تعداد زیادی از آن‌هایی که برای سفر هواپیما را انتخاب کرده اند معمولاً با این مشکل مواجه شده اند که بلیت هواپیما در زمان‌های مختلف گاه قیمت‌های متفاوتی دارد.

پرواز بلیت تا سقف کاذب!

حتی به فاصله چند روز و در شرایط و روزهای خاص بنا به وضعیتی که غالب است قیمت‌ها تغییر می‌کند. هر چند با آزادسازی قیمت بلیت‌ها در چند سال اخیر الگوی همه شرکت‌های هواپیمایی دنیا در کشور رایج شده و دست شرکت‌ها برای قیمت‌گذاری بلیت‌ها باز گذاشته شده است، اما این نکته نیز در این موضوع گنجانده شده که شرکت‌های هواپیمایی باید کف و سقف قیمت‌هایی که از سوی هواپیمایی کشوری برای آن‌ها در نظر گرفته شده است را رعایت کنند تا به این ترتیب بشود قیمت بلیت هواپیما را در چارچوبی خاص مدیریت نمود. با وجود این اما مردم خیلی مواقع در شرایطی خاص برای تهیه بلیت هواپیما با مشکل مواجه می‌شوند و قیمت‌ها حتی سقفی که برای بلیت در نظر گرفته شده را رد می‌کنند!

یکی از شهرهایی که معمولاً مسافران آن با این چالش مواجه‌اند مشهد بوده و همواره مسافرانی که قصد سفر از مشهد یا برعکس سفر به مشهد را دارند برای تهیه بلیت در روزهای خاص یا شرایطی مانند تغییر رنگ شهر در دوران کرونا با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. به طور مثال بلیتی که در روزهایی که شهر مشهد در وضعیت قرمز کرونایی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بوده و شاید هم کمتر، اکنون که وضعیت شهر مشهد به آبی تغییر رنگ داده قیمتش یک میلیون تومان را هم رد کرده است! 

دور زدن قیمت‌ها با کف و سقف کاذب!

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان خراسان رضوی در واکنش به این موضوع به قدس گفت: سه چهار سال است براساس برنامه‌ریزی انجام شده هواپیمایی کشوری اقدام به آزادسازی قیمت بلیت‌ها نموده است که در واقع آزادسازی نیست و باید گفت قیمت‌ها رها شده‌اند! چون کف و سقفی که برای بلیت‌ها در نظر گرفته شده است کمتر رعایت می‌شود و قیمت‌ها گاه آن چیزی نیست که باید باشد.

فرقانی اظهار کرد: براساس مقرارت در موضوع آزادسازی؛ عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت بلیت است، اما همان طور که بیان شد در چارچوب قیمت کف و سقفی که سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته‌اند؛ آنچه وجود دارد، دور زدن قیمت‌ها حول کف و سقف در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین قیمتی که برای سقف بلیت تهران به مشهد در نظر گرفته شده ۸۰۰ هزار تومان است، اما این بلیت با قیمت بالای یک میلیون تومان هم فروخته می‌شود وقتی دلیل این موضوع پرسیده می‌شود توجیه شرکت این است که این بلیت را با خدمات بیزینس فروخته‌ایم!

نقص ناوگان در افزایش تقاضا

فرقانی همچنین بیان کرد: در دوران کرونا شرکت‌های هواپیمایی مثل خیلی از مشاغل دیگر دچار ضرر شدند و پروازها کمتر شد، از این رو توجیه دیگری که شرکت‌ها دارند این است که ناوگان موجود در زمان اوج کرونا که مردم برای سفر از هواپیما استفاده می‌کردند کفایت می‌کرد، اما اکنون که تقاضا برای سفر بیشتر شده است، بخشی از ناوگان برای تعمیرات و نبود قطعه به دلیل تحریم‌ها از چرخه خارج شده و ناوگان قادر به تأمین همه درخواست‌ها نیست. در چنین شرایطی متأسفانه به مردم ضرر وارد می‌شود و در نابسامانی قیمت‌ها سفر با وسیله نقلیه‌ای مثل قطار به شدت بالا می‌رود که قیمت بلیت در این حوزه نیز افزایش می‌یابد.

 سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در خصوص راهکار حل مشکل موجود اظهار کرد: حل شدن این مسئله بستگی به کامل شدن ناوگان ناقص موجود است این موضوع نیز بایستی با ورود دولت به سامان برسد.

رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با اشاره به این مطلب که در سال ۹۸ در مجموع ۴۰ مورد تخلف در آژانس‌ها و شرکت‌های هواپیمایی به ثبت رسیده است، گفت: در مجموع پرونده‌های این تخلف‌ها با ارجاع به اداره کل تعزیزات حکومتی به مبلغ ۵ میلیارد و ۱۶۳ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۳۲۹ ریال جریمه شدند. 

هر گونه افزایشی خلاف است

عباس اخوان ادامه داد: امسال به دلیل شیوع کرونا و مشکلاتی که در حوزه سفر و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی وجود داشت سفرها کمتر شده و گزارش تخلف‌ها نیز به همین نسبت کاهش یافته است، اما در یک مورد گشت مشترکی که با تعزیرات حکومتی انجام شد تخلف‌هایی در خصوص افزایش خودسرانه قیمت بلیت‌ها دیده شد که در مهر ماه گذشته با ورودی که صورت گرفت قیمت‌ها به نرخ قبلی برگشت.

وی همچنین بیان کرد: هواپیمایی کشور درخواست افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت‌ها را مطرح نموده، اما سازمان حمایت مصرف‌کنندگان هنوز این موضوع را به صورت مکتوب اعلام نکرده است بر همین مبنا هر گونه افزایش نرخ بلیت که در چارچوب مصوبات نباشد از نظر ما خلاف خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.