رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد گفت: قیمت کالایی که در فلان طرح اقساطی ارائه می شود نسبت به قیمت همان جنس با قیمت نقدی اش دربازار ۲۵ درصد تفاوت قیمتی دارد.

بخشی از افزایش قیمت لوازم خانگی مربوط به وضعیت بورس است

 روند کاهشی نرخ ارز در روزهای گذشته متاثر از اتفاقات بین‌المللی، انتظار کاهشی شدن قیمت‌ها در برخی بازارها از جمله لوازم منزل را به وجود آورد این در حالی است که مصرف کنندگان هنوز از گرانی های این بازار گلایه مند است. در همین رابطه رضا رزقیان مقدم  در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین بیان کرد: با پایین آمدن نرخ ارز قیمت لوازم خانگی هم کاهش چشم گیری داشته است تا جایی که چند نمونه از بزرگترین شرکتهای تولید کننده لوازم خانگی داخلی بین ۶ تا ۱۰ درصد برروی تمام محصولاتش تخفیف خرید گذاشته اند.

وی افزود:بخشی از افزایش قیمتی لوازم منزل مربوط به وضعیت بورس است اما با وجود اینکه صنایعی مانند مس، آلومینیوم، فولاد و...در این چند ماهه روند کاهشی نداشته است اما تعداد زیادی از شرکت های لوازم خانگی کالاهایشان را به قیمت روز عرضه می کنند.

رزقیان ادامه داد: هر ساله و با توجه به اتمام سال شرکت ها اجناسشان را با تخفیف های قابل توجه ای عرضه می کنند که امسال هم شاهد این اتفاق هستیم که اکثر شرکت های صاحب نام لوازم خانگی تا ۱۰ درصد بر روی تمامی لوازم خانگی و مورد استفاده مردم تخفیف گذاشته اند. با این همه اما اگر روند کاهش نرخ ارز تداوم داشته باشد، انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار لوازم‌خانگی منطقی است ولی با یک وقفه این کاهش اتفاق خواهد افتاد و آنچه مسلم است، نظام عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها است

وی گفت: این روزها اگرچه بازار مملو از تولیدات داخلی است و حتی کارخانجاتی داریم که ۱۰۰ درصد به تولید خود اضافه کرده‌اند، اما به دلیل بالا بودن قیمت‌ها بازار عملاً در رکود است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سئوال که چرا برخی از اجناسی که به اقساط در اختیار مردم قرار می دهند با وجود این تخفیفاتی که وجود دارد و رکود بازار باز هم از قیمت اصلی بازار گران تر است گفت: به دلیل اینکه شما بدون هیچ پولی و با وجود اقساط دراز مدت مبادرت به خرید لوازم منزل می کنید که با این همه هم این شرکت های لوازم خانگی نیستند که سود می برند بلکه بانک است که طرف اصلی خرید اقساطی شما است وگرنه شرکت بیشتر از همان ۳ درصد از فروش کالایش سود دریافت نمی کند. قیمت کالایی که در فلان طرح اقساطی ارائه می شود نسبت به قیمت همان جنس با قیمت نقدی اش دربازار ۲۵ درصد تفاوت قیمتی دارد.

وی بیان کرد: نرخ لوازم خانگی در ابتدای امسال گران شد ولی گرانی هایی که مردم بدون علت در این دو سه ماهه اخیر از آن نام می برند اصلا صحت ندارد و در واقع می خواهم این را هم بگویم که با توجه به نوسانات نرخ ارز و به دلیل اینکه اصلا خریدی در بازار صورت نمی گیرد بازار عملا دچار رکود شده است. درهمین روزهایی که مردم از گرانی ها شکایت می کنند برخی از فروشگاه ها به دلیل تعهداتی که به برخی کارخانجات دارند با دو درصد سود و حتی گاهی باهمان نرخ خرید از کارخانه اجناسشان را عرضه می کنند. با این همه اما همشهریان می توانند با مراجعه به سامانه ۱۲۴ قیمت تمام لوازم خانگی موجود در بازار را مشاهده کنند که با وجود این قیمت ها عرضه کننده تنها می تواند با دو تا سه درصد سود بالای آن قیمت کالایش را عرضه کند و نه بیشتر و بعد مبادرت به تهیه کالای مورد نیازشان بکنند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.