یونان همزمان با سفر فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه به این کشور در میانه تداوم تنش ها با ترکیه بر سر اختلافات سرزمینی در دریای مدیترانه، قرارداد خرید ۱۸ فروند جنگنده رافائل را امضا می کند.

یونان برای مقابله با ترکیه آستین بالا زد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از یاهونیوز؛ یونان این هواپیماهای جنگی فرانسوی به ارزش حدودی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو را که برای بالابردن توان ارتش خود سفارش داده، از تابستان آینده تحویل خواهد گرفت.

پارلی در پی تصویب هفته گذشته این قرارداد در پارلمان یونان، برای امضای قرارداد نهایی فروش ۶ فروند رافائل تازه و و ۱۲ فروند رافائل دست دوم، از آتن دیدار می کند.

روی این هواپیماها موشک های کروز اسکالپ، موشک های دوربرد هوا به هوای متئور، موشک های هوابه هوای میان برد میکا و موشک های ضدشناور هوا به دریا یا هوا به سطح اگزوسه نصب خواهد شد.

این قرارداد همچنین شامل آموزش خلبانان و نگهداری این هواپیما هم می شود.

نیروی هوایی یونان با جت های جنگنده فرانسوی ناآشنا نیست و آتن در سال ۱۹۷۴ میلادی ۴۰ فروند میراژ اف یک، در سال ۱۹۸۵، ۴۰ فروند میراژ ۲۰۰۰ و در سال ۲۰۰۰، ۱۵ فروند میراژ 5-2000 خریداری کرده است.
به نوشته تارنمای دیفنس ورلد این هواپیماهای جنگنده در اسکادران ۳۳۲ نیروی هوایی یونان در پایگاهی در شمال آتن مستقر خواهند شد.

تنش میان یونان وترکیه از اعضای ناتو در سال گذشته در شرق دریای مدیترانه در پی رویارویی سخت چند هفته ای این دو کشور، به سطح بی سابقه ای رسید.

یونان در پی بحران مالی ۱۰ ساله که تقریبا یک چهارم از تولید ملی این کشور را نابود کرد، به رشد زیاد در سال ۲۰۲۰ امید بسته بود که با همه گیری گسترده ویروس کرونا، این امید برباد رفت.
یونان در پی افت حدود ۱۰ درصدی اقتصادی در سال ۲۰۲۰، برای سال ۲۰۲۱ رشد ۴.۸ درصدی پیش بینی کرده است. دولت یونان به رغم مشکلات اقتصادی به سرمایه گذاری بر روی نیروهای مسلح، به کارگیری کارکنان و ناوچه ها، بالگردها و پهپادهای تازه و به روز رسانی و ارتقاء ناوگان جت های جنگی اف – ۱۶ خود ابراز تمایل کرده است.

قرار است یونان و ترکیه پس از چهار ساله وقفه از  ۲۵ ژانویه (۶ بهمن ماه) مذاکرات در باره علامت گذاری مناطق اکتشافی دریانوردی را از سربگیرند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.