پاسخ تمامی سؤالات در این حوزه را می‌داند.

علیرضا نوری در این راستا می‌گوید: افزایش مراکز صنعتی و تولیدی و نیاز این مراکز به مواد اولیه و تجهیزات خاص که اغلب در طبقه‌بندی کالاهای خطرناک و با محموله‌های ترافیکی می‌گنجد افزایش تردد این‌گونه وسایل نقلیه را در معابر شهری به دنبال داشته است.

وی ابراز می‌کند: متأسفانه ضابطه مشخصی برای تردد محموله‌های ترافیکی در معابر درون‌شهری وجود ندارد.

نوری اظهار می‌کند: در خصوص حمل مواد خطرناک تفاوت ماهیتی شهر و جاده در مواردی نظیر کانون‌های جمعیتی تراکم ترافیک وجود مراکز حساس نظیر مدارس، بیمارستان‌ها و...سبب بروز خطرات جانی و مالی فراهم در صورت کوچک‌ترین سهل‌انگاری خواهد شد.

وی تأکید می‌کند: ازاین‌رو وجود ضوابطی جهت کنترل وسایل نقلیه حامل این بارهای خطرناک و الزام آن‌ها به رعایت موارد ایمنی و تعیین مسیر مناسب که کمترین خسارت و خطر احتمالی را به دنبال خواهد داشت برای معابر درون‌شهری ضروری به نظر می‌رسد.

در پایان به این موضوع می اندیشم که چرا در زمان ایجاد هر حادثه تمامی دستگاه های اجرایی پای کار هستند اما برای پیشگیری از موضوع چنین مهمی وظایفی تعریف و تمهید نشده است!

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.