جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱

فعال شدن کارت حساب مسدود اتباع خارجی به محض دریافت کد شهاب

کارت بانکی

به دنبال حواشی ایجاد شده درباره حساب های مسدود شده و کد شهاب، شورای هماهنگی بانکها در بیانه ای اعلام کرد که قبلا از اتباع بیگانه خواسته شده بود شناسه هویتی بگیرند و شفاف سازی اطلاعات حساب به برادران و خواهران افغانستانی اختصاص ندارد.

به گزارش قدس آنلاین، شورای هماهنگی بانکها طی بیانه ای به ارائه توضیحلتی راجع صدور کد شهاب پرداخت که در ادامه آمده است:

"در روز های گذشته برخی رسانه های معاند  با نادیده گرفتن  مقررات  شفافیت عملیات بانکی که مستلزم صحت اطلاعات هویتی صاحبان حساب است و  هشدارهای مکرر قبلی به صاحبان حساب های مشمول نقص  اطلاعات یا اطلاعات ناصحیح ، به سیاه نمایی روی آورده و این گونه القا کرده اند که برخی بانک های کشور، حساب و کارت بانکی اتباع بیگانه را مسدود کرده اند. این سیاه نمایی در  حالی صورت می گیرد که رعایت مقررات مذکور نه فقط در ایران بلکه در اغلب کشورهای جهان و نه تنها نسبت به اتباع بیگانه بلکه نسبت به کلیه صاحبان حساب های بانکی به دلایل  مختلف از جمله پیشگیری از پولشویی  الزامی است. در این خصوص ذکر نکاتی چند برای روشن شدن زوایای موضوع ضرورت دارد:

۱.با توجه به لزوم شفافیت عملیات مالی و تراکنش‌های بانکی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، بانک مرکزی از مدت‌ها پیش،    اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی را الزامی کرده است.

۲.روش عملیاتی برای احراز اطمینان از کامل و صحیح بودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب است که همان شناسه هویت الکترونیکی بانکی است. برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می‌شود. کد شهاب رابط اصلی  سامانه‌های بانکی و نهاب بوده و سامانه نهاب بر روی شبکه ملی کشور (NiBN) برای تمامی بانک‌ها و موسسات مالی مجاز قابل استفاده است.

۳.اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب، به کد ملی  و اتباع غیر ایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است، نیاز دارند.

۴.از ابتدای سال جاری، اقدام‌ و پی‌گیریهای مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب را دریافت کنند. خوشبختانه بخش بزرگی از اتباع کشورهای همسایه به‌ویژه برادران و خواهران افغانستانی توانستند کد شهاب بگیرند و البته تعدادی از این عزیزان هم ظاهراً  به دلیل قانونی و رسمی نبودن مهاجرتشان  موفق به دریافت کد شهاب نشدند.

۵-در این باره چندین بار اطلاع رسانی  و به اشکال مختلف، هشدار لازم به تک‌تک صاحبان این حساب‌ها داده شد تا این که تمامی بانک‌ها بر اساس بخشنامه‌ بانک‌مرکزی، از تاریخ ششم بهمن، ارائه‌ خدمات به حساب‌های  فاقد  کد شهاب متوقف گردیده است."

پیگیری برای حل مشکل مهاجران

در همین رابطه و به دنبال اعتراضات برخی از مهاجرین افغانستانی به قطع خدمات کارت‌های بانکی، مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: در پی یافتن راه حل جایگزین هستیم تا مشکل این عزیزان حل شود.

 صیدی، با اشاره به لزوم شفافیت عملیات مالی و تراکنش‌های بانکی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی گفت: بانک مرکزی از مدت‌ها پیش، اقدام به الزامی‌کردن اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی کرده است.

وی با اشاره به اینکه روش عملیاتی برای احراز اطمینان از کامل و صحیح‌بودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب است، افزود: کد شهاب، شناسه هویت الکترونیکی بانکی است بدین معنا که برای هر مشتری بانکی، یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می‌شود و کد شهاب، رابط اصلی برقراری میان سامانه‌های بانکی و نهاب است.

صیدی ادامه داد: سامانه نهاب بر روی شبکه ملی کشور (NiBN) برای تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی مجاز قابل استفاده است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در اغلب کشورها نیز به همین صورت است و خیلی جدی گرفته می‌شود، گفت: اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب، به کد ملی نیاز دارند و اتباع غیر ایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران ادامه داد: از ابتدای سال جاری، اقدام‌ و پی‌گیریهای مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب را اخذ کنند که خوشبختانه بخش عظیمی از اتباع کشورهای همسایه به‌ویژه برادران و خواهران افغانستانی توانستند کد بگیرند و مشکل حل شد و البته تعدادی از عزیزان هم به دلیل عدم اخذ کد فراگیر که ظاهراً به دلیل قانونی و رسمی‌نبودن مهاجرت‌شان هست نتوانستند کد شهاب بگیرند.

وی افزود: در این رابطه، نهادهای ناظر و ضابط ذیربط، بارها به عدم تمکین بانک‌ها به مسدودکردن حساب‌ها و کارت‌های این گروه از افراد، اعتراض رسمی و حتی حقوقی کردند که با مذاکره طرف‌های قضیه، موفق شدند چند بار مهلت اخذ کد را تمدید کنند اما از آنجا که گاهی با برخی کارت‌های این گروه، تراکنش‌های مشکوک انجام می‌شد، در نهایت و پس از چندین بار تمدید، تمامی بانک‌ها موظف شدند از تاریخ ششم بهمن‌ماه سال‌جاری، حساب‌ها و کارت‌های فاقد کد شهاب را مسدود کنند.

صیدی خاطرنشان کرد: در این رابطه چند بار اطلاع‌رسانی و به صورت‌های مختلف، هشدار لازم به تک‌تک صاحبان این حساب‌ها داده شد تا اینکه تمامی بانک‌ها بر اساس بخشنامه‌ بانک‌مرکزی، از تاریخ یادشده، ارائه‌ خدمات به حساب‌های بدون کد شهاب را متوقف کردند.

وی با بیان اینکه تعداد این حساب‌ها بیشتر در بانک‌های بزرگ متمرکز است که درصد قابل توجهی نیز به دلیل پراکندگی و کثرت شعب، در بانک صادرات ایران است، تأکید کرد: در حال حاضر در پی یافتن راه‌حل جایگزین هستیم تا هم مشکل این عزیزان حل شود و هم قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و همچنین تحقق شفافیت رعایت شود که البته به تشخیص و تصمیم وزارت کشور و بخش اتباع خارجی بستگی دارد.

مدیرعامل بانک صادرات گفت: چند بار اخطار داده شده بود که برخی دریافت کرده بودند اخطار را و برخی دیگر نه، چون صاحب حساب، شماره همراه و آدرس را تغییر داده، ولی به بانک‌اطلاع نداده و بانک هم به شماره قبلی پیامک داده و به آدرس قبلی اخطار فرستاده است.

وی این را هم گفت که  داخل شعبه همچنان خدمات ارائه می‌شود و افراد مذکور، فعلا فقط نمی‌توانند با کارت کاری انجام دهند و سایر اقدامات میسر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.