چابهار- منطقه مکران دارای قطب توسعه جاسک به عنوان بندر و پایگاه نیروی دریایی، هاب گاز، نفت و انرژی و منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به عنوان بندر آزاد و اسکله های با ظرفیت ایجاد مناطق صنعتی و حمل و نقل بین المللی است. توسعه این منطقه نمی تواند بدون مشارکت اجتماعاتمحلی چه از نظر اجتماعی و فرهنگی و چه از نظر استراتژیک به پایداری برسد در غیراینصورت ایجاد واحدها و پروژه های بزرگ صنعتی و تجاری بدون مشارکت مردم محلی میتواند به بُروز مشکلات اجتماعی، فقر و نابرابری منتهی شود.

توسعه مکران بودجه می خواهد؛ پای لنگان اعتبار توان دویدن را گرفته است

قدس آنلاین-گروه استان ها: در همین راستا توسعه اجتماعات محلی از طریق آموزش های پایه و فنی و حرفه ای و همچنین بالابردن سطح آموزش عالی می تواند میزان مشارکت جویی جامعه مدنی را در توسعه آتی منطقه افزایش دهد.

منطقه مکران ظرفیت ایجاد انواع صنایع پتروشیمی، فولاد و صنایع بزرگ را دارد و می تواند زمینه گسترده تولید و صادرات مجدد را فراهم سازد. در نهایت توسعه برون زا که محتاج تجهیز منابع و سرمایه گذاری ملی و بین المللی است، عامل مهمی در توسعه منطقه مکران به شمار می آید.

توسعه درونزا و برونزا به عنوان مکمل یکدیگر می تواند توسعه متوازن و پایدار منطقه را رقم بزند اما تحقق تمامی این آرزو ها در گرو توجه و توسعه زیر ساخت های لازم  و تامین اعتبار برای تکمیل پروژه های کرانه است.

ضرورت توانمندسازی جوامع محلی
  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ظرفیتی که بتواند توسعه روبه‌دریا و استقرار جمعیت را در این منطقه رقم بزند، توجه ویژه و خاص به توسعه سند سواحل مکران می‌داند.

مهرداد عرب اول در این راستا می‌گوید: بر این اساس سه فاز توسعه‌ای در این منطقه باید لحاظ شود که ازجمله آن می‌توان به محرمیت زدایی از منطقه و توانمندسازی جوامع محلی، آماده‌سازی منطقه برای ایفای نقش در سطوح ملی و فراهم‌سازی زمینه‌های نقش‌آفرینی به‌عنوان هاب بین‌المللی ترانزیتی اشاره کرد.

 وی خاطرنشان می‌کند: توسعه سواحل مکران به‌عنوان یک توسعه راهبردی شناخته می‌شود که در ضوابط ملی آمایش سرزمین نیز به آن توجه شده و در آن آمده است که با فراهم آوردن شرایط اقتصادی، اجتماعی و امنیتی باید به ایجاد تعادل نسبی در توزیع و ترکیب جمعیت پرداخت که نقاط استراتژیک و کانون‌های دارای قابلیت توسعه مورد تأکید هستند.

 عرب اول اذعان می‌کند: در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور نیز توجه ویژه به توسعه سواحل مکران موردتوجه مقام معظم رهبری قرارگرفته و تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور موظف هستند که همکاری‌های لازم برای این مهم را در برنامه ششم توسعه کشور به‌کارگیرند.

تکمیل پروژه‌های کرانه

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان در همین رابطه بابیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها یک هزار و سی‌ودو میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌ها نیاز است، اذعان می‌کند: ۲۱ پروژه در حوزه پس‌کرانه توسعه سواحل مکران مصوب شده که هفت طرح مربوط به حوزه راه، ۲ پروژه در بخش شیلات، ۲ طرح مختص گردشگری، یک پروژه بهداشتی، هفت طرح منحصر به منابع آبی و ۲ پروژه هم مربوط به حوزه صنعت است.

عرب اول ادامه اظهار می‌کند: از مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به احداث پل باهوکلات، پل ملوران، محور فنوج – تنگ سرحه، مرکز درمان بستر ده تختخوابی قصرقند، توسعه شبکه آبرسانی روستاها نیکشهر و ساماندهی رودخانه کاجو اشاره کرد، این طرح ها در سال گذشته ۲۹ میلیارد تومان اعتبار داشت.

اختصاص ۶۷ میلیارد تومان اعتبار

 وی می‌گوید باوجود نیاز به تأمین این اعتبار اما امسال ۶۷ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع در اختیار شورای برنامه‌ریزی اختصاص‌یافته و برای اتمام این پروژه‌ها ۳۲۹ میلیارد تومان دیگر نیاز است که برای سال ۱۴۰۰ در اعتبارات استان دیده خواهد شد.

وی اذعان می‌کند: بر اساس سیاست‌های سی‌گانه مندرج در توسعه سواحل مکران که در ۲۲ مهر ۹۸ به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین رسید، در این راستا برای تحقق هر سیاست اقدام به احصای پروژه کردیم.
 
عرب اول بابیان این‌که ۱۲۱ پروژه بر اساس سیاست‌های سی‌گانه سند برای استان احصا شده است، اظهار می‌کند: نکته مهمی که در بودجه سال ۱۴۰۰ لحاظ می‌کنیم، تأمین اعتبار پروژه‌ها توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بر اساس ۲ سند آمایش و توسعه سواحل مکران است.
 
عرب اول ادامه می‌دهد: در حوزه برنامه‌ریزی استان پس‌کرانه‌های سواحل مکران تا ایرانشهر است که ۱۰ شهرستان سیستان و بلوچستان را در برمی‌گیرد که حدود ۴۳ درصد شهرستان‌هاست، بنابراین بخش عمده‌ای از اعتبارات را در شورای برنامه‌ریزی به این ۲ سند اختصاص خواهیم داد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.