امروزه آلودگی هوا اصطلاحی است که در تمام دنیا شنیده می‌شود و هر چند عوامل اصلی ایجاد آلودگی هوا متفاوت است ولی این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که گازهای مضر، گردوغبار، دود و… وارد جو شوند.

مقصر آلودگی هوا در غبار ابهام!

با توجه به پدیده وارونگی هوا، صاف بودن چندروزه هوای بجنورد و نبود وزش باد، چند وقتی است هوایی که در این شهر تنفس می‌کنیم برای گروه‌های حساس ناسالم شده است؛ به ‌طوری ‌که برخی مواقع هوای بجنورد تا ۹ روز در مدار ناسالم قرار می‌گیرد و این وضعیت در شهری که نه صنعت بزرگ و تأثیرگذار در آلایندگی دارد و نه در منطقه بیابانی واقع ‌شده، شگفت‌آور است.کاهش کیفیت هوا کار را به جایی رسانده که میزان آلودگی حتی از تهران هم فراتر رفته است.

ایستگاه سنجش آلودگی هوا پاسخگو نیست

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان شمالی در این‌ باره می‌گوید: در بازه زمانی یکماهه از ۱۳ دی تا ۱۵ بهمن ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهر بجنورد هفت روز ناسالم، ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۹ روز سالم و چهار روز هوای پاک را به ثبت رسانده است.

مهندس اله‌پور با اشاره به اینکه سنجش کارشناسی در نقاط مختلف شهر صورت گرفته است، اظهار می‌دارد: میزان گردوغبار در بیشتر نقاط پایش شده بالا بوده و علت اصلی افزایش غلظت آلایندگی شهر بجنورد بالا بودن پارامتر غلظت گردوغبار است.

وی ادامه می‌دهد: در مدیریت برف، افزایش ماشین‌آلات برف‌روب و افزایش تعداد افراد پاکبان و همچنین میزان و کیفیت شن و نمک از جمله پارامترهای مورد انتظار است.

وی اظهار می‌دارد: پس از بارش برف، تردد زیاد شهروندان به مناطق برف‌گیر حاشیه شهر سبب ورود حجم بالایی از گل‌ولای به داخل شهر می‌شود که پس از خشک شدن این گل‌ولای و افزایش ترددها میزان گردوغبار در سطح شهر افزایش خواهد داشت.

وی می‌افزاید: وجود تنها یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در بجنورد، پاسخگوی نیاز مرکز استان نیست و ما نیازمند خرید و استقرار ایستگاه‌های بیشتری در شهر هستیم که در این خصوص پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

شن‌ریزی و نمک

عضو کمیسیون خدمات و محیط ‌زیست شهری شورای اسلامی شهر بجنورد می‌گوید: با توجه به اینکه شهر بجنورد صنعتی نیست، دلیل آلودگی هوای شهر وجود گردوغبار است.

علیرضا باغچقی می‌افزاید: اطراف شهر بجنورد عرصه فعالیت سنگ‌شکن‌هاست و با توجه به اینکه معادن واقع در غرب شهر در جهت وزش باد قرار دارند، این آلودگی‌ها می‌تواند متأثر از این موضوع باشد.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از دلایل اصلی آلودگی هوای این روزهای بجنورد، شن‌ریزی و نمک‌پاشی در پی بارش‌های برف در روزهای گذشته به ‌منظور جلوگیری از یخ‌زدگی بوده است.باغچقی ادامه می‌دهد: در همین حال آلودگی هوا بر اثر شن‌ریزی و نمک‌پاشی در خیابان‌ها به دلیل کیفیت مصالح بوده و یا کمبود نیرو از سوی مدیریت خدمات شهری که نتوانسته شهر را پاکیزه نگه دارد.

فرماندار شهرستان بجنورد نیز می‌گوید: آلودگی هوا مسئله مهمی از نظر سلامت شهروندان تلقی می‌شود و این موضوع مختص به یک دستگاه نیست و همه دستگاه‌های مرتبط، به نحوی در کنترل آلودگی هوای شهر بجنورد نقش دارند و لازم است در خصوص رفع مشکل آلودگی هوا هماهنگی‌های لازم را داشته باشند.

عوض‌زاده بر کنترل فعالیت سنگ‌شکن‌های حریم شهر بجنورد و تعیین محل پارکینگ کامیون‌های شهر تأکید می‌کند و می‌افزاید: کیفیت شن و نمک به‌ کار رفته در یخ‌زدایی خیابان‌های شهر در بارش‌های برف باید مورد بررسی و تأیید ادارات مربوط به‌خصوص اداره کل استاندارد قرار گیرد.

وی بر تشکیل کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مرتبط در شهرستان تأکید می‌کند تا داده‌های ادارات حفاظت محیط‌ زیست، هواشناسی و دستگاه‌های ذی‌ربط مورد مقایسه و تجزیه‌ و تحلیل کارشناسی قرار گیرد.

مکاتبه با سازمان محیط ‌زیست کشور

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازوجرگلان می‌گوید: بر اساس اعلام سازمان‌های مرتبط با ارائه شاخص‌های آلودگی هوا، در روزهای اخیر آلودگی هوای شهرستان بجنورد در چندین هفته متوالی ادامه‌دار بوده و بالاترین میزان را در سطح کشور داشته است.

محمد وحیدی اظهار می‌دارد: این آلودگی هوا موجب نگرانی و به‌ تبع آن بروز بالاترین خطرات و بیماری‌های قلبی و ریوی برای مردم بجنورد و به خصوص سالمندان، کودکان و بیماران شده است.وی می‌افزاید: شاخص کیفی هوای بجنورد در روزهای گذشته و هم ‌اکنون بالای ۳۰۰ است که این وضعیت برای تمامی گروه‌های سنی خطرناک تلقی می‌شود.نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازوجرگلان ادامه می‌دهد: به همین خاطر نامه‌ای به ریاست سازمان محیط ‌زیست کشور ارسال ‌شده که علت دقیق بروز این آلودگی‌های بی‌سابقه را مشخص و با تشکیل تیم کارشناسی با قید فوریت نسبت به ارائه راهکارهای کوتاه‌مدت و اساسی اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.