۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 739087

تحلیلی بر اظهارات ضد ایرانی مقام آمریکایی

ناصر ایمانی / تحلیلگر سیاسی

تحریم‌ها اقتصاد ایران را ضعیف کرد، تا جایی که مردم در خیابان‌ها علیه حکومت تظاهرات کردند. این همان چیزی بود که ما می‌خواستیم». این تازه‌ترین یاوه‌گویی‌های ضد ایرانی یک مقام آمریکایی علیه کشورمان است. نیکی هیلی، نماینده دولت دونالد ترامپ در سازمان ملل البته در ادامه اذعان می‌کند واشنگتن می‌خواسته از طریق تحریم‌ها شاهد تظاهرات خیابانی در ایران باشد. اظهارات هیلی که مستقیماً اصل نظام جمهوری اسلامی را نشانه گرفته، تازگی ندارد. پیشتر هم برخی از مقامات ترامپ از جمله برایان هوک، مسئول «گروه اقدام ایران» و تندروهایی همچون جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در لفافه بر تلاش این کشور برای تغییر نظام جمهوری اسلامی تأکید کرده‌ بودند.

اما سخنان اخیر این مقام آمریکایی از چند بعد، مهم و قابل توجه است. نخست حقیقت تقابل ریشه‌ای دنیای غرب با نظام اسلامی است. واقعیت آن است اگرچه دولت جدید آمریکا از تعامل با ایران سخن می‌گوید، اما آن‌ها هم مانند سلف خود در دشمنی ذاتی با ایران چیزی کم ندارند. نباید از یاد برد بسیاری از تحریم های خسارت بار علیه کشورمان در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما وضع و اجرایی شد. زیر سازی کاتسا (مادر تحریم‌ها) در دولت اوباما آغاز شده بود؛ همچنان که تحریم‌های سیسادا و آیسا و ویزا، یادگار دولت اوست. ترامپ هر چند شیوه دشمنی یانکی‌ها با کشورمان را از حالت پوشیده به نزاع آشکار تبدیل کرد، ولی دموکرات‌ها دستکش مخملین بر دست‌های چدنی دارند و هیچ گاه در تقابل با ایران چیزی کم نگذاشته اند.

نکته دوم که اظهارات هیلی بر ما آشکار کرد، مهم بودن عرصه اقتصادی در تقابل امروز با دنیای استکبار است. اقتصاد به عنوان خط مقدم تقابل، یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی است که می‌تواند ایران اسلامی را به معنای واقعی قوی کند و گواه این ادعا تأکید و توجه رهبر معظم انقلاب به مباحث اقتصادی در نام‌گذاری سال‌های اخیر از سال ۱۳۸۷ تاکنون است. در کنار این مسئله تأکید رهبری بر اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی از آینده‌نگری ایشان در مقوله حساس حکایت دارد. در حالی که دنیای امروز جنگ سخت و نظامی را دیگر برنمی‌تابد، عرصه تقابل به حوزه‌های دیگر و به‌ویژه اقتصاد کشیده شده است که اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان مثال روشنی در این باره است. آمریکا امروز اقتصاد را به عنوان خط مقدم تهاجم خود علیه جمهوری اسلامی انتخاب کرده و همین مسئله ضرورت هوشیاری بیشتر را طلب می‌کند.

در نهایت نکته جالب داستان سخنان هیلی علیه کشورمان هنگامی است که توجه کنیم دولت تازه مستقر شده آمریکا با هدف بهبود وجهه بین‌المللی خود از مذاکره با جمهوری اسلامی دم می‌زند. اما همان‌گونه که گفته شد، جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در دشمنی با ایران تفاوتی ندارند و تنها در روش دشمنی با کشورمان اختلاف دارند. در موضوع مذاکره هم این‌گونه هست. وقتی ما از گفت‌وگو میان دو طرف سخن می‌گوییم، منظور انجام تعامل برای رسیدن به نوعی توافق برد - برد است، در حالی که در نگاه واشنگتن این‌گونه نیست. مذاکره در قاموس آمریکایی‌ها پوشش و نوعی نیرنگ برای امتیازگیری بیشتر و راحت‌تر است و نه دادن امتیاز. به همین دلیل است که وقتی آن‌ها از گفت‌وگو با ما دم می‌زنند، منظورشان این است که ما تمام صنایع پیشرفته اتمی، نانو و موشکی خود را تعطیل کرده و حتی تحویل آن‌ها دهیم؛ این معنای مذاکره از دید دولت مستکبر آمریکاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.