گل‌پری، زنی مهاجر و سرپرست خانواده است که همراه با گلنار و سه دختر دیگرش، در محله کم‌برخوردار امامزاده یحیی(ع) در منطقه ۱۲ تهران زندگی می‌کند.

نان‌آور سفره غریبان

سخت‌ترین لحظات زندگی گل‌پری، روزی بود که از مدرسه گلنار ۱۴ ساله‌اش به او زنگ زدند و خبر از بی‌جانی و بی‌حالی دخترک نوجوانش دادند. انگار دنیا بر سرش آوار شد. سفره خالی از نانِ خانه‌شان را می‌دید و غیر از توکل و مدد از خدای روزی‌رسان، چاره‌ای بر این بیچارگی نداشت. اما مگر غیر از این است که خدا خود فرموده من در قلب‌های شکسته جا دارم؟ همان خدایی که هیچ امیدی را ناامید نمی‌کند و به واسطه عده‌ای فرشته زمینی، آن‌ها که مهربانی را از امام خود آموخته‌اند، به داد دل پردرد گل‌پری و دخترانش رسید تا آن‌ها هم مانند بسیاری از هم محله‌ای هایشان، از طرح «مهر ثامن» برخوردار شوند.

شروع ماجرا

حلیمه محبی، مدیر مدرسه دخترانه ابن‌سینا در محله امامزاده یحیی(ع) می‌گوید: «تکرار وضعیت ضعف و بی‌حالی بعضی دانش‌آموزان دختر مدرسه که در دوره اول دبیرستان تحصیل می‌کنند و همچنین آگاهی از فقر زیاد خانواده‌های این دانش‌آموزان، ما را بر آن داشت تا به فکر چاره باشیم. خیلی زود و به مدد خود امام مِهر و مهربانی، امام رضا(ع) توسط یکی از همکاران که از خادمیاران مسجد علی بن موسی الرضا(ع) در منطقه ۱۲ است، با طرح «مِهرثامن» آشنا شدیم و تا به امروز به واسطه این طرح، توانسته‌ایم حدود ۴۵ دانش‌آموز نیازمند مدرسه را همراه با خانواده‌هایشان زیر پوشش این طرح قرار دهیم».

«نان رایگان رضوی» چیست؟

مصطفی خوش‌صحبتان، جانشین مسئول کانون خادمیاری مسجد علی بن موسی الرضا(ع) در منطقه ۱۲ تهران است. او ضمن بابرکت خواندن طرح «مهر ثامن» یا نان رایگان رضوی می‌گوید: «از آبان ۱۳۹۸ در تحقیقات به عمل آمده متوجه شدیم شماری از دانش‌آموزان محله امامزاده یحیی(ع) به دلیل فقر مفرط و ضعف بدنی در کلاس درس از گرسنگی بی‌حال می‌شوند. تصمیم گرفتیم با کمک خادمیاران کانون خدمت رضوی منطقه، هزینه نان خانواده‌های محروم این دانش‌آموزان را از محل جذب کفاره روزه تأمین کنیم و نان را رایگان در اختیار آنان قرار دهیم‌. برای اجرایی کردن طرح و به جهت حفظ کرامت افراد نیازمند در مراجعه به نانوایی‌ها، به فکر راه چاره‌ای بودیم که طراحی سکه‌های فلزی در دو رنگ نقره‌ای و طلایی در حالی که روی آن‌ها با لیزر عبارت «مهر ثامن» حک شده چاره این مشکل شد. در گام بعدی، به مدارس محله مراجعه کرده و با هماهنگی مدیران، اسامی دانش‌آموزان بی‌بضاعت را جمع‌آوری کردیم. پس از تحقیقات و بررسی‌های میدانی که توسط خادمیاران خواهر انجام گرفت، طرح مهر ثامن را با ۷۲ خانواده آغاز کردیم».

