کمیل طیبی گفت: بحث کنترل وکاهش نرخ تورم بسیار مهم و یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های کشور به شمار می‌رود از این رو باید سیاست‌های اقتصادی به کنترل تورم کمک کند.

کاهش تورم یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های اقتصادی مردم است/  اصلاحات اساسی در سیاستهای اقتصادی دولت برای امنیت اجتماعی کشور بسیار ضروری است

کمیل طیبی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با قدس آنلاین به یکی از اصلی‌ترین نیازهای کشور در موضوع تورم پرداخت و گفت: کاهش تورم یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های اقتصادی مردم است چرا که افزایش تورم و بی حساب و کتاب بودن افزایش تورم بار فشار زیادی به مردم وارد کرده است و توان آنها را در تأمین معیشت و نیازهای اساسی زندگی به شدت سخت کرده است.

وی دراین باره افزود: به هر حال تورم به دلایل ساختاری مختلفی دنبال می شود لذا تورم به صورت دستوری قابل کنترل نیست چرا که تورم اصولاً متغیر درون‌زایی است که باید به صورت اساسی یعنی با تغییر و اصلاحات اساسی اقتصادی و سیاست های پولی و مالی و مدیریت مطلوب اقتصادی انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سوال که تورم چگونه افزایش می‌یابد بیان داشت:  وقتی در بازار کالاهای مختلف مازاد تقاضا نسبت به مازاد عرضه وجود داشته باشد نقدینگی زیاد باشد یعنی مازاد عرضه اتفاق می افتد یعنی عرضه نمی‌تواند جوابگوی نقدینگی باشد از این رو تورم به وجود می آید.

وی دراین باره توضیح داد افزایش مداوم قیمت‌ها یعنی تورم و تورم موضوعی است کمرشکن که بیشتر کشورهای دنیا با دنبال کردن اصول صحیح اقتصادی و اجرای قوانینی که مانع هر گونه سوداگری و دلالی در بازار می شود مانع تورم شده‌اند در حالی که در دنیا تجربه‌ها و الگوهای ثابت شده زیادی برای کنترل نرخ تورم وجود دارد اقتصاد ما یعنی مدیران ما راه خود را طی می کنند بی توجه به اینکه تورم صدمات و تبعات اقتصادی و علاوه بر آن اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی به دنبال دارد.

کمیل طیبی دراین باره تصریح کرد: با افزایش تورم رفاه اقتصادی مردم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، طبقات متوسط ضعیف و طبقات ضعیف به زیر خط فقر می‌روند لذا منجر به افزایش نارضایتی اجتماعی و افزایش آسیب های اجتماعی می‌شود. 

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: امروز یکی از مهمترین واصولی ترین خواسته های مردم از دولتمردان ثبات نرخ تورم و بعد از آن کاهش نرخ تورم است چرا که تورم‌های دو رقمی در کمتر کشوری دیده می‌شود که متاسفانه سالهاست درایران وجود دارد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه تغییر سیاستهای اقتصادی دولت باید در مسیر کاهش تورم باشد گفت: بحث کنترل وکاهش نرخ تورم بسیار مهم و یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های کشور به شمار می‌رود از این رو باید سیاست‌های اقتصادی به کنترل تورم کمک کند.  سیاست‌های تولیدی، سیاست‌های پولی و مالی و جلوگیری از انبساط پولی و مالی بسیار ضروری است حتی خود یارانه های نقدی که به مردم داده می‌شود موجب انبساط پولی و مالی می‌شود که در شرایط تورمی به صلاح هیچ یک از گروه‌های اقتصادی بخصوص دهک‌های پایین درآمدی نیست بلکه به افزایش تورم و دامن زدن به کاهش رفاه اقتصادی و تنگنای بیشتر معیشتی آنها منجر می‌شود از این رو تغییر و اصلاحات اساسی در سیاستهای اقتصادی دولت یک امر بسیار ضروری برای اقتصاد و برای امنیت اجتماعی کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.