در حالی که قرار بود با راه‌اندازی سامانه «سیمبا» کارشناسان سازمان صمت گزارش تخلفات را به صورت آنلاین ثبت کنند، اما تصور می‌شود بهانه کمبود امکانات این طرح را که آمده بود تا از اعمال نفوذ در پرونده‌ها جلوگیری کند، به اسارت گرفته است.

«سیمبا» در اسارت «صمت»

چندی پیش بود که مسئولان وزارت صنعت،معدن و تجارت از رونمایی سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی با نام «سیمبا» خبر دادند. در آن زمان مدرس خیابانی که سرپرست وزارت صنعت،معدن و تجارت بود در آیین افتتاح این سامانه گفت: راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی، بازرسی‌ها را نظام‌مند می‌کنند.

از این موضوع حدود هفت ما گذشت و انتظار ما این بود که با اجرا شدن این سامانه در استان خراسان، دیگر شاهد اعمال نفوذهای احتمالی در پرونده‌های تنظیم شده از سوی کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت نباشیم؛ چرا که در زیرساخت‌های تعریف شده پیش‌بینی این امر نیز شده بود و برای هر کارشناس سازمان صمت که ضابط  تعزیرات‌حکومتی نیز محسوب می‌شوند، یک کد اختصاصی ورود به سامانه تعریف و به شماره تماس هر نفر به صورت محرمانه ارسال شد.وقتی ماجرا برای خبرنگار قدس حساسیت ایجاد کرد که مشخص شد رمزهایی که به صورت محرمانه برای هر کارشناس ارسال شده بود، توسط مسئولان معاونت بازرسی به هر شیوه‌ای که می‌شد جمع‌آوری و در اختیار دو یا سه نفر قرار گرفت تا آن‌ها فرم‌های گزارش تخلف را ثبت سامانه کشوری کنند. ماجرا این معنی را می‌داد که کارشناسی که باید مستقل باشد و بدون اعمال فشار بتواند پرونده افراد متخلف سطح بازار را شخصاً ثبت سیستم کند، دیگر کاره‌ای نیست و هر چه مسئولان بالادستی تصمیم بگیرند و بخواهند باید اجرا شود و مسئولان هستند که می‌توانند هر فرم تخلفی را که تمایل داشته باشند ثبت و آن‌هایی را هم که نمی‌خواهند ثبت سامانه نکنند.

رئیس سازمان صمت استان: کوتاهی باشد برخورد می‌کنیم

این ماجرا به کنار، ورود به برخی موضوعات و حواشی کار از آمارسازی‌های صورت گرفته در این حوزه حکایت داشت. این رویه هم این‌گونه پیش می‌رفت که در معاونت بازرسی و با دستور مسئولان آن چند نفر از نیروهای سازمان صمت مسئول ثبت گزارش تخلف تنظیم شده از سوی کارشناسان اتاق اصناف در این سامانه، آن هم با کد کارشناسان معاونت بازرسی شده‌اند. خروجی این اقدام یعنی آمار بازرسی و برخوردهای صورت گرفته توسط اتاق اصناف به نام معاونت بازرسی سازمان صمت تمام شود.

برای پیگیری این ماجرا با رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان‌رضوی ارتباط برقرار کردیم که مس‌فروش در این زمینه بیان کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم اینکه کدهای بازرسان گرفته شده به دلیل نبود امکانات و تجهیزات است. وی تصریح کرد: بازهم به همکاران معاونت بازرسی موضوع منتقل خواهد شد و از آن‌ها ماجرا را پیگیری خواهم کرد. نکته‌ای که در مورد سوءجریان مطرح کردید برای ما هم اهمیت دارد و اگر مقابل تخلفی گرفته نشده باید این کار صورت بگیرد.

مس‌فروش همچنین در مورد ثبت فرم‌های اتاق اصناف با کد کارشناسان معاونت بازرسی در سامانه سیمبا هم بیان کرد: من از معاون بازرسی خواهم خواست تا موارد را مورد بررسی قرار داده و پاسخ شما را هر چه سریع‌تر بدهند. اگر در این مسیر خلافی صورت بگیرد حتماً با آن برخورد خواهیم کرد.

توجیهی که پذیرفتنی نیست

عباس اخوان، کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت استان در پی تماس با خبرنگار ما عنوان کرد: اگر اطلاعاتی دارید که گزارش تخلف اتاق اصناف با کد کارشناسان ما ثبت می‌شود ارائه کنید، حتماً برخورد خواهیم کرد. اشکال کار در هر جا که برطرف شود، ما استقبال می‌کنیم. وی ادامه داد: در مورد ماجرای ثبت فرم گزارش تخلف در سیمبا هم  ابتدا تبلت‌های خام تحویل شد که سیم‌کارت نداشت، ۲۰ روز بعد سیم‌کارت‌ها آمد. پس از آن سیم‌کارت‌ها اینترنت فعال نداشت، وقتی هم اینترنت فعال شد ۳G بود که جوابگوی کار ما نبود. آمدیم ماجرا را مدیریت کنیم و برای آن همزمان افرادی را قرار دادیم تا گزارش‌های غیرمتخلف را ثبت کنند و متخلفان را هم دو سه کاربر دیگر با کدهای مشخص ثبت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.