۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 736940

رییس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور گفت: از ابتدای امسال ۴۷ موقوفه در این شهرستان ثبت شده که از این تعداد ۲۴ مورد وقف جدید بوده و مابقی موقوفه‌های قدیمی است که برای آنها سند صادر شده است.

۴۷ موقوفه در نیشابور ثبت شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام صادق خلیلی چهارشنبه در جلسه هیات امنای موقوفه "لیلا خانم" افزود: نیازهای مردم در زمان‌های مختلف تغییر می‌کند و همانطور که در قدیم وقف برای کاروانسرا، حمام و آب‌ انبار رواج داشت امروز وقف برای تهیه جهیزیه و کارآفرینی مورد توجه قرار دارد.
وی ادامه داد: موقوفات همواره در خدمات رسانی به مردم نقش پررنگ داشته‌اند اما باید توجه داشت برای اینکه این توافق‌نامه‌ها منشاء خیر باشند باید در تنظیم آنها ضوابط شرعی و قانونی به دقت رعایت گردد تا در آینده مشکل‌ساز نشود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور گفت: در موقوفات منفعتی باید موضوع مالی وقف در توافق‌ها و قراردادها براساس نظر واقف مشخص و رعایت شود تا از سود و منفعت وقف در جهت نیت واقف استفاده شود و نقش اداره اوقاف فقط نظارتی است.
وی افزود: موقوفه لیلا خانم در منطقه بکاول نیشابور نشان ‌دهنده نگرش و نیت خیرخواهانه بانیان آن و در جهت توسعه این منطقه است و امیدواریم با دقت نظر منافع این موقوفه در چارچوب نیت واقف در جهت خیر و صلاح شهروندان صرف شود.
حجت‌الاسلام خلیلی ادامه داد: نیشابور سابقه بسیار طولانی در حوزه وقف دارد و قدیمی‌ترین وقف‌نامه خراسان بزرگ که قدمت آن به دوره تیموریان در سال ۷۷۷ هجری قمری بازمی‌گردد متعلق به مقبره امامزاده عمادالدین (ع) در روستای پیرشهباز بخش سرولایت این شهرستان است.
دکتر ذبیحی متولی بنیاد موقوفه لیلا خانم در منطقه بکاول نیشابور نیز گفت: تاریخ وقف‌نامه نخست این موقوفه سال ۱۲۴۷ هجری شمسی است و در سال ۱۳۴۴ توسط حاج مرتضی ذبیحی نیشابور به صورت رسمی ثبت شد و عایدات آن صرف تعزیه‌خوانی، برطرف کردن اختلافات، عمران ابنیه نیازمندان و در راه‌ماندگان می‌شود و در قحطی قرن ۱۳ موجب نجات جان افراد بسیاری در نیشابور شد.
وی افزود: این موقوفه بیش از هفتاد هزار مترمربع زمین در قالب ۵۰ قطعه است و امکان ایجاد بخش‌های مختلف فرهنگی و آموزشی در قالب کتابخانه و کانون پرورش فکری را در این منطقه دارد و از اهداف جدید این موقوفه در جهت ارتقای سلامت جسمی و روحی شهروندان کمک به راه‌اندازی آزمایشگاه مولکولی جهاد دانشگاهی نیشابور برای تشخیص ویروس کووید ۱۹ و ایجاد باغ تفریحی لیلا خانم برای استفاده شهروندان است.
شهرستان های نیشابور، فیروزه و زبرخان در خراسان رضوی دارای ۱۱ هزار رقبه و بیش از ۱۰۰ بقعه است که ۶۳ مورد آن تاکنون در اداره اوقاف و امور خیریه ثبت شده است. در این سه شهرستان ۲ هزار و ۸۱۲ موقوفه ثبت شده که مدیریت ۲ هزار و ۵۴۷ مورد آن با اداره اوقاف و امور خیریه و ۲۶۵ موقوفه دیگر نیز با متولیان است.
شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان به ترتیب در ۱۲۷ کیلومتری، ۱۶۲ کیلومتری و ۱۰۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارند.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.