سکه‌های طلایی، سکه‌های نقره‌ای

خوش‌صحبتان درباره نحوه استفاده از این سکه‌ها و تفاوت آن‌ها می‌گوید: «طبق این طرح، بر اساس تعداد افراد هر خانواده و نیاز آن‌ها، هر دو هفته یک بار سکه‌هایی را برای تأمین نان روزانه و هفتگی در اختیارشان قرار می‌دهیم. هماهنگی‌های لازم با چند نانوایی در محله امامزاده یحیی(ع) انجام شده است و در مراجعه افراد زیر پوشش طرح به این نانوایی‌ها، افرادی که سکه طلایی دارند می‌توانند به ازای تحویل سکه خود به نانوایی پنج عدد نان و افرادی که سکه نقره‌ای دارند ۱۰ عدد نان دریافت کنند. در پایان هر هفته، کار تسویه حساب نان‌های تحویل داده شده با کانون خادمیاری مسجد علی بن موسی الرضا(ع) است. در حال حاضر حدود یک سال و نیم است که تعداد ۱۲۰ خانواده، یعنی در حدود ۵۴۰ نفر، نان هر روز سفره خود را به برکت امام مهربانی‌ها تهیه می‌کنند».

غریبان، نیازمند کمک‌رسانی هستند

فاطمه شفیعی، معاون پرورشی دبیرستان دخترانه ابن‌سینا نیز با اشاره به مهاجرنشین بودن محله امامزاده یحیی(ع) می‌گوید: «بیشتر دانش‌آموزانی که زیر پوشش طرح مهر ثامن قرار گرفته‌اند، بومی محله نیستند. تعدادی از روستاها مهاجرت کرده‌اند و برخی اهل کشور افغانستان هستند».‌

 شفیعی با اشاره به فعال و ممتاز بودن برخی از این دانش‌آموزان نیازمند می‌گوید: «متأسفانه بعضی از این نوجوانان بااستعداد، برای گذران زندگی مجبور هستند در حین تحصیل کار کنند و بعضی هم ترک تحصیل می‌کنند. ولی ما سعی کردیم با کمک خیریه‌های محله از جمله خیریه حضرت فاطمه الزهرا(س) و خیریه مسجد علی بن موسی الرضا(ع)، بخش کوچکی از نیازهای معیشتی این خانواده‌ها را با اهدای گوشت و غذای گرم و اقلام خوراکی در مناسبت‌های گوناگون تأمین کنیم. هر چند با شیوع کرونا علاوه بر مشکلات تغذیه و معیشتی این دانش‌آموزان، مشکلات دیگری مانند نبود امکانات استفاده از تحصیل در فضای مجازی، برای آن‌ها ایجاد شده است که حل آن‌ها نیازمند کمک خیران نیک‌اندیش خواهد بود».

الهی نان سفره‌ات گرم باشد

قدیمی‌ها حرف‌های خوبی بلد بودند و دعاهای قشنگی بدرقه راه هم می‌کردند. یکی از دعاهایشان این بود: «الهی همیشه آبت سرد و نان سفره‌ات گرم باشد». انگار این دعا، نهایت عاقبت به خیری را با خود داشت. مثل وضعیت گل‌پری و دخترانش. آن‌ها که این روزها می‌توانند همراه بسیاری از اهالی محل، بدون تشویش، با سکه‌های طلایی و نقره‌ای خود که ممهور به «مِهر ثامن» است، هر لحظه سفره‌شان بی‌نان ماند، به نانوایی محل بروند و بدون اینکه کسی متوجه شود، با تحویل سکه، نان گرمشان را از برکت وجود پرمهر ثامن‌الحجج(ع) دریافت کنند. وجودی که از آن عشق منتشر می‌شود و دلدادگان را به مهربانی وامی‌دارد. حتی هزاران کیلومتر دورتر از مشهدالرضا(ع) در کوچه پس کوچه‌های محله‌ای گمنام و ناآشنا.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.