۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 738924

نکاتی درباره واکسیناسیون که سلبریتی‌ها نمی‌خواهند به آن توجه کنند

علیرضا وهاب‌زاده /مشاور رسانه‌‎ای وزیر بهداشت

در حالی که جمهوری اسلامی ایران همانند دیگر کشورها بر اساس ملاحظات خاصی که هر دولت برای خود تعریف کرده، در حال وارد کردن واکسن کرونای مورد تأیید مراجع معتبر است، حاشیه‌سازی دوباره سلبریتی‌ها در موضوع وارد کردن واکسن خارجی بار دیگر این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است. موج‌سواری منفی برخی چهره‌های رسانه‌ای بر این مقوله در حالی انجام می‌شود که تهران جزو نخستین کشورهایی بود که جهت تهیه واکسن اقدام کرده است. پس اظهارات سلبریتی‌ها را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟

واقعیت آن است آنچه بر زبان سلبریتی‌ها جاری می‌شود بر اساس اخبار غلط رسانه‌های بیگانه است که جبهه‌گیری آن‌ها در مقابل جمهوری اسلامی غیر قابل کتمان است. به عنوان نمونه آن‌ها مدعی می‌شوند فلان کشور ۴۰ میلیون دز واکسن خریداری کرده، ولی هیچ‌گاه نمی‌گویند که همان طرف مورد نظر، چه میزان دز تحویل گرفته است؟ اگر آن‌ها اخبار را به‌درستی و کامل دنبال کنند، متوجه خواهند شد میزان واکسن‌های تحویلی حتی به همان کشورهایی که پیشرو واکسیناسیون هستند هم بسیار ناچیزتر از اعدادی هست که آن‌ها به شرکت‌های واکسن‌سازی سفارش داده‌اند. جمهوری اسلامی نیز بالای ۲۰میلیون دز واکسن خارجی سفارش داده و مبالغی هم برای آن به برنامه جهانی کوواکس (COVAX)، طرف روسی و دیگر منابع خارجی مورد نظر پرداخت شده است. البته ایران خود نیز از قافله تولید واکسن عقب نمانده و قطعاً تا اواسط بهار شاهد به ثمر نشستن این تلاش‌ها خواهیم بود.

ما دو خط تولید در زمینه واکسن کرونا را دنبال می کنیم: نخست واکسن مشترک با طرف کوبایی است که در دست تولید است و دیگری واکسنی است که «بنیاد برکت» متولی تولید آن است. علاوه بر این ممکن است واکسن تولیدی شرکت داروسازی رازی هم در آینده نزدیک به تولید انبوه برسد.

نکته دیگری که جوسازان سلبریتی‌ به آن توجه ندارند، این است که به دلیل شدت تقاضا، شرکت‌های تولیدکننده واکسن خارجی برای تحویل سفارش‌ها با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو هستند. اگر دقیق شویم می‌بینیم که جز رژیم صهیونیستی و انگلیس، دیگر طرف‌ها هنوز اقدام خاصی در زمینه واکسیناسیون انجام نداده‌اند. البته میزان واکسیناسیون انجام‌شده از سوی این دو طرف هم به چند میلیون بیشتر نمی‌رسد. پیشتر دیدیم با توجه به اینکه شرکت آمریکایی فایزر نتوانست دز دوم را به برخی افراد در انگلیس تحویل دهد، این مسئله به چالشی بزرگ تبدیل شد و واکسینه‌شدن این گروه هم عملاً بی‌اثر ماند. ضمن اینکه باید توجه کنیم کل دنیا نزدیک به ۸ میلیارد جمعیت دارد که از این میزان تنها زیر یک درصد آن‌ها واکسیناسیونشان انجام شده است. خیلی از همین افراد هم فقط در یک مرحله تزریق داشته‌اند. آن‌ها تا فاصله ۱۵ روز تا یک ماه آینده باید مرحله دوم واکسینه خود را انجام دهند؛ پس واکسیناسیون قطعی همین افراد نیز انجام نشده است.

از سوی دیگر اروپا اعلام کرده به واکسنی که در این اتحادیه تولید شود، اجازه خروج نداده و یا فروش خارجی آن را بسیار محدود خواهند کرد. این مسئله آشکار می کند ما نمی‌توانیم روی واکسن خارجی حساب ویژه‌ای باز کنیم؛ چرا که روند دسترسی به آن طولانی و زمان‌بر خواهد بود. فایزر با کشورهای مختلف قراردادهای چند ده میلیونی فروش بسته، ولی چیزی که تحویل می دهد عملاً بسیار ناچیز است. بر این اساس تا وقتی این شرکت بخواهد در بهترین حالت واکسنی را تحویل ما دهد، حداقل ۶ ماه تا یک سال به طول خواهد انجامید. بنابراین اگر ما در صف خرید واکسن خارجی بمانیم و تولید داخلی را پیگیری نکنیم، قطعاً در کوتاه‌مدت چیزی دست ما را نخواهد گرفت.  متأسفانه سلبریتی‌ها بر اساس همین اطلاعات ناقص خود اظهار نظر می‌کنند. تأکید می‌کنم زود شروع کردن واکسیناسیون به معنی پیشرو بودن و اینکه زودتر بتوان تمام اعضای جامعه را ایمن کرد نیست. کشورها تا زمانی که ۷۰ درصد جمعیتشان واکسن نزنند، عملاً واکسیناسیون آن‌ها بی‌معناست. ۶ ماه آینده مشخص خواهد کرد کدام کشورها توانسته‌اند در این زمینه موفق باشند و کدام کشورها چشمشان به واکسن‌های خارجی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.