اختتامیه یازدهمین دوسالانه سرامیک با وقفه‌ای ۹ ساله، ۱۰ بهمن ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ‌با یک سوم ظرفیت در فرهنگسرای ‌نیاوران برگزار ‌شد. در این مراسم زیبا پشنگ، راحله کاظم‌پور و اولدوز نبی‌زاده به عنوان برگزیدگان یازدهمین ‌دوسالانه سرامیک ‌تهران معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

انگیزه تازه به هنرمندان

درون‌ریزی احساسات با هنر سرامیک

زیبا پشنگ که با مجموعه‌ای به نام «رسوب» در این دوسالانه شرکت کرده بود، در توضیح اثرش گفت: موضوع اثر من درون‌ریزی احساسات است با توجه به اینکه سوژه دوسالانه «خودکاوی» بود روی این مسئله کار کردم.  وی افزود: مجموعه «رسوب» سه بخش دارد و با توجه به ویژگی‌هایی که خود ماده سرامیک داشت این سه بخش را کار کرده بودم. 

وی در توضیح بیشتر بخش‌های مجموعه «رسوب» گفت: بخش اول در مورد پنهان کردن عواطف، بخش دوم درون‌ریزی احساسات و بخش سوم که فرم اصلی کار من بود درباره تأثیر درون‌ریزی بر جسم انسان است.  این هنرمند افزود: فرم اثر من شبیه به فرم داخل مری و معده بود که داخل کار من اتفاقی شکل می‌گرفت. من از داخل کارم ویدئو تهیه کردم مثل فضای آندوسکوپی که آن هم در کنار فرم اصلی نمایش داده شد.  پشنگ در توضیح انگیزه‌اش از توجه به این موضوع گفت: این سوژه را از آن جهت انتخاب کردم چون در زندگی روزمره با آن درگیر هستم؛ فشارهای روحی بر معده من تأثیر می‌گذارد و چون این مسئله را تجربه کرده بودم، مجموعه «رسوب» را ساختم.  

تأثیر دوسالانه بر ادامه مسیر هنری

در ادامه گفت‌وگو پشنگ در خصوص تأثیر دوسالانه‌ها بر ادامه مسیر هنری هنرمندان گفت: دوسالانه‌ها یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های هنری هستند که همه هنرمندان دوست دارند در این فضا حضور داشته باشند و کار کنند چون هم فرصت خوبی ایجاد می‌کند تا بتوانیم آثار جدی‌تری بسازیم و هم شرایطی ایجاد می‌کند تا آثاری را که نمی‌توانیم در گالری‌ها به نمایش بگذاریم در دوسالانه عرضه کنیم.

این هنرمند معتقد است: دوسالانه‌ها به دیده شدن هنرمند و اثرش هم کمک می‌کنند چون هنرمند با شرکت در بینال‌ها به بازخوردهای خوبی می‌رسد.

به گفته پشنگ برگزاری یازدهمین دوسالانه سرامیک در این اوضاع و احوال به هنرمندان این عرصه انگیزه تازه‌ای داد.   زیبا پشنگ متولد ۱۳۵۹ در تهران، کارشناسی ارشد خود را در رشته نقاشی از دانشگاه سوره دریافت کرده است. او عضو انجمن مجسمه‌سازان و سفالگران نیز هست و تاکنون چهار نمایشگاه انفرادی برپا کرده که سه نمایشگاه در گالری سیحون بوده است. پشنگ در بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهی داخل و خارج از کشور هم شرکت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.